دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
مشارکت در رویداد پایتخت کتاب ایران باید افزایش پیدا کند/ بدهکاری‌های زیادی در اجرای دستورات مقام معظم رهبری داریم

محمد‌مهدی اسماعیلی، درآئین معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران، میزان مشارکت 192 شهر با وجود 1300 شهر براساس نقسیمات کشوری در هفتمین دوره پایتخت کتاب گفت: در دوره‌های بعد این میزان باید افزایش پیدا کنند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران، امروز دوشنبه (6 دی‌ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه معرفی پایتخت کتاب را ابتکار قابل توجهی دانست و گفت: انتخاب و معرفی پایتخت کتاب، ابتکار خوبی بود که همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابداع کردند و از کار نیکو باید تشکر کرد. ضمن قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران این رویداد، به نظر می‌رسد می‌توانیم ابتکارات جدیدی را در انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران نشان دهیم.
 
وی با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کتاب و نهضت کتابخوانی از مطالبات جدی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بوده است. ایشان به این موضوع اهتمام ویژه‌ای را مبذول داشته‌اند. همه دستاوردهای علمی کشور در طول چهار دهه گذشته متأثر از توجه کم‌نظیر رهبر انقلاب بوده است که با مشی‌ فرهنگی، نگاه هنری و حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر کشور، با وجود همه مشغله‌ها و دغدغه‌های که در اداره امور کشور رسیدگی به مسائل جهان اسلام و جریان مقاومت دارند، از خود نشان داده‌اند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در توجه به مسائل فرهنگی ادامه داد: فرهنگ و صحبت درباره فرهنگ و هنر از سیاست‌های اصلی ایشان بوده است؛ به‌عنوان مثال در آغازین روزهای فعالیت دولت سیزدهم و همچنین نخستین دیدار اعضای هیات دولت به حوزه فرهنگ توجه ویژه‌ای نشان دادند. در دیدار با وزرای دولت سیزدهم موضوع بازسازی ساختارهای فرهنگ و خط و مشی کلان دولت را تبیین کردند. علاوه بر این با تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اهتمامشان به مسائل حوزه فرهنگ را نشان دادند.
 
اسماعیلی افزود: در حوزه حاکمیت، بدهکاری‌های زیادی در اجرای دستورات ایشان داریم. امیدواریم در دوره جدید جبران مافات کنیم و قدم‌های بلندی را برداریم به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی جزو سرفصل‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بیان کرد: در آبان‌ماه برنامه‌های قابل توجهی را در این حوزه شاهد بودیم. فلسفه جشنواره‌ها و نامگذاری‌های فرهنگی ایجاد تحرک و نشاط است تا هدف مقدس اتفاق بیفتد. محل برگزاری، کیفیت برگزاری رویدادها و مدعوین نشان‌دهنده اهتمام و توجه به مسائل فرهنگی است در تبلیغات پرشور و رسانه‌‌ای باید به این حوزه توجه ویژه شود، چراکه هدف استمرار و ترویج و برنامه‌ریزی در حوزه کتابخوانی است. البته هدف بالاتر از توسعه کتابخوانی تغییر رفتار شهروندان است شهروندی که مطالعه دارد. کتاب مفید، رفتارساز است.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نفس ترویج کتابخوانی برای شهروندان فرهیختگی به‌وجود می‌آورد که لازمه کشور مدعی تمدن‌سازی است. وقتی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را پی‌ریزی می‌کنیم حتما یکی از عوامل آن افزایش سرانه کتابخوانی و افزایش کتابخانه‌هاست.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به کتابخوانی گفت: برنامه مطالعاتی و میزان مطالعه بالای رهبر انقلاب برای ما مسئولین خجالت‌اور است کمتر کتابی است که ایشان نخوانده باشند نه تنها تورق کنند؛ بلکه خوانده‌اند. به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقتی رویکرد رهبر انقلاب را می‌بینم احساس خجلت می‌کنم. با وجود اینکه مدعی هستیم چرا این‌قدر از مطالعه دوریم. متولیان فرهنگ خودشان باید توجه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی و توسعه این فرهنگ داشته باشند.
 
اسماعیلی ادامه داد: با برگزاری رویدادهایی مانند پایتخت کتاب ایران دنبال ایجاد رقابت سالم هستیم. در جریان انتخاب هفتمین پایتخت کتاب ایران 192 شهر برنامه‌های خود را اعلام کردند اما می‌دانیم براساس آخرین تقسیمات کشوری 1300 شهر داریم؛ بنابراین کمی بیشتر از یک‌دهم در این رویداد مشارکت داشتند که باید در دوره‌های بعد این میزان باید افزایش پیدا کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی را با هدف توسعه کتابخوانی هدفگذاری کرده‌ایم بیان کرد: در دولت سیزدهم در مسائل فرهنگی بسیار بالاست به‌عنوان مثال در سفر اخیرم به سنندج مجموعه فرهنگی امام خامنه‌ای را افتتاح کردیم که دارای خدمات بسیار کم‌نظیری است. علاوه بر این کتابخانه پارک‌شهر نیز به مجموعه فرهنگی این شهر اضافه شد. در سایر دستگاه‌ها نیز مانند ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد با 26هزار کانون فرهنگی و 10هزار کتابخانه از مصادیق آن است. گسترش کمّی و کیفی این کتابخانه‌ها باید در نظر باشد. شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها نیز نگاه مشابهی در توسعه فرهنگ کتابخوانی دارند. همه این استعدادها باید در کنار هم قرار بگیرند چراکه به توسعه کتاب و کتابخوانی نیاز داریم.
 
اسماعیلی با اشاره به دو مقطع تاریخی قرون 3 تا 5 و همچنین 10 و 11 هجری قمری کتاب در اوج بود گفت: رهبران سراسر جهان با رهبر معظم انقلاب به‌عنوان چهره فرهنگی قابل مقایسه نیستند. ایشان تا 20 سالگی هزار رمان خوانده بودند. از خدا می‌خواهیم برای انجام وظیفه در حوزه فرهنگ به ما قوت بدهد.
 
وی با اشاره به فصل بررسی بودجه 1401 بیان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم به بودجه فرهنگی توجه ویژه داشته باشند. در لایحه بودجه سال آینده دولت با هدف گسترش فضاهای فرهنگی پیش‌بینی‌های قابل توجهی کرده است نمایندگان کمک کنند این نگاه تقویت شود و فرهنگ جایگاه شایسته‌ای در طراز انقلاب اسلامی بدرخشد و زمینه‌های گسترش تحول ایرانی ـ اسلامی را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها