دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
خاطرات مردم کشورهای دیگر از شهادت سردار سلیمانی عمق شعاع انقلاب را نشان می‌دهد

نویسنده کتاب «یزله بر دجله» گفت: در بین مجموعه کتاب‌های خاطرات مردمی از شهادت سردار سلیمانی، تلاش شده خاطرات مردم کشورهای دیگر نیز آورده شود که این امر در واقع عمق شعاع انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نشست نقد و بررسی کتاب‌های منعکس‌‌کننده روایت‌های مردمی از ایام شهادت حاج قاسم، یکشنبه 12 دی‌ماه با حضور سید سعید آریا‌نژاد، علیرضا اشرفی‌نسب، نرگس لقمانیان، مجید یوسفی و جمال یزدانی در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
«ابرقدرت خداست» خاطرات مردم همدان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی، «حافظ دل‌ها» خاطرات مردم شیراز از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی، «سردار سربِدارها» خاطرات مردم سبزوار از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی، «بر شانه‌های کارون» خاطرات مردم اهواز از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و «یزله بر دجله» خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پنج کتابی است که در این نشست مورد بررسی قرار گرفتند.
 
به اندازه توانمان به حاج قاسم ابراز ارادت کردیم
سیدسعید آریانژاد، نویسنده کتاب «سردار سربدارها» درباره لزوم نگارش این اثر و روند تدوین آن، گفت: مدتی بود که با حسینیه سبزوار در زمینه انتشار آثار مکتوب همکاری داشتم و آخرین همکاری درباره یکی از شهدا بود و پس از انجام این کار تصمیم گرفته بودم کمی استراحت کنم، هنوز سه روز نگذشته بود که در شرایطی که یک ماه به سالگرد حاج قاسم سلیمانی مانده بود، پیشنهاد داده شد خاطراتی که مردم سبزوار از مراسم تشیع حاج قاسم دارند در قالب کتاب تدوین شود، احساس کردم این بهترین فرصت است تا حالا که توفیقی حاصل شده برای حاج قاسم کاری کرده باشم.
 
وی افزود: هرچند یقینا کتاب اشکالاتی دارد، اما همین که به اندازه توانمان به حاج قاسم سلیمانی ابراز ارادت کردیم، برای ما کافیست. البته مصاحبه‌ها انجام و پیاده‌سازی شده بود. خاطرات ناب توسط دوستان گلچین می‌شد و در اختیار من قرار می‌گرفت. من نیز از بین آن‌ها انتخاب می‌کردم و در مدت کوتاهی نگارش کتاب انجام شد و چند روز مانده به سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی کتاب چاپ شد.
 


آریانژاد عنوان کرد: مصاحبه‌ها با اقشار مختلف از استاد دانشگاه تا خانم خانه‌دار انجام شده بود. آنچه معیار من برای انتخاب بود خاطراتی بود که بیشتر به دلم می‌نشست. شهادت حاج قاسم سلیمانی دل‌ها را جریحه‌دار کرد و همه خاطرات دلنشین بود. ما ناچار به گزینش بودیم و آنچه باعث می‌شد روی خاطره‌ای بیشتر تمرکز کنیم بحث این بود که کدام یک از آن‌ها من را بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌داد.
 
این نویسنده همچنین گفت: انجام مصاحبه‌ها کار من نبود. من زمانی به پروژه دعوت شدم که گام آخر بود. بنابراین چون مصاحبه‌کننده نبودم به سمت هیچ قشری نرفتم و در جریان بحث میزان همکاری‌ها نبودم، اما آنچه وجود دارد این است که بحث حاج قاسم، یک بحث ملی و امتی است. در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم همه اقشار جامعه حضور یافتند. ایشان در واقع زمان، مکان و عقاید را درنوردیده‌اند و در مورد حاج قاسم اگر بحث همکاری باشد و همه اقشار جامعه آنچه در توان دارند در طبق اخلاص می‌گذارند ازجمله خود من به‌عنوان یک عضو دانشگاهی وقتی کار به من سپرده شد، علاقه‌مندانه کار را دنبال کردم و روزی 17 ساعت برای نگارش کتاب وقت می‌گذاشتم.

عنوان کتاب، پیوند دو سرزمین را نشان می‌دهد
نرگس لقمانیان، نویسنده کتاب «یزله بر دجله» ضمن معرفی این کتاب اظهار کرد: این کتاب خاطرات مردم عراق از تشییع سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در شهرهای نجف، کاظمین و بغداد است. اسم کتاب نیز تلفیق فارسی و عربی است تا پیوند این دو سرزمین را به‌گونه‌ای نشان دهد. عرب‌ها به نوع خاصی از سوگواری یزله می‎گویند که در آن شعرهای حماسی خوانده می‌شود و دجله هم که نام رودی است.
 
وی ادامه داد: مصاحبه‌ها برای تألیف این کتاب، تلفنی گرفته شده و ترجمه شد بود، سپس به دست ما می‌رسید و ما آن‌ها را تدوین می‌کردیم. تا جایی که خاطره‌ها ارزش نگارش داشت، آن‌ها را استخراج می‌کردیم و می‌نوشتیم. ما به این موضوع فکر می‌کردیم که تشییع سردار سلیمانی فقط یک راهپیمایی نیست، یک سوژه خاص است و برای اینکه سوژه بودن را نشان دهیم باید به جزئیات می‌پرداختیم.
 
لقمانیان گفت: تلاش شده خاطرات از مردم مختلف در کتاب آورده شود. در واقع حضور مردم کشورهای دیگر در این سوگ، عمق شعاع انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و این مهم بود که مردم کشورهای دیگر در مورد این حادثه چه احساسی داشتند و چون مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم در عراق نیز اتفاق افتاد، گزینه مناسبی بود تا خاطرات مردم آن سرزمین ثبت و ضبط شود.
 


«ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم»
مجید یوسفی، نویسنده کتاب «ابرقدرت خداست» نیز در این نشست درباره نگارش این اثر، بیان کرد: سال گذشته تقریبا یک ماه مانده به سالگرد حاج قاسم سلیمانی، نگارش کتاب را آغاز کردیم. در ابتدا پیشنهاد ساخت کلیپ در رابطه با مراسم تشییع سردار سلیمانی ارائه شد. سپس با کتاب خاطرات مردم اهواز سبزوار و غیره از مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی آشنا شدم. در همین راستا درباره حضور حاج قاسم در همدان و سخنرانی معروف ایشان سؤالاتی طراحی و در فضای مجازی منتشر شد. در کنار آن به سراغ اشخاصی رفتیم که در سفر حاج قاسم به همدان دخیل بودند. با آن‌ها گفت‌وگو کردیم و بعد اقدام به جمع‌آوری عکس‌‌ها و فیلم‌ها از حضور ایشان در همدان کردیم. به دنبال این اقدام، بیش از سه هزار عکس و فیلم از این مراسم به‌دست ما رسید. چون محور بحث ما شهادت حاج قاسم سلیمانی بود، درباره شهادت ایشان هم سؤالاتی پرسیده شد و برای این کار از دانش‌آموزان تا سالخوردگان خاطرات جمع‌آوری شد. تعداد خاطرات راویان زیاد بود و بخشی از آن‌ها در کتاب آورده شد.
 
وی افزود: سخنرانی دوساعته حاج قاسم در همدان متأسفانه مغفول واقع شده بود و تنها چیزی که از سخنرانی به یادگار مانده، «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم» بود. همدانی‌ها در واقع حاج قاسم را از خود می‌دانند. از زمان عملیات رمضان که چند گروهان از همدان به کرمان منتقل شدند، ارتباط همدانی‌ها با حاج قاسم شروع شد، تا این‌که حاج حسین همدانی، معاون حاج قاسم در سوریه شد و بسیجیان زیادی از همدان به سوریه اعزام شدند. همدانی‌ها در زمانی که حاج قاسم در قید حیات بودند نیز علاقه بسیاری به ایشان داشتند و حاج قاسم نیز علاقه خاصی به همدانی‌ها داشت و در همان سخنرانی هم هم فرمودند در این سفر برای شما یادگاری می‌گذارم و بعدها مشخص شد همین سخنرانی یادگاری ایشان به همدانی‌ها بود.
 


نشان دادن بازتاب شهادت حاج قاسم در زندگی مردم 
در ادامه علیرضا اشرفی‌نسب، نویسنده کتاب «بر شانه‌های کارون»، درباره روند تألیف این اثر گفت: تقریبا دو ماه بیشتر فرصت نداشتیم تا بازتاب شهادت حاج قاسم را در زندگی مردم علنی کنیم. سؤالات طراحی و پاسخ‌ها گلچین شد. محتوا در اختیار عزیزان برای تدوین قرار گرفت. در واقع این کار تیمی انجام شد، در غیراین‌صورت قبل از مراسم سالگرد آماده نمی‌شد. در واقع می‌توان گفت این آثار قابلیت الگوگیری در کارهای دیگر که زمان مهم است، دارد.
 
وی ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتیم در مورد سردار سلیمانی بنویسیم، بیش از 70 کتاب درباره ایشان کار شده بود. به‌نظرم تألیف این 6 جلد کتاب، بار بر زمین‌مانده بود و این بخش که حاشیه مهم‌تر از متن است، مغفول واقع شده بود، به همین جهت این کتاب‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
 
این نویسنده تصریح کرد: کتاب «یزله بر دجله» مزیت مضاعف دارد و آن هم به رخ کشیدن زیست‌بوم مشترک کشور ما با همسایگان است و اگر 50 اثر از این نمونه‌های مشترک با کشورهای مختلف داشتیم، می‌توانست در مناسبات سیاسی و اقتصادی ما اثرگذار باشد.
 


مجموعه کتاب‌های مردمی در نوع خود منحصر به‌فرد است
جمال یزدانی که نظارت محتوایی آثار را برعهده داشته نیز در این برنامه با بیان این‌که تدبیر خوبی در برجسته‌سازی این کتاب‌ها با عنوان آیینه‌های انقلاب اسلامی صورت گرفته، گفت: این مجموعه کتاب‌های مردمی در نوع خود منحصر به‌فرد و به شدت قابل الگوبرداری است.

وی اظهار کرد: می‌‌توانم بگویم روش تولید این آثار، هم هزینه تولید را پایین آورد و هم سرعت تولید را بالا برد و خروجی کار به‌شدت مخاطب پسند است، چون برخی آثار به چاپ چهارم رسیده و نشان‌دهنده این است که این سبک از کار می‌‌تواند مورد بهره‌برداری مجموعه‌های مختلف باشد.
 
یزدانی ادامه داد: ما برای روایت مردمی در حوزه‎های مختلف نیاز به تولید صد برابری داریم. مثلاً در شهر کرمان، کتابی از خاطرات مردمی در مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی نداریم. همچنین در مورد تهران در این زمینه محتوایی تولید نشده است و یا در تبریز با توجه به اینکه در زمان تشییع پیکر حاج قاسم فعالیت گسترده‌ای داشتند، اقداماتی در این زمینه اثری منتشر نشده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر گفت: ما با توجه به موقعیتی که از نظر راهبردی داریم و جنگ نرمی که درگیر آن هستیم، به شدت نیاز به تولیدات مردمی داریم. این الگو می‌تواند مورد استفاده مجموعه‌ها قرار گیرد. اگر روایات مردمی را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم، وحدت و انسجام اجتماعی را تقویت می‌کند و فاصله نسلی را کاهش می‌دهد.
 
وی افزود: درباره مراسم تشییع پیکر مطهر امام خمینی(ره) که بزرگ‌ترین تشییع چند قرن اخیر است، حتی یک کتاب روایت خاطرات مردمی در این زمینه نداریم یا در مورد فتنه 88 هیچ کتابی از روایات خاطرات مردمی وجود ندارد، درحالی‌که اثرات اجتماعی و سیاسی این سبک از کارها بسیار زیاد است و زمینه‌ای برای کارهای هنری و رسانه‌ای فراهم می‌کند و امکان انحراف در پدیده‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، همچنین امکان کار نظری و آکادمیک را فراهم می‌کند.
 
یزدانی در پایان بیان کرد: انتشار این آثار شاید در ظاهر کار ساده به‌نظر برسد، اما همین روایت‌های ساده و بی‌پیرایه که متأثر از کارهای بزرگی است که حاج قاسم در سطح ملی و جهانی انجام داده، کاملا بازتاب دارد و باید روی این آثار کار شود و پردازش صورت پذیرد، زیرا ظرفیت جذب مخاطب بین‌المللی را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها