دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
شرایط الزام دریافت پروانه کسب همزمان با پروانه وزارت ارشاد در حال بررسی است

مدیرکل دفتر چاپ و نشر در نشست چاپ دیجیتال گفت: در حال بررسی شرایطی در دفتر چاپ و نشر هستیم تا واحدهای صنفی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه دارند، ملزم شوند که از اتحادیه نیز پروانه کسب دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «هم‌اندیشی چاپ دیجیتال» روز گذشته (یک‌شنبه بیست‌و‌هشتم آذر) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چاپخانه‌داران و فعالان حوزه چاپ دیجیتال برگزار شد.
 
در این نشست، علي‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه چاپ دیجیتال در سیر تحول تکمیلی صنعت چاپ طی دهه‌های اخیر رشد زیادی داشته است، گفت: در این سال‌ها ماشین‌های جدیدی تولید شده‌اند که نشست به فرایند سال‌های گذشته تغییر کرده‌اند، در اشتغال‌زایی تاثیر داشتند و در تغییر ذائقه نشر و کتاب نیز موثر بوده است.
 
وی با بیان اینکه چاپ دیجیتال به صرفه‌ترین رسته چاپ است، افزود: مساله اصلی این است که خیلی‌ها چاپ دیجیتال را به خوبی نمی‌شناسند و در این زمینه ضروری است که ویژگی‌های صنعت چاپ را به جامعه معرفی کنیم و بگوییم که چه باور داشته باشیم و چه نداشته باشیم آینده چاپ، دیجیتال خواهد بود.
 
ابراهیمی ادامه داد: چاپ دیجیتال در حوزه چاپ، نشر و بسته‌بندی اهمیت زیادی دارد، اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است، زیرا در کشور ظرفیت بسیار خوبی در حوزه چاپ دیجیتال وجود دارد.
 
وی با اشاره به نگرانی برخی افراد نسبت به توسعه چاپ دیجیتال، گفت: برخی تصور می‌کنند اگر چاپ دیجیتال قوی‌تر شود آمار جعل و قاچاق کتاب ببشتر می‌شود یا اگر پروانه اتحادیه نباشد سرنوشت خوبی ندارد اما این تفکر اشتباه است.
 
ابرهیمی با طرح این موضوع که نظارت و برنامه‌ریزی در چاپ دیجیتال، اهمیت دارد، عنوان کرد: اکنون خوشحالیم که قرار است چاپ دیجیتال زیر نظر اتحادیه لیتوگرافان سر و سامان بگیرد و تقاضایی که داریم این است که نظارت بیشتری بر این حوزه اعمال شود.
 
وی تاکید کرد: در بخش نظارت، دفتر چاپ و نشر در کنار اتحادیه است تا کمک کند نظارت پیشینی و پسینی بر واحدهای چاپ دیجیتال اعمال شود.
 
ابراهیمی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره ساماندهی واحدهای چاپ دیجیتال، گفت: در این سال‌ها فعالان غیرقانونی زیادی به دلیل بی‌توجهی اتحادیه و اداره کل فعالیت کرده‌اند، باید بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌کردیم که این کار انجام نشده و باید از این پس به دنبال آن بود.
 
وی با بیان اینکه باید التزامی ایجاد شود که افراد بدون پروانه معرفی شوند، یادآور شد: ساماندهی واحدهای بدون مجوز برای رونق کسب و کار واحدهای صنفی که پروانه دارند، باید انجام شود و در این کار به کمک واحدهای صنفی فعال نیاز داریم و اتحادیه باید از آن‌ها کمک بگیرد.
 
ابراهیمی با اشاره به تغییرات قوانین در صدور پروانه برای واحدهای چاپ دیجیتال نیز توضیح داد: در حال بررسی شرایطی در دفتر چاپ و نشر هستیم تا کسانی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه دارند، ملزم شوند که از اتحادیه نیز پروانه کسب دریافت کنند.
 
به گفته وی، در این میان اتحادیه لیتوگرافان نیز باید واحدهای غیرمجاز را شناسایی و آن‌ها را ملزم کند که برای دریافت پروانه اقدام کنند.
 
ابراهیمی همچنین درباره مشکل مالیاتی واحدهای چاپ دیجیتال نیز گفت: یکی از مشکلات اینجا است که اغلب به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای دریافت مالیات انجام می‌شود، من این موضوع را 18 روز قبل در قالب نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده‌ام.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه صراحتا گفته‌ام که هیچ یک از چاپخانه‌داران از پرداخت مالیات ناراضی نیستند؛ بلکه با شیوه محاسبه و رفتارهای سلقه‌ای مشکل دارند و در این زمینه نیز پیگیر مشکل مالیات چاپخانه‌داران هستیم.
 
ابراهیمی همچنین درباره اختصاص تسهیلات برای چاپخانه‌داران بخصوص در حوزه دیجیتال نیز عنوان کرد: در این زمینه طی سال‌های اخیر اقداماتی انجام داد‌ه‌ایم، در فاصله سال‌های 97 -  98 قرار شد صندوق توسعه ملی تسهیلاتی برای فعالان چاپ در نظر بگیرد و توانستیم این کار را عملی کنیم.
 
به گفته وی، اکنون فعالان حوزه چاپ می‌توانند با مراجعه به بانک عامل صندوق توسعه ملی و سپرده‌گذاری در آن تسهیلاتی با سود 12 درصد دریافت کنند.
 
آموزش، مبحث دیگری بود که ابراهیمی در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: ما در دفتر چاپ و نشر برای بحث آموزش از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم و حمایت مي‌کنیم و با برنامه‌ریزی اتحادیه برای پرداخت حق‌الزحمه استادان ایرانی و خارجی همراهی خواهیم کرد.
 
وی همچنین درباره فروش ماشین‌های چاپ دیجیتال و لزوم توجه فروشندگان به نکته‌های مختلف گفت: فروشندگان از فروش ماشین به افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده است، باید خودداری کنند و حداقل داشتن پروانه کسب را از خریداران طلب کنند، زیرا این کار به نفع فعالان چاپ دیجیتال خواهد بود.
 
ابراهیمی همچنین درباره خدمات پس از فروش دستگاه‌های چاپ دیجیتال، توضیح داد: ما در این بخش مشکلات جدی داریم، امروز دستگاه‌های مختلفی در چاپخانه‌ها خاموش است زیرا گاهی در ارائه خدمات پس از فروش، تعمیر و قطعات دستگاه‌ها ضمانت اجرایی مناسبی وجود ندارد که باید ساماندهی شود.
 


لزوم هدایت و حمایت از چاپ دیجیتال
در بخش دیگری از این نشست، جلال ذکایی، مشاور اتحادیه لیتوگرافان نیز با بیان اینکه این نشست با هدف همفکری و هم‌اندیشی فعالان چاپ دیجیتال برگزار شده است، گفت: با توجه به واگذاری رسته چاپ دیجیتال به اتحادیه لیتوگرافان تصمیم گرفتیم این نشست را برای شروع فعالیت این حوزه برگزار کنیم.
 
وی افزود: یکی از اهداف این نشست ساماندهی فعالیت چاپ دیجیتال است، البته منظور ما از ساماندهی برخورد نیست بلکه هدایت، حمایت و نظارت چاپ دیجیتال در تهران و سایر استان‌ها هدف اصلی است.
 
ذکایی با بیان اینکه چاپ دیجیتال امروز ار رسته فراتر شده است، عنوان کرد: چاپ دیجیتال امروز مسیری شده است که همه فرایندها را یکی می‌کند که قصد ندارد جای سایر حوزه‌ها را بگیرد بلکه آمده تا به آن‌ها کمک کند.
 
وی با اشاره به نکاتی که ضروری است در حوزه چاپ دیجیتال به آن پرداخته شود، گفت: نظم دادن به وضعیت واحدهای چاپ دیجیتال، نظم دادن به نرخ‌گذاری و تعرفه خدمات چاپی، مدیریت مواد مصرفی و تولید و واردات، مدیریت حمایت از مصرف‌کننده و آموزش صنفی از جمله موضوعات مورد نیاز این صنعت به شمار می‌آید.
 
در بخش دیگری از این مراسم، مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز با اشاره به حضور چاپ دیجیتال در اتحادیه، توضیح داد: رسته چاپ دیجیتال اکنون بعد از سال‌ها بلاتکلیفی به اتحادیه ما واگذار شده است و در تلاشیم بتوانیم با کمک فعالان این حوزه، مسائل چاپ دیجیتال را ساماندهی کنیم و یک گام به جلو برویم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که در پیشرو اهداف خود در صنعت چاپ موفق باشیم، زیرا همانطور که می‌دانیم چاپ صنعتی سودآور و تاثیرگذار است و با توجه به این اهمیت باید تلاش کنیم به کمک یکدیگر این مسیر را طی کنیم.

 

راه‌اندازی کمیسیون چاپ دیجیتال
غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌‌های صنفی چاپ با بیان اینکه واسپاری رسته چاپ دیجیتال به اتحادیه لیتوگرافان، پایه‌های علمی دارد، گفت: چاپ دیجیتال بیشتر در حوزه پیش از چاپ است تا چاپ و ما سال‌ها پیگیر این موضوع بودیم که جای دیجیتال در اتحادیه لیتوگرافان است.
 
وی ادامه داد: برخی بر این باور هستند که کتاب‌های قاچاق فقط توسط چاپ دیجیتال انجام می‌شود، درحالی که اینگونه نیست و به ادعای بسیاری از فعالان حوزه نشر بیش از یک هزار دستفروش کتاب‌های قاچاق را در مکان‌های مختلف می‌فروشند که به تیراژه‌های چند هزار نسخه‌ای نیاز دارند.
 
شجاع از راه‌اندازی کمیسیون چاپ دیجیتال در اتحادیه لیتوگرافان خبر داد و گفت: قرار است در این کمیسیون علاوه بر فعالان این حوزه، واردکنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه نیز عضویت داشته باشند تا به مشکلات و دغدغه‌های صنف بپردازیم.
 
وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که دیجیتال چاپ تکمیل‌کننده است و صنعت چاپ به آن به نیاز دارد و امیدواریم بتوانیم با هم‌اندیشی در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشیم.
 
در بخش دیگر این نشست، رضا نورایی، کارشناس حوزه چاپ نیز با بیان اینکه بخشی از چاپ دیجیتال در صنعت و بخش دیگر آن در صنف است، گفت: امروز بسیاری از چاپخانه‌داران از دستگاه‌های دیجیتال به عنوان مکمل ماشین‌آلات خود استفاده می‌کنند و در کنار ماشین افست و رول این دستگاه‌ها را قرار داده‌اند.
 
وی افزود: باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود که تداخل صنفی ایجاد نشود و اتحادیه لیتوگرافان به دنبال این نباشد که این چاپخانه‌ها از آن‌ها مجوز بگیرند.
 
نورایی با بیان اینکه در صنف باید اقتصاد چاپ دیجیتال بررسی شود، عنوان کرد: امروز ما در جامعه با اقبال عمومی از چاپ دیجیتال روبرو هستیم زیرا جامعه نسبت به سایر رسته‌های صنعت چاپ از نزدیک چاپ دیجیتال را لمس کرد‌ه‌اند.
 
به گفته وی، غیر از حوزه نشر بخش عمده‌ای از چاپ دیجیتال به بخش لیبل‌ اختصاص دارد که لیبل شخصی و سلیقه‌ای نیز در آن قرار می‌گیرد.



سرعت ویژگی چاپ دیجیتال است 
در ادامه خدایار صادقی، استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه چاپ دیجیتال نسبت به کپی‌پرینترها چندین مزیت دارد، گفت: سرعت بسیار بالا یکی از ویژگی‌های چاپ دیجیتال است که می‌تواند سفارشات را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد، گراماژ در چاپ دیجیتال نسبت به کپی‌پرینت‌ها متنوع‌تر است،‌ همچنین عملیات چاپ به صورت سرویس سریع و inline انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امروز چاپ دیجیتال می‌تواند کالا و سفارشات را سریع‌تر از سایر حوزه‌های چاپ به مشتری تحویل دهد، ادامه داد: در گذشته یکربع تا نیم ساعت طول می‌کشید تا محصول نهایی آماده شود اما ماشین‌های الان به‌گونه‌ای هستند که در دقیقه سفارش‌ها را آماده می‌کنند.
 
صادقی افزود: در این میان فعالان این حوزه باید روی چاپ با سرعت بالا تمرکز کنند و اگر غیر از این باشد، فلسفه وجودی چاپ دیجیتال از بین می‌رود.
 
وی همچنین به خصوصیت دیگر چاپ دیجیتال اشاره کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که چاپ دیجیتال فقط سخت‌افزار نیست بلکه فعالان این حوزه باید نرم‌افزارهای لازم آن را نیز داشته باشند تا برای خدماتی مثل ارائه اطلاعات متغیر بتوانند به سرعت به مشتری خدمات بدهند.
 
دیگر سخنران این نشست، بیژن بهادری، عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان بود که درباره اهمیت چاپ دیجیتال گفت: این چاپ رقیب افست نیست بلکه هدف اصلی آن این است که در تیراژ کم، تعداد محدود و با اطلاعات متغیر بتواند به مخاطبانش خدمات ارائه دهد .
 
وی ادامه داد: به دلیل برخی مشکلاتی که در حوزه چاپ دیجیتال ایجاد شده بود ما وظیفه خود می‌دانیم که در اتحادیه به این مسائل رسیدگی و آن‌ها را حل کنیم.
 
بهادری با تاکید بر در دست داشتن اطلاعات درست از این حوزه، توضیح داد: در تلاشیم بتوانیم با کمک فعالان این حوزه کمیسیون‌های مختلفی در اتحادیه لیتوگرافان داشته باشیم و با تکیه بر اطلاعات خود این ساماندهی را دنبال کنیم.
 
احسان یاراحمدی، دبیر انجمن صنفی واردکنندگان دستگاه‌‌های چاپ دیجیتال نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، عنوان کرد: امروز در بازار ایران همه نوع دستگاهی به تناسب نیاز بازار، هزینه و سطح تقاضای مشتری وجود دارد و ما باید وضعیت کشور و چاپ دیجیتال را نیز در این زمینه بررسی کنیم.
 
وی با اشاره به لزوم ورود ایران به جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه چاپ دیجیتال گفت: ما باید در این بخش به صورت قوی عمل کنیم، امروز تولید در کشور چین صرفه اقتصادی ندارد و آن‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه هستند تا کارخانه‌های خود را در این کشورها راه‌اندازی کنند.
 
یاراحمدی افزود: در این زمینه کشور ترکیه پیش‌دستی کرده است و با جذب سرمایه‌گذاران چینی در حوزه تولید مواد اولیه و ماشین‌آلات فعالیت‌های خود را توسعه داده است.


 
درد و دل‌هایی از جنس مواد اولیه و نبود تعرفه
در بخش دوم این نشست، برخی از فعالان چاپ دیجیتال به طرح مشکلات خود پرداختند، محمد هوشنگ‌نژاد، یکی از فعالان این حوزه در سخنانی، گفت: اکنون بیش از دو هزار واحد صنفی در حوزه چاپ دیجیتال کار می‌کنند که مشکلات زیادی دارند که عمده آن‌ها در حوزه تامین مواد اولیه است.
 
وی افزود: یکی از مشکلات جدی ما بسته شدن واردات بنر است که شرایط کار را برای ما سخت کرده است، زیرا تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند بنر مورد نیاز و با کیفیتی ارائه دهند.
 
هوشنگ‌نژاد به ورود دستگاه‌های بی‌کیفیت و کم‌کیفیت هم اشاره کرد و ادامه داد: این دستگاه‌ها به مرور هزینه‌های سرسام‌آوری را به چاپخانه‌دار تحمیل می‌کند و از سوی دیگر چون قیمت‌گذاری درستی انجام نشده است به مروز شاهدیم که وادحدها بسته می‌شوند و به جمع بیکاران اضافه می‌شود.
 
در ادامه نیز حمیدرضا دهقان یکی دیگر از فعالان چاپ دیجیتال نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که هیچ وقت از سوی دولت، صنف و اتحادیه حمایت نشده‌ایم و این مساله برای ما خیلی سخت بوده است.
 
وی افزود: مشکل دیگر ما نبود تعرفه در صنف بوده است، به طوری که من طی 25 سال فعالیت تاکنون تعرفه و نرخ‌نامه‌ای از سوی اتحادیه ندیدم و این مساله مشکلات زیادی برای ما اینجاد کرده است، زیرا مشتری از ما تعرفه می‌خواهد.
 
دهقان همچنین به مشکل خدمات پس از فروش دستگاه‌های چاپ دیجیتال اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه شرکت‌ها خدمات مناسبی در این زمینه ارائه نمی‌دهند، از سوی دیگر ما نیز با کمبود نقدینگی روبرو هستیم در حالی که نمی‌توانیم هیچ تسهیلاتی دریافت کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها