چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
يكی از شاخصه‌های فرهنگی هر شهرستان داشتن كتابخانه‌های عمومی است

فرماندار شهرستان شوط گفت: يكی از شاخصه‌های فرهنگی هر شهرستان داشتن كتابخانه‌های عمومی است و در اين خصوص لازم است جهت تقويت بنيه فضاهاب مطالعات شهرستان، كتابخانه‌هیی در شهرهای فاقد كتابخانه و روستاهای مستعد ايجاد كتابخانه راه‌اندازی كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربايجان‌غربي، دومين جلسه مشترک انجمن كتابخانه‌هاي عمومی شهرستان شوط و مرگنلر و يولاگلدی به‌صورت مشترک به رياست شهروز بابازاده، سرپرست فرماندار شهرستان شوط و با حضور خديجه معصومي، مديركل كتابخانه‎هاي عمومي آذربايجان‌غربی؛ محمدرضا جباری، امام جمعه شهرستان شوط و مهدي فرج زاده، رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومی شهرستان و ساير اعضا، امروز، 15 دی‌ماه سال‌جاری  با محوريت ايجاد كتابخانه در شهرهای فاقد كتابخانه در سالن جلسات فرمانداری برگزار گرديد.

شهروز بابازاده، سرپرست فرمانداري شهرستان شوط ضمن اشاره به اينكه كتاب وكتابخواني ابزار توسعه فرهنگ است، بیان كرد: با ترويج فرهنگ كتابخوانی و تاثير مستقيمی كه بر افزايش آگاهی اجتماعی و توسعه فرهنگی يک شهرستان دارد و مانعي جدی بر افزايش آسيب‌های اجتماعی دارد.

بابازاده با توجه به اينكه يكی از شاخصه‌های فرهنگی هر شهرستان داشتن كتابخانه‌های عمومي است، افزود: در اين خصوص لازم است جهت تقويت بنيه فضاهاي مطالعاتی شهرستان، كتابخانه‌هايی در شهرهای فاقد كتابخانه  و روستاهای مستعد ايجاد كتابخانه راه‌اندازی كنيم.
 

حجت الاسلام جباری، امام جمعه شهرستان شوط نیز در اين جلسه  با اشاره به اينكه كتابخانه به عنوان ويترين شهر در عرصه توليد محتوای علمی هستند، افزود: بايد يكي از مكان‌هايی كه مردم برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه می‌كنند كتابخانه‌های عمومی باشد، بنابراين بايد براي اين موضوع برنامه‌ريزی كرد.

وی گفت: مسئولان بايستي نگاه ويژه‌ای به توسعه و  ترويج فرهنگ كتاب، كتابخواني داشته باشند و با برنامه‌ريزی‌های مناسب در راستای نهادينه‌سازی فرهنگ كتاب و كتابخوانی در سطوح مختلف جامعه گام بردارند.
 
خدیجه معصومیه مديركل كتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعيت و عملكرد كتابخانه‌های عمومی استان و هم چنين اقدامات صورت گرفته در دوران اپيدمي كرونا، گفت: در سطح استان آذربايجان‌غربي ۹۶ باب كتابخانه عمومی شامل ۷۳  باب كتابخانه نهادي و ۲۳ باب كتابخانه مشاركتی فعاليت می‌كند.

وی ادامه داد: در سال‌جاری برنامه فرهنگی و ترويجی در سطح كتابخانه‌های استان كه عمده آن‌ها به‌صورت مجازی بود، برگزار شد و راه‌اندازی طرح «كتاب پيک» با بيش از ۱۲ هزار جلد امانت كتاب و با هدف تسهيل و تداوم امانت منابع كتابخانه‌ای، اجراي طرح كتابخانه تابستانه با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان، راه‌اندازی محافل ادبی در سطح استان، پويش «وقف كتاب، خير ماندگار» با وقف بيش از ۲۰ هزار جلد كتاب از برنامه‌های اجرا شده در كتابخانه‌های عمومی استان بود.

وي با اشاره به اهميت وجود كتابخانه عمومی در شهرها و روستاهای فاقد كتابخانه برای توسعه عدالت فرهنگی و تسهيل دسترسی مردم به كتاب در سطح استان گفت: تقويت مراكز فرهنگی و اثربخشی برنامه‌های پيش‌بينی شده در اين مراكز، همكاری نهادها و سازمان‌های مرتبط را می‌طلبد.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومی استان بسط و توسعه ارتباطات اجتماعی را از اهداف كتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: گسترش فرهنگ مطالعه در بين مردم منجر به تسهيل ارتباطات روزمره و افزايش سطح آگاهی مردم شده و موجب كاهش آسيب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی بیان کرد: شهرستان شوط به دليل وجود ريشه‌های تاريخي دارای ظرفيت‌های مهم فرهنگی است و می‌طللبد كتابخانه‌های ديگری در شهرهای يولاگلدي و مرگنلر راه‌اندازی و محلی برای استقرار كتابخانه‌ها تعيين شود و در خصوص تأمين جذب نيرو  و امكانات، اقدامات لازم از طرف كتابخانه عمومی استان صورت خواهد گرفت.

مهدی فرج‌زاده، رئيس اداره كتابخانه‌های عمومی شوط  گزارشی از عملكرد و فعاليت‌های اين اداره در سال 1400 و نتايج مصوبات جلسه قبلي انجمن ارائه كرد.

تسويه نيم درصد توسط شهرداری، استفاده از ظرفيت فضای مجازی براي تبليغ خدمات كتابخانه‌ای، تهيه و ارسال  ليست نيازمندي‌های مطالعاتی اعضا از طرف كتابخانه جهت خريد در طرح مجازات‌های جايگزين حبس توسط دادگستري، تهيه ليست نيازمندی‌های مطالعاتی اعضا و ارسال به اداره كل جهت خريد، پيگيري و بررسی ساختمان‌های پيشنهادی جهت راه‌اندازی كتابخانه در شهر مرگنلر و يولاگلدی توسط فرمانداری از مهمترين مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها