سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
«مست جنگ؛ یورش سرد» یک رمان کمیک است

سعید تشکری نویسنده و منتقد ادبی در نشست معرفی رمان «مست جنگ؛ یورش سرد» در فروشگاه به‌نشر در مشهد، این اثر را یک رمان کمیک دانست که در بسیاری از موارد خواننده را می‌خنداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، نشست معرفی رمان «مست جنگ؛ یورش سرد» با حضور سعید تشکری منتقد و داستان‌نویس و مسعود آذرباد نویسنده این اثر شامگاه دوشنبه 13 دی‌ماه در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به‌نشر در مشهد برگزار شد.
 
سعید تشکری در این نشست گفت: وقتی نویسنده تصمیم می‌گیرد در مورد واقعه بزرگی رمان بنویسد با دو مشکل مواجه می‌شود، اول اینکه حجم بالای روایت است که نویسنده مجبور است، بخشی از آن را انتخاب کند و داستان را پیش ببرد و موضوع دوم انتخاب مکان وقوع رویداد است که به تبع آن قهرمانان جدید خصوصیات خاصی خواهند داشت.
 
وی با اشاره به رمان «مست جنگ؛ یورش سرد» افزود: در این اثر روایت معمول رمان‌نویسی کنار گذاشته شده و نویسنده فراتر از واقعه تاریخی رفته و آینده را تخیل کرده که اگر مخاطب از اثر لذت ببرد، کار خوب از کار درآمده، اما اگر نتواند با آن ارتباط برقرار کند، تاریخ زیر سوال نرفته است.
 
تشکری تاکید کرد: نویسنده در این اثر یک روایت از واقعه‌ای تاریخی روایت کرده است و قرار نیست پایانش دقیقا مستند به تاریخ باشد. از نظر من این رمان کمیک است و در بسیاری از موارد خواننده را می‌خنداند.
 
وی تصریح کرد: به صورت کلی رمان‌ها برای سرگرمی نوشته می‌شوند و وظیفه نویسنده این است که روش درست، لحن و نوع روایت مناسب را برای این کار انتخاب کند.
 
«مست جنگ؛ یورش سرد» اثری تلفیقی است
این نویسنده و منتقد خراسانی با بیان اینکه رمانی موفق است که اقشار مختلف آن را دوست داشته باشند و اگر تنها قشر خاصی با آن نوشته ارتباط برقرار کنند، خاص می‌شود، تاکید کرد: «مست جنگ؛ یورش سرد» اثری تلفیقی است به این معنا که می‌توان از آن فیلمنامه، نمایشنامه و داستان‌های کوتاه درآورد که نشان می‌دهد نویسنده اثر چیره‌دست است.
 
تشکری یادآور شد: مشکل بسیاری از نویسندگان در نگارش رمان این است که از زبان کتابت استفاده می‌کنند و از قدرت روایت بهره نمی‌گیرند.
 
وی افزود: این اقدام باعث می‌شود در برخی موارد خواننده نتواند با متن ارتباط برقرار کند و معنای آن را متوجه شود. همچنین برخی نویسندگان برای خودنمایی در نوشته خود کلماتی را می‌آورند که ممکن است بسیاری معنای آن را ندانند اما نویسنده بر آن تاکید دارد.
 
تشکری در پایان گفت: توجه به لحن در رمان‌نویسی بسیار مهم است و اگر آثار موفق ادبی کشور از جمله آثار مرحوم آذریزدی را مرور کنیم، می‌بینیم وی اتفاقات بزرگ را به لحن امروزی نوشته و در اختیار مخاطب قرار داده است.
 
هدف از نگارش این رمان، ایجاد سرگرمی برای مخاطب بود
مسعود آذرباد نویسنده رمان «مست جنگ؛ یورش سرد» نیز در این نشست گفت: هدف من برای نگارش این رمان، ایجاد سرگرمی برای مخاطب بود و نمی‌خواستم حرف مهمی بزنم و ایده بدهم.
 
وی افزود: برای انتخاب زبان کتاب سعی کردم به گونه‌ای نگارش کنم که با استقبال مخاطبان مواجه شود و خوشبختانه بعد از اتمام نگارش به من توصیه شد جلدهای بعدی را بنویسم.
 
آذرباد تاکید کرد: در جلدهای بعدی این اثر تلاش خواهم کرد محتوا افت پیدا نکند و امیدوارم همانند جلد اول، جلدهای بعدی نیز با اقبال مخاطبان همراه شود.
 
اضافه می‌شود رمان «مست جنگ؛ یورش سرد» به قلم مسعود آذرباد در 360 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده است. آذرباد متولد سال 1370 دارای کارشناسی فقه و مبانی حقوق کارشناسی فلسفه و کلام اسلامی و سطح یک حوزه و کارشناسی ارشد حکمت هنر دینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها