سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
استان همدان در ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی پرچم‌دار است

آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید حوزه هنری استان همدان، امروز (30 آذر) با حضور جمعی از مسئولان، نویسندگان، شاعران و هنرمندان این استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان،  صبح امروز (سه‌شنبه 30 آذر) با حضور جمعی از مسئولان، نویسندگان، شاعران و هنرمندان، آیین تکریم سید محمدباقر حسینی سیر و معارفه محمدمهدی سماوات، رئیس حوزه هنری استان همدان برگزار شد.

محمدباقر حسینی سیر در این آیین گفت: از آغاز خدمت، آماده واگذاری این پست بودم. حوزه هنری مجموعه‌ای یکپارچه است. برند کشوری حوزه هنری به قدری قوی است که هرآنچه اتفاق می‌افتاد، چه خوب و چه بد به نام حوزه هنری گره می‌خورد. همدان یکی از استان‌هایی است که در زمینه تئاتر انقلاب و فروش بلیط این تئاتر به‌خوبی عمل کرد. با همکاری دستگاه‌های مختلف 90 برنامه شب‌های خاطره برگزار شد. حوزه هنری گرچه کوچک، اما چابک است و می‌تواند تصمیم‌ساز باشد. 140 اثر در قالب‌های مختلف کتاب و آثار ادبی و هنری در مراحل مختلف آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: 40 اثر تاکنون تولید شده که 32 عنوان منتشر شده و پنج عنوان برای چاپ به چاپخانه سپرده شده است. 40 اثر دوم دانشنامه با نظارت دقیق‌تر اساتید برجسته و ظرافت بیش‌تر در مراحل مختلف صفحه‌آرایی، چاپ، ویراستاری، طراحی جلد و ... است. این چهل اثر دوم، گل سرسبد دانشنامه همدان است. بخش سوم، موسیقی و فیلم است. بخش چهارم ترجمه است به زبان‌های عربی، فرانسوی، انگلیسی. سایر بخش‌ها شامل آثار ادبی و هنری از داستان و شعر و ... است که با توجه به کیفیت بالای این آثار چاپ آن‌ها با کمترین تغییر از طریق سوره مهر منتشر می‌شود.
 
محتوای هنر بسیار حائز اهمیت است
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، بیان کرد: هنر چنان قدرتی دارد که ساعت‌ها سخن را در حرکتی صوتی یا تصویری القا می‌کند، آن هم در زمانی که مسائل سمعی و بصری بخش عظیمی از مطالعه را به خود اختصاص داده است. همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرموده‌اند، محتوای هنر بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه  حتی در رسانه ملی گاهی در بحث محتوا عقب‌نشینی می‌کنیم. درحالی‌که در بحث محتوا باید بسیار دقت کرد. مدنظر داشته باشیم گرچه کتاب و مطالعه مخاطب خود را دارد، اما استقبال عمومی به سمت فضای مجازی است. در تولید محتوا باید جریان‌سازی و به‌ویژه جریان‌سازی برای فضای مجازی صورت بگیرد.

وی افزود: هنر هم در قلم و هم در صوت و تصویر می‌تواند خود را نمایان کند. می‌بایست از آثار هنریِ ارزشی حمایت ویژه داشته باشیم. متأسفانه در جامعه استعدادهای مختلفی وجود دارد که نادیده گرفته می‌شوند. اگر به سمت حمایت از استعدادها و تجاری‌سازی هنر آن‌ها پیش برویم، می‌توان از هدررفت این استعدادها جلوگیری کرد و از توان آن‌ها بهره برد. امیدوارم که رویکرد جدیدی در عرصه فرهنگی، هنری و اجتماعی شکل بگیرد تا از پتانسیل‌های موجود در راستای اهداف انقلاب بهره‌ بگیریم. ما نیز به میزان توان و وظیفه خود حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
 
همدان پایگاه بسیار خوبی در عرصه اندیشه و هنر است
حمید حسام؛ نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نیز در بخش دیگری از این آیین، با بیان شعر «سنگر بکن ای برادر، امروز هم روز جنگ است»، گفت: طی 16 سال مسئولیت آقای حسینی سیر، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. خرسندیم همانگونه که آقای حسینی از جنس ذوق و هنر و اندیشه هستند، آقای محمدمهدی سماوات نیز همین جنس است. همچنین خرسندیم که همدان پایگاه بسیار خوبی در عرصه اندیشه و هنر است.
 
وزنه‌ای که در حوزه ادبیات در همدان وجود دارد، در کشور کم‌نظیر است
میثم مرادی بیناباج؛ معاون راهبری استان‌های حوزه هنری نیز ضمن تقدیر از عملکرد حسینی سیر، اظهار کرد: علاوه بر جوان و انقلابی بودن، محمدمهدی سماوات، شاگرد استاد حمید حسام است. امروز یکی از تربیت‌یافتگان مکتب حمید حسام را منصوب می‌کنیم. حوزه هنری انقلاب اسلامی مأموریت‌هایی دارد. بسیاری از این مأموریت‌ها باید پس از این انجام شود. اگر آقای حسینی فرهنگ و تمدن و تاریخ و زیست‌بوم استان را واکاوی و تدوین کرد، آقای سماوات باید آن را به‌روزرسانی کند و هنر مطالبه‌گر، انقلابی و در جستجوی حقیقت و عدالت را در استان جاری کند. نسبت هنر با زیست‌بوم و مسائل مختلف را روشن کند. از این‌که حوزه هنری به یک پایگاه و جریان برای گردهمایی هنرمندان جوان انقلابی و حزب‌اللهی تبدیل شود، کوتاه نیاییم. حوزه هنری ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیشین، آن‌ها را تکمیل کند. وزنه‌ای که در حوزه ادبیات در همدان وجود دارد، در کشور کم‌نظیر است. استان در ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی پرچم‌دار است و حوزه هنری باید از ظرفیت وجودی این عزیزان بیشتر بهره گیرد و نسل تازه و نویی را در جریان ادبیات و هنر اسلامی معرفی کند. پیشینه تاریخی، فرهنگی و مردمی همدان گواه ظرفیت موجود است.
 
محمدمهدی سماوات در بخش پایانی سخنانش، گفت: حوزه هنری در سطح کشور دستاوردهای بسیار خوبی داشته، اما متأسفانه در برهه‌ای از شهرستان‌ها غفلت شده و حوزه هنری در شهرستان‌ها از ریل خود خارج شده است. حوزه هنری که در بحث هنر انقلاب مأموریت دارد به مقیاس کوچکی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شده است. حوزه هنری ماموریت خاص دارد و باید روی آن تمرکز کند، اینکه زیر هر عَلَمی سینه بزند، درست نیست. در حوزه هنری شهرستان‌ها مشکلاتی از نظر نیروی انسانی و ساختمان و ... وجود دارد و باید زیرساخت‌ها برای فعالیت مربوط فراهم شود.

اهمیت طرح‌ریزی دانشنامه همدان
میر هاشم میری؛ پژوهشگر برجسته همدانی هم در این برنامه، طرح‌ریزی و پی‌افکنی دانشنامه همدان را یکی از شاخص‌ترین اقدامات دوران مسئولیت حسینی سیر خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها