یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
مکتب شهید سلیمانی هر روز پویاتر از قبل علیه جبهه استکبار عمل می‌کند

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان این‌که بعد از شهادت حاج قاسم، 6 هزار گروه جهادی شکل گرفت و بیش از دو هزار گروه به نام حاج‌قاسم سلیمانی ثبت شد، گفت: مکتب شهید سلیمانی هر روز پویاتر علیه جبهه استکبار عمل می‌کند و هزاران سلیمانی پرورانده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ویژه برنامه «فرزندان خمینی (ره)» با موضوع رونمایی از تازه‌های نشر انتشارات روایت فتح درباره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شنبه 18 دی‌ماه با حضور سردار محمد زهرایی؛ رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، مهدی محمدخانی؛ مدیر انتشارات روایت فتح، مجید سانکهن؛ نویسنده و خانواده شهید وحید زمانی‌نیا برگزار شد.

مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح در آئین رونمایی از تازه‌های نشر روایت فتح با محوریت سید شهیدان اهل قلم، سردار حاج‌قاسم سلیمانی به بیان شرح کوتاهی از این چهار اثر پرداخت و گفت: کتاب «قاسم حاج قاسم»، اولین مجلد از مجموعه «یاوران» است که به زندگی داستانی شهید مدافع حرم وحید زمانی‌نیا از محافظان حاج قاسم و از علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت قاسم پرداخته که ضمن آشنایی با خصوصیات و زندگی شهید زمانی‌نیا ما را با بخشی از خصوصیات و منش حاج قاسم سلیمانی نیز آشنا می‌کند. این کتاب در 224 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.
 
وی به معرفی کتاب «حاج‌قاسم سلام» پرداخت و گفت: راوی این کتاب، حمیدرضا فراهانی، از راویان ارزشمند دفاع مقدس است که خاطرات همراهی لحظه‌به‌لحظه  ایشان با حاج قاسم در عملیات والفجر 8 را بازگو می‌کند. آقای سانکهن، نویسنده کتاب، مخاطبان را با خاطرات آقای فراهانی در دو بخش در 288 صفحه مهمان سطور کتاب کرده است.
 


محمدخانی در ادامه با معرفی کتاب «برسد به دست حاج قاسم»، افزود: این اثر، مجموعه نامه‌های جوانان و نوجوانان به حاج قاسم از 30 استان کشور است که طی فراخوانی عمومی در سال 1398 جمع‌آوری شد. سن ارسال‌کننده‌ها از پنج تا 19 سال و از هر دو جنس دختر و پسر بود. برنامه‌ها با دقت اسکن، همسان‌سازی و دسته‌بندی شد و در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته توسط اساتید باتجربه فرهنگی و ادبی، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 110 نامه که قطره‌ای از دریای بیکران مهر بچه‌هایی بود که شاید هیچ کدامشان حاج‌قاسم را از نزدیک ندیده بودند و 29 نامه شایسته تقدیر شناخته شدند. کتاب «برسد به دست حاج قاسم» درواقع مجموعه این 139 نامه است که در 224 صفحه گردآوری شده و از امتیازات خوبش، درج تصویر نامه با دست‌خط خود دانش‌آموزان به صورت Qr کد است.
 
وی اظهار کرد: کتاب «یک قاسم در کربلا» نیز در 320 صفحه تألیف شده و از مجموعه کتاب‌های راویان است که می‌توانیم آن را اولین گونه روایت داستانی و اسنادی تاریخ جنگ ایران و عراق بدانیم. در این کتاب فرماندهی حاج قاسم در دو عملیات کربلای 4 و 5 از دو منظر یعنی روایت آقای نادر نوروزشاد به عنوان فرمانده و صوت‌ها و دفاتر روایت‌گری مورد بازخوانی قرار گرفت. کتاب در دو بخش «از من» و «از تو» مجموعه‌ای از خاطرات راوی است که در فصول «از من»، زندگی شخصی نادر نوروز شاد و در فصول «ازتو»، روایت‌های فرماندهی حاج قاسم دد عملیات کربلای 4 و 5 نقل می‌شود و این‌گونه ما را در کلاس‌های آموزنده مردی بزرگ می‌نشاند.
 


توسلات شهید سلیمانی به صدیقه طاهره(س) جایگزین ندارد
مجید سانکهن نیز در ادامه درباره انگیزه خود از نگارش آثار، گفت: سال 1383 با آشنا شدن با اسناد مربوط به دفاع مقدس، همیشه در ذهنم بود که چگونه می‌توانیم، این اسناد را در وادی فرهنگ عمومی کنیم؟ اسناد خاصیت زمخت دارند و تلاش زیادی نیاز است تا بتوانیم به عمق اسناد دست یابیم. بالاخره سال 1396 در جریان درگیری داعش و سوریه، یک اثر چهل قسمتی در قالب دلنوشته ارائه شد و در این راستا پیشنهاد دادم وارد پژوهش و جمع‌آوری اسناد شویم. شکل کار این‌گونه بود که اسناد را می‌خواندیم و مواردی که لازم بود با صوت راوی منطبق می‎شد. سال 1398، اثر آماده شد که در همان سال نیز ایشان به شهادت رسیدند.
 
این نویسنده ادامه داد: این کتاب تجربه خوبی بود. یکی از موارد جذاب این بود که آدم‌هایی از عمق تاریخ در اسناد نشان داده می‌شوند و برای ما مسجل شد که شهدا زنده هستند. در اسناد خیلی بی‌پرده صحبت می‌شود و در این مسیر، شناختی از حاج‌قاسم برای من حاصل شد و با آشنایی با سخنان حاج قاسم، متوجه شدم، ایشان تربیت شده مکتب امیرالمؤمنین بوده‌اند. حاج‌قاسم 30 ساله کربلای 4 و 5 در اصل همان خمیرمایه را داشت که ‌حاج‌قاسم حاضر در یمن و لبنان را می‌دیدیم، البته در حال تکامل بود که وقتی تکامل نهایی شد، به شهادت رسید.
 
وی بیان کرد: توسلات حاج‌قاسم به صدیقه طاهره(س) به عنوان مستمسک قوی، جایگزین ندارد. این فرد، ساخته و پرداخته مکتب حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بود. حاج قاسم براساس قواعد کلاسیک تربیت نشده بود.
 
سانکهن به ذکر خاطره‌ای از یکی از راویان کتاب پرداخت و گفت: بعد از کربلای 4، روحیه حاج قاسم شکننده شده بود و حتی چند روزی بود که قرارگاه لشکر نمی‌رفت. بعد از دو روز اعلام کردند که جلسه‌ای با فرماندهان یگان‌ها برگزار شود. حاج قاسم چند نکته مهم در این جلسه ارائه می‌کنند. اول این‌که می‌گویند: «شیطان درخط ما دارد فریاد می‌زند. اگر هرکدام از ما قیافه یأس‌آلود به خود بگیریم، درواقع داریم همان کار شیطان را دنبال می‌کنیم. باید دوباره تلاش کنیم.» نکته دیگر این که می‌گوید: «اگرچه شکست خوردیم، اما این جریان ایمان است و مؤمنان باید خود را آماده کنند.» بعد از این سخنان جریان تغییر می‌کند و رزمندگان با روحیه به جهاد ادامه می‎دهند.
 


بعد از شهادت حاج قاسم، 6 هزار گروه جهادی شکل گرفت
در بخش دیگری از این برنامه، سردار محمد زهرایی؛ رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در سخنان خود با اشاره به دو واژه خون و دست در پیکارها، اظهار کرد: در زیارت عاشورا می‌خوانیم که «یا ثارَاللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»، همان خونی که در کربلا در جبهه حق علیه باطل ریخته شد در دفاع مقدس و مدافعان حرم ادامه یافت. ماجرای دست نیز از خطبه فدکیه و کوچه‌ای که حضرت زهرا(س) را سیلی زدند، حضرت عباس(ع) که دستش برای دفاع از ولایت از تن جدا شد تا حاج قاسم که در این راه دست از تنش جدا و شهید شد ادامه یافته است. این دست‌ها خدمتگزار و خیر کثیر بودند.
 
وی افزود: این دست‌‎های خدمتگزار از تن جدا شد تا شهادت و اسطوره‌ماندن ماندگار بماند. مکتب شهید سلیمانی هر روز پویاتر علیه جبهه استکبار عمل می‌کند و هزاران سلیمانی پرورانده می‌شوند. بعد از شهادت حاج قاسم، 6 هزار گروه جهادی شکل گرفت و بیش از دو هزار گروه به نام حاج‌قاسم سلیمانی ثبت شد. مکتب حاج قاسم در همه دل‌ها زنده است.
 
سردار زهرایی گفت: در حادثه سیل خوزستان، حضور حاج قاسم را شاهد بودیم. ایشان در یکی از جلسات، حضور یافت در حالی که گرد ناامیدی به منطقه پاشیده شده بود، گفت: «کشوری که در برابر چندین کشور متخاصم مقابله کرده، از آب نمی‌ترسد. شما مردمی هستید که هشت سال از جنگ نترسیدید. سالخوردگان را از شهر خارج کنید و به جوانان بگویید در شهر بمانید ما هم در کنار شما هستیم» به دنبال فرمایش ایشان، سیل‌بندهایی به ارتفاع هفت متر زده شد و آب وارد سوسنگرد و حمیدیه نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها