یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کتاب شعر صوتی «شهید سعید» رونمایی شد

با حضور جمعی از مسئولان و شاعران استان قزوین از کتاب شعر صوتی «شعید سعید» که شامل 50 سروده در مدح و رثای سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) در قزوین،  آیین رونمایی از کتاب صوتی «شهید سعید» شامل مجموعه آثار شاعران آیینی استان قزوین در ستایش سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شنبه شب 18 دی‌ماه با حضور محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری قزوین، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین، سردار سرتیپ دوم پاسدار رستمعلی رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) و جمعی از شاعران و نویسندگان استان قزوین در معراج‌الشهدای شهر قزوین برگزار شد.

50 سروده از 32 شاعر در رثای سردار دل‌ها
رئیس حوزه هنری قزوین در این مراسم با اشاره به نحوه شکل‌گیری این مجموعه اشعار صوتی، گفت: احساس می‌شد باید در مورد حاج قاسم در فضای شعر کاری انجام دهیم و به همین خاطر قرار شد مجموعه‌ای در ستایش سردار دل‌ها سروده شود.

محمدرضا امامقلی افزود: به همین خاطر 32 شاعر استان قزوین 50 شعر سروده خود در مدح شهید حاج قاسم سلیمانی را در مجموعه‌ای با عنوان «شهید سعید» گردآوری کردند.

وی ادامه داد: البته این اشعار ابتدا به صورت کتاب یا دفتر شعر سال قبل در آستانه سالگرد شهادت سپهبد سرباز حاج قاسم سلیمانی به همت مجمع شاعران آیینی کمیت و مشارکت بسیج هنرمندان به زیور طبع آراسته شد که از آن هم رونمایی به عمل آمد. اما امسال با صدای 2 شاعر مطرح استان قزوین یعنی استاد امیر عاملی و فاطمه ایراندوست این مجموعه به کتاب شعر صوتی تبدیل شد.

لزوم بازآرایی فرهنگی برای معرفی الگوهایی مثل شهید سلیمانی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم در این آیین رونمایی بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان تأکید کرد و گفت: اعتقاد ما این است که اگر همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری در کنار همدیگر قرار بگیرند، با یک هم‌افزایی دوصد چندان می‌توانیم برنامه‌های بسیار خوبی را در سطح استان قزوین اجرایی کنیم و مطمئناً این تعاملات باید بیشتر و بیشتر شود.

محمدحسین اسماعیلی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم، افزود: امیدوارم تا با پیروی از فرهنگ فاطمی بتوانیم در جهت ترویج این فرهنگ گام‌های مؤثری برداریم. چون اعتقاد ما این است که فرهنگ فاطمی امروز نیاز اساسی جامعه ماست و مکتب سلیمانی هم در ادامه و تداوم همین فرهنگ فاطمی است.

وی ادامه داد: امسال بحمدالله تجمیع بسیار خوبی شده بود و این دو مناسبت در کنار همدیگر به ما یادآوری کردند که باید یک بازآرایی جدید از حوزه فرهنگ در کشورمان داشته باشیم تا بتوانیم این الگوهای فرهنگی را به نسل جوان و نوجوان خودمان معرفی کنیم.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه امروز به مسائل و معضلات فرهنگی مختلفی مانند بحث فضای مجازی و تهاجم فرهنگی بیگانگان مبتلا هستیم، تصریح کرد: به همین جهت می‌توانیم با تأسی از بزرگانی چون سردار شهید قاسم سلیمانی، تداوم راه ایشان و ترویج فرهنگ پایداری و مقاومت در این مسیر گام‌های مثبت و مؤثری برداریم. در نهایت هم امیدوارم با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

حاج قاسم با زبان لطیف شاعرانه به جامعه معرفی شود
فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین هم به عنوان سخنران در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی اهل فرهنگ، هنر و نوشتن بود، گفت: وقتی او را در هواپیما می‌دیدم، بعد از سلام و احوالپرسی با دوستان بلافاصله به سراغ دفترچه خودش می‌رفت. هر وقت او را می‌دیدیم در حال مطالعه یا نوشتن بود. عمده این نامه‌های ماندگاری که به فرزندان و دختران عزیزش نوشته را هم در همین سفرها نوشته است.

سردار رستمعلی رفیعی آتانی شهید سلیمانی را عبد صادق و ساعی خداوند توصیف کرد و افزود: حاج قاسم این دست‌نوشته‌ها را برای کل جامعه نوشته بود. چرا که وقتی با دخترش یا پسرش حرف می‌زند، انگار همه دختران و پسران جامعه را مورد خطاب قرار می‌دهد.

وی خطاب به شعرای حاضر در این مراسم گفت: شما مبانی دینی را به دل کودکان، آحاد مردم و دل دانشمندان اهل ذوق می‌نشانید و زبان شما زبان گویا، ماندگار و شیرینی است. چون متعلق به دل است و به کنج دل افراد رسوخ پیدا می‌کند.

سردار آتانی انتشار کتاب صوتی شهید سعید را یک کار ماندگار درباره شهید سلیمانی دانست و تصریح کرد: باید حاج قاسم را آنطور که هست، با زبان لطیف شاعرانه به جامعه مخاطب خودمان معرفی کنیم تا آنهایی که در صف طویل منتظران قاسم سلیمانی نشسته‌اند و منتظرند تا قاسم‌های این جامعه شوند، جای خودشان و ارزش نقش‌آفرینی خود را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها