سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
پرچم سرخ انتقام شهید سلیمانی به‌عنوان الگو باید برافراشته بماند

معاون فرهنگی سپاه قدس، حاج قاسم را نماد ارزشمند مبتنی بر مکتب معرفی کرد و گفت: بشریت، امروزه در زمینه امنیت، مدیون حاج قاسم است و پرچم سرخ انتقام شهید سلیمانی به عنوان الگو باید برافراشته بماند و فرزندانمان در مکتب شهید سلیمانی تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و رونمایی از کتاب «همایش رسانه و مکتب سلیمانی» و «طرح جامع فرهنگی دانشگاه صدا و سیما»، دوشنبه 13 دی‌ماه با حضور سردار اکبری؛ معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی و معاون فرهنگی سپاه قدس، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سیدحسین شهرستانی؛ فعال فرهنگی در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
 
سردار اکبری؛ معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم، امنیت و سلامت به‌ویژه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی نکاتی را بیان کردند ازجمله این‌که این مکتب باید ‌سال‌های سال برای نسل‌های بعد تبیین شود و به دنبال آن مشاهده می‌شود که مکتب شهید سلیمانی این روزها بحث محافل گوناگون است.
 
وی با تأکید بر این‌که برای تبیین یک پدیده باید به اصالت آن اشاره شود، ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی خود را شاگرد مکتب امام خمینی(ره) می‌داند و امام خمینی(ره) هم خود را شاگرد مکتب عاشورا و عاشورا خود را شاگرد مکتب اسلام و آموزه‌های پیامبر(ص) می‌داند. حاج قاسم علاوه بر این‌که مجاهد فی سبیل‌الله است، یک اصالتی دارد که به مکتب امام عاشورا و اسلام برمی‌گردد و همین حاج قاسم را با اسطوره‌های دنیا متفاوت می‌کند.
 
معاون فرهنگی سپاه قدس با بیان اینکه دو سال پیش، مثل امروز حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، اظهار کرد: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که دشمن ما در هیچ مقطعی این‌قدر قدرتمند نبوده است. با نگاه مختصر به صحنه بین‌المللی متوجه می‌شویم که آمریکا چگونه تکنولوژی، سلاح هسته‌ای، ناتو، سازمان ملل، اشراف به کشورهای دیگر و مؤلفه‌های قدرت را در اختیار دارد. در مقابلش جبهه مقاومت با امکانات اندک قرار دارد. دستاوردهای جبهه مقاومت در این معادله، جای تفسیر دارد و در این شرایط حساس، اراده خداوند بود که با شهادت حاج قاسم این مقطع ماندگار شود.
 
وی افزود: گاهی این سؤال مطرح می‌شود که انتقام سخت چه شد؟ این موضوع از منظر نظامی و احساسی قابل بررسی است. بعد عقلانی با بحث عاطفی فرق می‌کند. بعد عاطفی این است که عاملان جنایت را می‌کشتند. اما آیا همه‌چیز حل می‌شد و دیگر ما حرفی نداشتیم؟ آیا جبران خلاء حاج‌قاسم می‌شد؟ اما به لحاظ عقلانی، حاج قاسم یک نماد و الگو از یک مقطع بشر شد و تثبیت شد. به‌عنوان مثال در حادثه عاشورا که در دوران مختار ظاهرا انتقام گرفته شد، آیا معنایش این بود که دیگر کاری به عاشورا و کربلا نداریم؟ آن مقطع حساس پیامی برای کل بشریت بود.
 


اکبری بیان کرد: ایستادگی در برابر ظلم و همراهی با امام درسی است که تا روز آخر دنیا به آ‌ن‌ها نیاز داریم و به‌عنوان الگو، مبنا و درس می‌شود. حادثه‌ای که رخ داد و برخوردی که مقاومت کرد، یک حادثه مهم و نقطه عطف تاریخ بود، بنابراین انتقام سخت از نظر عقلانی این است که پرچم سرخ انتقام شهید سلیمانی به‌عنوان الگو باید برافراشته بماند و فرزندانمان باید در مکتب شهید سلیمانی تربیت شوند.
 
وی افزود: جنگ 33 روزه، جنگ جهانی علیه حزب‌الله بود. اما خدا وعده داده بود که اگر در مسیر حق باشید، پیروز می‌شوید و این اتفاق افتاد و این حادثه، حادثه کوچکی نبود. پس از آن جنگ سوریه شروع شد و حرکت بیداری اسلامی که منشأ آن بیداری مسلمانان در جنگ 33 روزه بود و باعث شد، مقاومت در سوریه نیز پیروز شوند. این حوادث به‌هم پیوسته مبنای اعتماد به وعده‌های الهی و تمسک به قرآن است.
 
معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با بیان اینکه هر حوزه از مقاومت در نوع خود برتری و ویژگی خاصی دارد، گفت: امروز بشریت با تفکر کمونیستی و امثال آن به بن‌بست رسیده است و خداوند در قرآن وعده داده که بشریت را نجات دهد.
 
وی تصریح کرد: حاج قاسم نماد ارزشمند مبتنی بر مکتب است و بشریت، امروزه در زمینه امنیت، مدیون حاج قاسم است. عظمتی که امروز مقاومت به وجود آورده برای افول آمریکا و تضعیف صهیونیست می‌تواند ایفای نقش کند.
 


حسین شهرستانی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در وضعیتی که احوالات نظام خوب نیست، باید از فرصت‌ها استفاده کنیم تا راه چاره بیابیم، گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌تواند چراغ راهی برای ما باشد. شهید سلیمانی تصمیم گرفته بود در کار خود موفق شود و شد، درحالی‌که بسیاری از برنامه‌ها در کنار آن ناکارآمد بودند. طرف دیگر نیز اعتماد مردم است و کارآمدی به تنهایی کافی نیست. شهید سلیمانی هم کارآمدبودن و هم اعتماد ایجاد کرده بود. ایشان قبل از شهادت، محبوب‌ترین شخصیت سیاسی بودند و بعد از شهادت هم این اعتماد مضاعف شد. بنابراین باید جستجوگرانه سراغ شهید سلیمانی برویم که بدانیم چه کرده که ما در بخش‌های دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم.
 
‏وی در ادامه به وجهی از توفیق شهید در حوزه کارآمدی و جلب اعتماد مردم اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی توانست بین گفتار ملی‌گرایانه و وجه ایرانی فرهنگ ما یک وحدت برقرار کند. دوگانه ایران و اسلام را پهلوی مطرح کرد و در طرح امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان خدمات متقابل اسلام و ایران قرار شد، هویت ملی و اسلامی در کنار هم دیده شوند و در حقیقت راز توفیق جمهوری اسلامی این است که توانست بین این لایه‌های هویتی، وحدت برقرار کند و اوج این توفیق، شهید سلیمانی است. ایشان حتی شخصیت اسلامی ـ‌ جهانی دارد.
 
شهرستانی افزود: همان مردمی که منتقد حضور نظامی‌ها در منطقه بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی حضور یافتند. شهید سلیمانی در خطیرترین پروژه نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی قرار داشت و در این موقعیت محبوب‌ترین شخصیت بود.
 
وی تصریح کرد: شهید سلیمانی دوست‌داشتنی بود و راز توفیقش این بود که گفتار مقاومت و امت را به‌گونه‌ای طرح می‌کرد که بیشترین درصد جامعه با ایشان همراه می‌شدند. بنابراین یک الگوی مشخص و معینی پیش روی ماست و باید از آن بهره ببریم که هم مرز انقلابی را حفظ کرده و هم دایره هم‌زبانی آن گسترده است و در ساحت‌های مختلف می‌توانیم این الگو را دنبال کنیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ابتدای سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌شود بین مکتب و رسانه تعامل قائل شد، گفت: مکتب می‌تواند تابع جریان رسانه باشد. اگر مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌ها را تابع جریانات قالب رسانه‌ای قرار دهیم در این فضا ارزش‌ها و هنجارهایی که فرد به آن‌ها اعتقاد دارد تابع جریانی است که رسانه به آن شکل می‌دهد. اما شکل دیگر تعامل مکتب و رسانه این است که مکتب به عنوان عنصر ثابت، مسیر رسانه را برای انتقال مفاهیم خود انتخاب می‌کند. در واقع آنچه محتوا را بیان می‎کند، مکتب است و رسانه، قالب و فرمی است که هنجارها در آن قرار می‌گیرد.
 


وی با بیان این‌که نگاه ما به رسانه و مکتب از این سنخ است، افزود: حال با این تعبیر که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «حاج قاسم، مکتب است»، رسانه چه رسالتی در این حوزه دارد؟ معمولا مکتب، مجموعه محتوایی و تئوری است که انسان‌ها را به سمت هدف خاص هدایت می‌کند. وقتی از انسان به‌عنوان مکتب یاد می‌کنیم، یعنی آن انسان آن‌قدر در ارائه هنجارها و الگوهای مکتب غرق است که دیگر از او چیزی جز مکتب باقی نمانده است.
 
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حاج قاسم تعبیر مکتب را به‌کار می‌برند؛ یعنی با شخصیتی مواجه هستیم که زندگی او آیینه تمام‌نمای هنجارهایی است که باید به دنبالش باشیم. در این فضا جریان رسانه بستر انتقال مفاهیم به مخاطب است. اگر رسانه را مسیر انتقال مفاهیم به مخاطب درنظر بگیریم، باید بیاندیشیم که مجموعه روش‌ها و ابزارهایی که امروزه به عنوان رسانه از آن یاد می‌کنیم چه مسئولیت‌هایی دارند؟ ما در دوره جنگ شناختی به سر می‌بریم و در فضایی زندگی می‌کنیم که ابزار رسانه در اختیار رقیب است. حال چه مواجهه‌ای در این مسیر می‌توانیم داشته باشیم؟ و رسانه مکتب چه راهی را باید طی کند؟ در مکتب حاج قاسم تعریف جهاد را می‌توان دید که در قالب آن، تمام ظرفیت خود را برای رسیدن به هدف به کار گرفته بود. سرمایه‌های نمادینی مثل حاج قاسم، می توانند هم محتوا و هم الگوی جریان رسانه مکتبی باشند.
 
وی تصریح کرد: یک رسانه مکتبی، رسانه‌ای است که ضمن حفظ قواعد مکتب، محتوای ارتقاء‌بخش و رشددهنده باشد. انتظاری که از رسانه در تمدن نوین اسلامی می‌رود، رسانه مکتبی با این خصوصیات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها