سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
شهادت سردار سلیمانی یک حماسه بود و به گفتمان انقلاب امتداد می‌دهد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در نشست نقد و بررسی کتاب «سردار قهرمان و همرزمانش» گفت: شهادت سردار سلیمانی یک حماسه بود، حماسه می‌تواند به گفتمان انقلاب اسلامی امتداد و عمومیت بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 14 دیماه نشست نقد و بررسی کتاب «سردار قهرمان و هم‌رزمانش» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان و با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان و با حضور نویسنده و ناشر کتاب به صورت مجازی و از طریق محیط اسکای روم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرشته طهماسبی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی افزود: جمله‌ای که خیلی زیباست و بیان آن در این محفل خالی از لطف نیست، این است که شهید قاسم سلیمانی بیشتر از سردار قاسم سلیمانی حافظ دین، شریعت، آب و خاک و ایران اسلامی است و این جمله سرشار از معنا است.



طهماسبی افزود: یکی از ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی زنده و پویا بودن این گفتمان است که برخلاف سایر گفتمان‌ها و سایر جوامع گفتمانی پویا داریم که برای جاری بودن این گفتمان در طول تاریخ باید تلاش کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌شود این گفتمان را زنده نگه داشت، حماسه است؛ شهادت سردار سلیمانی یک حماسه بود، حماسه می‌تواند به گفتمان انقلاب اسلامی امتداد و عمومیت بدهد. چرا که ظرفیت تبدیل شدن به یک فضای لازم برای ایجاد یک سرمایه اجتماعی فراهم شده و شاهد آن هم حضور همه اقشار مردم از هر طرز فکر و سلیقه‌ای در تشییع پیکر این سردار بزرگ بود و این می‌تواند زمینه را برای پویا کردن و جاری کردن گفتمان انقلاب فراهم کند.

وی افزود: ویژگی‌های شخصیتی سردار، صفات و زحمات حاج قاسم سلیمانی، وظیفه را بر ما و سیاست‌گذران و برنامه‌ریزان وطن اسلامی سنگین می‌کند که شرایط لازم را برای معرفی شخصیت ایشان و معرفی حماسه‌ای که از طرف سردار سلیمانی رخ داد فراهم کنند.

طهماسبی در پایان افزود: سالگرد شهادت سردار سلیمانی تقویمی برای هراس دشمنان و معاندین انقلاب و اسلام است، ان‌شاالله که ما پیروان خوبی برای این حماسه‌ساز و قهرمان ملی و جهانی باشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان هم در بخشی دیگری از این برنامه ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده گفت: از کرمان به عنوان شهر مقاومت یاد می‌کنند، شهری که زادگاه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی است که این روزها افتخار داریم میزبان خیل عظیمی از مردم باشیم که فوج فوج به مزار حاج قاسم می‌روند.

احمد وفایی افزود: عشقی که سردار سلیمانی به همه مردمان ایران عزیز و جهان اسلام داشت امروز آن عشق تجلی یافته و در ارادت همه مردمان ایران زمین به سردار دل‌ها نمود پیدا کرده است.



وی افزود: برای ترویج مکتب سلیمانی باید تلاش کنیم و این برنامه یکی از کارهای خوبی است که برای ترویج مکتب سلیمانی اتفاق افتاده است و برنامه‌هایی که در جای جای ایران زمین انجام می‌شود باید تداوم داشته باشد و امروز هم به میزبانی استان قهرمان لرستان این برنامه به خوبی برگزار شد.

سیدعبدالکریم سیف السادات نویسنده کتاب در این محفل گفت: سردار سلیمانی فرد عادی نبود و در برابر کسی جبهه‌گیری نمی‌کرد و کسی را تخریب نمی‌کرد، جبهه‌گیری سردار سلیمانی فقط در برابر اسکتبار جهانی آمریکا، دشمنان انقلاب، و کسانی بود که می‌خواستند امنیت کشور را بر هم بزنند.



وی افزود: این کتاب درباره سردارِ سرداران جهان یعنی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس کشورمان و هم‌رزمان شهیدش است که اگر بخواهیم به‌طور مفصل در مورد آنها بنویسیم، هر کدام کتابی می‌خواهند که در این مقوله نمی‌گنجد، زیرا این عزیزان و ازخودگذشتگان و قهرمانان افراد عادی نبودند، آنها واقعاً الگوی بشریت و انسانیت بودند که به این آسانی نمی‌توان از کنارشان بگذریم و تمام‌شده تلقی کنیم.

سهیمه اسدزاده مدیر انتشارا ت هاویر و ناشر کتاب هم گفت: اصل موضوع و عنوان کتاب، فارغ از کیفیت مطالب و ساختار و محتوای کتاب، پرداختن به موضوع شهادت و فرهنگ شهادت‌طلبی به عنوان یک ضرورت ملی میهنی باعث ایجاد احساسات ملی و افزایش همبستگی اجتماعی خواهد شد. خصوصاً اینکه محور کتاب شخصیتی بزرگ و محبوب مثل سردار سلیمانی است.



اسدزاده ضمن بیان نکات قوت و ضعف کتاب در پایان افزود: با توجه به شیوه نگارش و صورت‌بندی کتاب، مؤلف می‌توانست جهت ارتقا محتوای کتاب از نظر اندیشمندان سیاسی، صاحب‌نظران و حتی مقامات دولتی فراخور موضوع در قالب مصاحبه یا مصاحبه مشارکتی استفاده کند.
 


در پایان این مراسم از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان از نویسنده و ناشر کتاب تجلیل به عمل آمد. 

روایتگری سردار محمدرضا حسنی سعدی از هم‌رزمان سردار شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس، شعرخوانی حامد حسین‌خانی از شاعران استان کرمان و پخش کلیپ پادکست معرفی کتاب «شهید سلیمانی» نوشته مجید ملامحمدی نیز از بخش‌های مختلف این برنامه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها