سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
انتقال تدریجی نمایشگاه‌ها به «شهرآفتاب» رای آورد/قادری: «شهرآفتاب» تکمیل نیست

درسی‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، در‌حالی طرح الزام شهرداری تهران در انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی «شهر‌آفتاب» با 20 رای مصوب شد که بر موضوع تکمیل آن تا پایان سال 1401 تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در جلسه سی‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمايشگاه بين‌المللی تهران به مجموعه نمايشگاهی شهر‌آفتاب» بعد از بحث و بررسی، با 20 رای به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
 
در این جلسه رئوف قادری، مدیر‌عامل مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» درباره وضعیت فعلی این مجموعه و ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این مکان بیان کرد: براساس آمار‌های رسمی، هزینه‌های فرصتی، استهلاک خودرو‌ها و درمان و معالجه سالانه بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان است؛ علاوه‌براین سالانه حدود 6000 نفر براثر آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیکی دچار آسیب‌های قلبی و مغزی شده‌اند و بسیاری فوت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: حدود 200 روز نمایشگاه پرمخاطب در مرکز شهر تهران برگزار می‌شود، همچنین حدود 220 تا 250 روز در سال، شهر تهران ترافیک دارد و به‌همین میزان نیز در این شهر آلودگی زیست‌محیطی وجود دارد. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد، روز‌هایی که در تهران نمایشگاه برگزار می‌شود، این شهر معضل آلودگی زیست محیطی هم دارد.
 
قادری افزود: موضوع انتقال نمایشگاه‌های پُرمخاطب از مرکز به خارج از شهر تهران به‌ مطالبه عمومی تبدیل شده است. با وجود اینکه از اول اسفند‌ماه سال 1398 تا پایان شهریور 1400 به‌دلیل شیوع کرونا برگزاری نمایشگاه در «شهر‌آفتاب» ممنوع بوده، اما در سال‌هایی که مجاز به فعالیت بودیم، 86 نمایشگاه و از نیمه مهر‌ماه سال 1400 نیز 6 نمایشگاه در «شهرآفتاب» برگزار شده است. حدود 20 نمایشگاه دیگر نیز در برنامه مجموعه «شهرآفتاب» قرار دارد.
 
مدیر‌عامل مجموعه نمایشگاهی با بیان این مطلب که مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» طرح بزرگی است، گفت: مجموعه «شهر‌آفتاب» نیازمند تکمیل و توسعه است، با این وجود آمادگی برگزاری بیشتر نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران را دارد. برخلاف دیدگاه برخی درباره اینکه برخی می‌گویند، رسما و مکاتبه با وزارت «صمت» آمادگی برگزاری نمایشگاه‌های پُرمخاطب در «شهرآفتاب» وجود دارد. در چند ماه آتی حدود 36 هزار مترمربع به ظرفیت نمایشگاهی «شهرآفتاب» اضافه خواهد شد. طبیعی است که نمایشگاه‌ها باید به مجموعه «شهر آفتاب» منتقل و در کنار برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی، این مکان به‌عنوان یک طرح بزرگ تکمیل شود. اگر این انتقال انجام شود، هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا به شهر تهران تحمیل نمی‌شود.    
 
قادری، انتقال نمایشگاه‌‌ها به مجموعه «شهرآفتاب» را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: رونق مجموعه شهر آفتاب، متضمن انتقال نمایشگاه‌ها به این مکان است. افتتاح مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» با دو حاشیه همراه بود نخست توسعه و تکمیل این طرح که متاسفانه موضوع تکمیل این مجموعه طی سه‌چهار سال گذشته به حاشیه رفته است. بنابراین خواهش می‌کنم در بودجه سال 1401 شورای محترم شهر تهران و به‌ویژه کمیسیون بودجه تمهیداتی را برای تکمیل و توسعه طرح مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را در نظر داشته باشند.
 
وی ادامه داد: انتظار برای درآمد‌زایی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به‌دلیل مقاومت برخی دستگاه‌ها در برگزاری نمایشگاه در این مکان محقق نشده است. وجود متولیان متعدد در برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران، موجب نابسامانی در برگزاری نمایشگاه‌ها شده است، در‌حالی‌که برگزاری نمایشگاه‌ها در دنیا مدیریت شهری، متولی برگزاری نمایشگاه‌ها است. بنابراین ضرورت دارد تا شورای شهر تهران به موضوع یکپارچگی و ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌ها ورود کند.
 
قادری درباره مزیت‌های انتقال نمایشگاه‌ها به شهر‌آفتاب بیان کرد: براساس بررسی‌ها میدانی، جاذبه‌های جدیدی در جنوب شهر تهران ایجاد خواهد شد و زمینه‌ای برای کاهش فاصله طبقاتی است؛ علاوه‌براین انتقال نمایشگاه‌ها  به شهرآفتاب، تاثیرات اقتصادی براساس بررسی‌های میدانی، با توجه به متراژ‌های نمایشگاهی برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، 1000 میلیارد تومان درآمد پایدارعملیاتی برای مدیریت شهری تعریف خواهد شد که کمک قابل توجهی به  مدیریت شهری است.
 
 مدیر‌عامل مجموعه نمایشگاهی افزود: ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری تا کنون به بیش از 40 هزارمیلیارد تومان سرآمد شده است؛ بنابراین اگر شهرداری تهران و مدیریت شهری 1500 میلیارد تومان برای ساخت فاز نخست شهر‌آفتاب هزینه کرده استف در حال حاضر ارزش افزوده این مکان، بیش از 40 هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین با هزینه 5 هزار میلیارد تومان برای تکمیل شهر آفتاب از سوی مدیریت شهری با روش‌های مختلف، در آینده شاهد افزایش ارزش افزوده این مکان به 100 هزار میلیارد تومان خواهیم  به‌عنوان دستاورد بزرگی برای شهرداری تهران خواهیم بود.

 
سید‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از اضافه شدن نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته بررسی برگزاری نمایشگاه‌های پایتخت خبر داد و گفت: این کمیته وظیفه دارد، موضوع امکان برگزاری نمایشگاه‌های کوچک که اختلالی در آمد‌وشد‌های‌ شهری ایجاد نمی‌کنند را بررسی کند.
 
آقا‌میری به کمبود 100 هزار متر مربع کمبود فضا در شهر‌آفتاب اشاره و این موضوع را یک نقص برای این مجموعه دانست.
 
در ادامه این جلسه، ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت در دوره گذشته، قانون انتقال نمایشگاه‌ها را تصویب کرده اما این موضوع اجرایی نشده است؛ بنابراین باید دید که ضمانت اجرایی این مصوبه چیست. از سوی دیگر 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این مجموعه نیاز است اما سوال اینجاست که آیا ما توانایی تامین 5هزار میلیارد را داریم یا خیر؟
 
امانی افزود: با این شرایط، وضعیت اجرایی شدن این طرح نامشخص است؛ بنابراین درخواست دارم این طرح را به شکلی مصوب کنیم که کورسویی از امید برای اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.
 
نرگس معدنی‌پور، نیز درباره ضرورت سند چشم‌انداز برای مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» تذکر داد.
 
تشکری هاشمی، در پاسخ به تذکر اعضا درباره طرح انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب بیان کرد: برای تامین منابع مالی برای تکمیل این مجموعه، قرار است از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم.
 
امانی نیز با اشاره به بندهای طرح انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب مبنی بر ضرورت تکمیل غرفه‌های این مجموعه نمایشگاهی تا پایان سال ۱۴۰۱ گفت: شهرداری امکان این امر را ندارد و این بند باید اصلاح شود. برای بهره‌برداری نمایشگاه به 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، آیا امکان گنجاندن این عدد در بودجه 1401 وجود دارد؟ به فرض پیش‌بینی آیا امکان تامین و اختصاص آن به شهر‌آفتاب هست؟ که بعد از تکمیل به بانک شهر واگذار کنیم؟ مصوبه باید به گونه‌ای باشد که به سرنوشت مصوبات قبلی دچار نشود.
 
نادعلی در ادامه این جلسه درباره ضرورت توجه به تکمیل سالن‌های مجموعه شهر آفتاب گفت: در تبصره1 تکمیل سالن‌های موقت و چادری که در نمایشگاه کتاب استفاده شد، اصلاح شود و تا پایان سال 1401 سالن‌های جدید احداث به‌عنوان تکلیف درج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط