چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
نسخه خطی «الانتصار» رونمایی شد

با حضور آیت‌الله اشرفی شاهرودی، از نسخه خطی کم‌نظیر «الانتصار» که در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، رونمایی شد.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، نسخه خطی کم‌نظیر «الانتصار» که در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، روز گذشته سه‌شنبه در مشهد و با حضور آیت‌الله اشرفی شاهرودی رونمایی شد.

این اثر از نظر قدمت، در بین نسخه‌های دیگر این کتاب در کل کتابخانه‌های ایران، رتبه دوم را دارد.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی در آیین رونمایی از نسخه نفیس کتاب «الانتصار»، اثر شریف مرتضی که در قالب یکصد و یازدهمین برنامه «سه‌شنبه‌های علمی - فرهنگی آستان قدس رضوی» برگزار شد، جمع‌آوری و نگهداری از نسخ خطی قدیمی علما، فقها و ادیبان و بهره‌برداری از این آثار ارزشمند را کار بسیار بزرگی خواند.
 
وی به تدریس منابع علمی دانشمندان مسلمان در مراکز علمی کشورهای غربی اشاره داشت و رسالات بزرگانی ازجمله ابوعلی‌سینا، ابوریحان بیرونی و خوارزمی را ازجمله منابع مطالعاتی در دانشگاه‌های آن‌ها عنوان کرد.
 
اشرفی شاهرودی همچنین با اشاره به ابعادی از شخصیت علمی و دینی سید مرتضی، صاحب «الانتصار»، به‌عنوان یکی از مفاخر عالم اسلام، گفت: این دانشمند فقیه به‌همراه برادرش، سید رضی، دو آیت بزرگ برای مذهب تشیع بودند.
 
وی سید شریف مرتضی را عالمی برجسته در دفاع از مذهب تشیع و اولین فقیه در دفاع از ادله و اثبات احکام شرعی دانست و گفت: این عالم بزرگ درحقیقت اولین متکلم در دفاع از مذهب تشیع و اولین فقیه در دفاع از ادله و اثبات احکام شرعی در برابر عامه مردم بود.
 
آیت‌الله اشرفی شاهرودی، با اشاره به کتاب «ناصریه» سید مرتضی، آن را یکی از مشهورترین کتب فقهی دانست که انفرادات مذهب شیعه را نقل می‌کند.
 
همچنین، سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، در این مراسم، با اشاره به نگهداری ۱۸۵ نسخه خطی از آثار سید شریف مرتضی در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، از نسخه خطی «الانتصار فیما انفردت به الامامیه» به‌عنوان یکی از آثار بسیار نفیس و کهن ایران نام برد.
 
وی، با بیان اینکه این کتاب همانند دیگر کتب فقهی از «طهارت» تا «دیات» را شامل می‌شود، افزود: نسخه خطی «الانتصار» در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، به‌لحاظ تاریخ کتابت و قدمت، دومین نسخه خطی در بین دیگر نسخ این کتاب در کتابخانه‌های ایران بوده که از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است و یکی از نسخه‌های مورداستفاده در تصحیح کتابی بوده که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است.
 
صداقت‌حسینی افزود: این کتاب در ۱۵۷ برگ ۱۹ سطری و بر روی کاغذ حنایی به‌ ابعاد ۲۵ در  ۱۸ سانتی‌متر در هشتم رجب سال ۵۹۶ هجری قمری کتابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها