سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، سومین جلسه تجمیعی انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی به‌صورت همزمان با حضور معاون استاندار، 5 فرماندار و رئیس انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های خراسان‌رضوی و اعضای حقیقی و حقوقی 13 انجمن از 5 شهرستان استان خراسان‌رضوی برگزار شد.
 
مدیران به پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» بپیوندند
در این جلسه سیدهادی طباطبایی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: امیدوارم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک وظیفه همگانی با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جدی‌تر و قوی‌تر از پیش دنبال شود.
 
وی ادامه داد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی در سطح استان به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی در مسیر حرکت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی علاوه بر تامین منابع مالی از سوی دولت نیازمند استفاده از ظرفیت خیرین نیز است.
 
طباطبایی افزود: استفاده حداکثری از فضاهای کتابخانه و کتابخوانی نیز به‌عنوان عامل ترویجی برای پیشبرد اهداف در این مسیر باید استفاده کند.
 
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی از تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیوستن به پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با محوریت اهدای کتاب‌های موجود در اتاق مدیران در راستای تجهیز و تقویت منابع کتابخانه‌ای دعوت به عمل آورد.
 
 1400 برنامه فرهنگی با عنوان « از فاطمه (س) تا فاطمیون» برگزار می‌شود
در ادامه‌ی این جلسه حجت الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبرسبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: باعث مسرت است که تا به امروز توانسته‌ایم گام‌های موثری در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای به همه مناطق استان به ویژه مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار با اساس شعار «14هزار رویداد فرهنگی در سال 1400» برداریم.
 
وی در خصوص افزایش فضاهای کتابخانه‌ای در استان گفت: از ابتدای سال 1400 تا به امروز موفق به احداث و راه‌اندازی 4 کتابخانه نهادی در شهرهای «کتابخانه‌عمومی شادمهر شهرستان مه ولات»، «شادروان محمدشاهین‌فر شهرستان گلبهار»، «شهر جدید بینالود»، «شهید ناصر سنگل آبادی روستای سر بالای تربت‌حیدریه»، 2 کتابخانه مشارکتی «صلح اناوی» در شهرستان جغتای و «امام خامنه‌ای (مدظله العالی)» در حوزه علمیه حسنیه کاخک گناباد و همچنین افتتاح نخستین پیش‌خوان کتابخانه‌ای در استان خراسان‌رضوی و دومین در کشور با عنوان «نور امید» در محله مجیدیه شهرستان مشهد و کتابخانه سیار چناران به نام «پیک‌دانایی (5)، خواجه نصیر‌الدین طوسی در راستای اجرای عدالت فرهنگی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای یکسان در همه مناطق شده‌ایم.
 
وی همچنین از برگزاری 1400 برنامه فرهنگی با عنوان « از فاطمه (س) تا فاطمیون» خبر داد.
 
به رویکرد تقویت نهاد خانواده توجه ویژه شود
بی‌بی طاهره طهماسبی، مدیرکل دفترامور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و افزایش جمعیت گفت: حدود یک سوم مفاد این قانون از 73ماده مربوط به حوزه‌های فرهنگی است. در این حوزه تولید و انتشار محتوای فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی پیشنهاد تامین منابع کتابخانه‌ای را با در نظر گرفتن این موضوع و توجه ویژه به رویکرد تقویت نهاد خانواده ارائه داد.
 
 
کتابخانه لائین کلات همچنان تعطیل است
حسین ملکوتی، عضو شورای عالی استان‌ها و مسئول کتابخانه‌عمومی مسروری حکم‌آباد جوین نیز در این جلسه گفت: علیرغم واگذاری زمین و پیشرفت چنددرصدی احداث کتابخانه در شهر مشکان خوشاب، نیلشهر تربت‌جام، روستای ارزنه باخرز، فرهادگرد فریمان و قدمگاه زبرخان پس از گذشت چند سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
 
وی با بیان اینکه روستای قلعه میدان شهرستان تازه تاسیس ششتمد نیاز مبرم به احداث کتابخانه دارد، افزود: در این شرایط کتابخانه لائین شهرستان کلات نیز علیرغم درخواست مکرر مردم همچنان تعطیل است و کتابخانه‌های چنار کلات، روداب سبزوار و شادمهر مه‌ولات نیاز به پیگیری در خصوص تجهیز و دریافت مجوزهای اولیه برای احداث و شروع به کار دارند.
 
6 کتابخانه سیار به همت مجمع خیرین خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
در ادامه‌ی جلسه مرتضی کرباسی، خزانه‌دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان‌رضوی گفت: امروز تمرکز مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان‌رضوی در راستای ارائه خدمات کتابخانه‌ای یکسان با هدف اجرای عدالت فرهنگی در همه مناطق به ویژه مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار است.
 
وی خبر از راه‌اندازی 6 کتابخانه سیار به همت مجمع خیرین خراسان‌رضوی را پس از کسب مجوزهای لازم داد.
 
احداث کتابخانه در روستاها نیازمند حمایت خیرین است
مرتضی محبی‌فر، فرماندار شهرستان جغتای نیز در این جلسه گفت: کتابخانه‌عمومی شهدای ابویسان این شهرستان به عنوان باشگاه کتابخوان برتر کشوری نمونه بارز موفق ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و پرکردن ایام فراغت است.
 
وی با اشاره به واگذاری زمین از طرف آموزش‌وپرورش و شهرداری شهرستان در بهترین نقطه شهر عنوان کرد: شروع مراحل احداث کتابخانه در این مکان نیازمند پیگیری مجدانه و همکاری و همیاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. همچنین امیدواریم دو کتابخانه عمومی دیگر در روستاهای این شهرستان با حمایت خیرین در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود.
 
باید از موقعیت گردشگری برای ترویج فرهنگ کتاب استفاده کرد
در پایان جلسه سید حسین حسینی، فرماندار شهرستان بینالود نیز گفت: خوشبختانه عملکرد انجمن کتابخانه‌های‌عمومی این شهرستان در احصای نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها نسبت سالیان قبل قابل ملاحظه است که این بودجه بصورت 90 درصد در شهر طرقبه و 88 درصد در شهر شاندیز در حوزه‌های زیرساخت کتابخانه‌ها، نوسازی تجهیزات سالن‌های مطالعه، احداث بخش جدید نشریات، نوسازی قفسه‌های کتاب، راه‌اندازی استودیو کتاب، راه‌اندازی بخش کتاب‌های صوتی، احداث مرکز مبادله کتاب و 3 کتابخانه مشارکتی هزینه شده است.
 
وی با اشاره به موقعیت گردشگری شهرهای طرقبه و شاندیز، افزود: می‌توان از این موقعیت به بهترین شکل ممکن برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌صورت ایجاد کافه‌کتاب و ایستگاه کتاب در اماکن تفریحی و گردشگری استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها