پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
بخش جدید بانک کتاب بهار در غرب مشهد آغاز به کار کرد

بخش جدید بانک کتاب بهار در غرب مشهد با عنوان گلستان کتاب همزمان با همایش بازاندیشی پیرامون نقش کتاب و مطالعه در توسعه پایدار محلات شهری آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درخراسان‌رضوی، گلستان کتاب غرب مشهد شب گذشته (چهارشنبه 22 دی) با حضور شهردار منطقه 10 مشهد، تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه کتاب و فرهنگ مشهد همزمان با همایش بازاندیشی پیرامون نقش کتاب و مطالعه در توسعه پایدار محلات شهری آغاز به کار کرد.
 
«خانه بی‌کتاب، اتاق بی‌پنجره» شعارِ «بانک کتابِ بهار» است که همزمان با شانزدهمین سالِ تاسیس خود از دیروز در چهارراه ورزش، واقع در شهرکِ غرب مشهد با توسعه‌ی فضای قبلی با رویکردی جدید آغاز به کار کرد.این کتاب‌فروشی که طی 15 سالِ گذشته تنها به عرضه کتب درسی اختصاص داشته به تازگی در همان مکان سابق با توسعه‌ی فضا، محیطی دنج و آرام را برای اهالی فرهنگ و دوست‌داران کتاب فراهم آورده است.
 
مدیر این کتاب‌فروشی، در گفتگو با خبرنگار ایبنا «بانک کتاب بهار» را پناهگاهی برای فرار از تراکم بحران‌ها و چالش‌ها در زندگی‌ شهرنشینی دانسته واین‌گونه محیط‌ها را به مثابه تنفس‌گاهی در شلوغی سرسام‌آور زندگی می‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته با پشتکار و تلاش همکاران‌مان در این مجموعه که نتیجه‌ یک کارِ تیمی بود توانستیم سالی 200 هزار مراجعه کننده برای کتب درسی داشته باشیم و در این حوزه صاحب برند شویم و پس ‌از 15 سال کسب تجربه تصمیم گرفتیم تا تمرکزمان را از روی کتب درسی برداریم و به سراغ موضوعات گوناگون که مورد پسند اهالی فرهنگ نیز هست، برویم.
 

امین محمدزاده با تاکید بر اینکه «بانک کتاب بهار» با اغلبِ ناشران معتبر کشور همکاری می‌کند، تصریح کرد: در این کتاب‌فروشی با ناشرانی نظیرِ چشمه، امیرکبیر، خوارزمی، ثالث، نی، مروارید، نو‌اندیش و.. کار می‌کنیم اما چون محدودیت فضایی داریم، نتوانستیم با تمام انتشاراتی‌ها وارد مذاکره شویم. پس از تکمیل دیگر طبقات، این مجموعه قطعا ویترین دیگر ناشران نیز خواهد بود ضمن آنکه می‌خواهیم در آینده بانک کتاب مشهد باشیم.
 
وی می‌افزاید: این ساختمان پنج طبقه است و دیگر طبقات آن در حالِ بازسازی است و در آینده‌ نزدیک طبقات مختلف این مجموعه به حوزه‌ آموزش و کارگاه‌های مهارتی، نشست‌های ادبی و جشن‌امضای کتاب، بازی کودک و ... اختصاص خواهد یافت.
 
محمدزاده بیان می‌کند: در توسعه‌ این کتاب‌فروشی، توسعه‌ کمی چندان برایم اهمیت نداشت، بلکه توسعه‌ کیفی «بانک کتاب بهار» موردتوجه‌ام بود بنابراین از بین گزینه‌های متنوع زیادی که در بخش‌های مختلف شهر برای جانمایی این کتاب‌فروشی داشتم. مکان کنونی را انتخاب کردم، به جهتِ اهمیتِ جغرافیایی، تراکم جمعیتی و فقدانِ شهرکِ غربِ مشهد از کتاب‌فروشی.


وی که دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی است با اشاره به شهرک غرب مشهد، می‌گوید: من سی سال است که ساکنِ همین منطقه هستم و پس از اتمام تحصیلات و بازگشت‌ام از تهران به مشهد در وهله‌ اول متوجه فقدانِ کتاب‌فروشی در این منطقه از شهر شدم و تصمیم گرفتم تا اولین کتاب‌فروشی غرب شهر را راه‌اندازی کنم تا مردم این منطقه مجبور نباشند برای تهیه یک کتاب رنجِ ترافیک و آلودگی را تحمل کنند و به مرکز شهر مراجعه کنند.
 
مدیر کتاب‌فروشی گلستان کتاب و بانک کتاب بهار با اشاره به جایگاه جغرافیایی شهرک غرب در مشهد، ادامه می‌دهد: مدتی قبل با مدیر پردیس کتاب مشهد گفتگویی داشتم و ایشان گفتند که 60 درصد مشتریان ما از محدوده‌ی شهرک غرب مشهد هستند به این خاطر که مردم این محدوده از شهر، اغلب قشر فرهنگی، دانشجو، و علاقه‌مند به کتاب هستند و لذا با توجه به کشش این بخش از شهر و فقدانِ یک کتابفروشی جامع در آن، احساس می‌کنم در مسیر درستی قدم برداشتم.
 
امین محمدزاده با اشاره به طراحی فضای داخلی این مجموعه، می‌گوید: من همواره به گلخانه و کتاب‌فروشی علاقه داشته‌ام، در طراحی این مجموعه با همفکری همکاران‌ام سعی کردیم از ترکیب کتاب با درختچه‌های زینتی و گیاهان استفاده کنیم تا فضای فرح‌بخشی را برای دوست‌دارانِ کتاب فراهم کنیم. اینکه مراجع‌کنندگان این کتابفروشی با دلی‌خوش و انرژی مضاعف از این مجموعه خارج شوند، تمایل قلبی خودم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها