پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کتاب «عقیله» در مشهد رونمایی شد

هم‌زمان با ایام ولادت حضرت زینب(س) از کتاب «عقیله» به قلم «الهام امین» در محل فروشگاه مرکزی کتاب «به‌نشر» با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، امروز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه هم زمان با ایام ولادت حضرت زینب(س) از کتاب «عقیله» به قلم «الهام امین» باحضورامیر خوراکیان معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی کشور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و مدیر کل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی در محل فروشگاه مرکزی کتاب به‌نشر در مشهد رونمایی شد.

در این مراسم محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: معجزه انقلاب اسلامی خلق آثاری دینی با موضوع زندگی و سیره اهل بیت(ع) در حوزه ادبیات است.

وی با اشاره به اینکه داستان و رمان بهترین قالب ادبی برای روایت زندگی ائمه معصومین(ع) است، اظهار کرد: با استفاده از این قالب‌های ادبی می‌توان به صورت سکانس‌های مختلف با قلم نویسندگان متبحر وظرفیت ادبیات، زندگی هر یک از ائمه را داستا‌ن‌وار به مخاطب عرضه کرد.

حسین‌زاده در ادامه بر تلاش مسئولان فرهنگی در غنای این گونه ادبی تاکید کرد و افزود: باید برای آثار شاخص حوزه ادبیات دینی، یک جایزه ادبی تعیین شود تا در کنار برگزاری جشنواره و اهدای جوایز، موجبات رشد ادبیات دینی فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به کتاب «انسان ۲۵۰ساله» از مقام معظم رهبری تصریح کرد: این اثر به صورت یک سناریو سینمایی، سبک زندکی سیاسی ائمه معصومین(ع) روایت می‌کند.

وی در ادامه ترویج فرهنگ کتابخوانی را مهم‌ترین عامل برای توسعه کشور عنوان کرد و افزود: نویسنده، ناشر، مخاطب اثر،همگی باید در راستای معرفی کتاب کوشا باشند و در راستای فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش تلاش کنند.

حسین‌زاده در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری علی رغم توصیه به خواندن کتاب‌ها، با خوانش آثار و تقریظ بر آثار مختلف بهترین مروج برای توسعه فرهنگ کتابخوانی هستند.

توجه به فصول مختلف زندگی حضرت زینب(س)
حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی منتقد و پژوهشگر علوم انسانی با بیان اینکه زندگانی حضرت زینب(س) فصل های مختلفی از تاریخ را تجربه کرده‌است گفت: فصل مدینه، فصل کوفه،فصل حماسه، فصل صبر و فصل مقاومت فصل‌هایی از زندگی بانوی بزرگوار عقیله بنی هاشم است که لازم است نویسندگان با در نظر گرفتن این لحاظ توازن در این فصول را حفظ کنند.

وی افزود: فصل رمزالود پایانی زینب(س) ابهامات جدی دارد که این کتاب به سرعت از انها عبور کرده و شاید دلیلش وفاداری زیاد نویسنده به تاریخ و یا ابهامات تاریخی است.مزار زینب(س) در سه احتمال تاریخی مردد مانده است مدینه، مصر و دمشق است؛ قوی ترین محل مدفن به لحاظ تاریخی در دمشق است اما احتمال در مصر دور از ذهن نیست زیرا اصل هجرت ایشان به مصر ثابت است.

این منتقد علوم اسلامی بیان کرد: تجلی دلالت و فصاحت علوی و فاطمی در زینب متبلور است؛ اغلب مطالعات ادبی در این خاندان اهل بیت نهفته است فصلنامه‌های ادبی بسیاری در جهان عرب داریم که به نام این خاندان طهارت نامگذاری شده است.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: برای تحلیل یک شخصیت تاریخی و هویت او مسندنویسی مهم است شخصیت‌شناسی از طریق تحلیل مضامین روایی مهم است و اهتمام خاص به تراجم زنان پارسا و اولیاست که بخش‌هایی از اینها در ادبیات است مهم‌ترین خطبه‌های بدیع زنان در صدر اسلام خطبه‌های زینب(س) است.

وی با بیان اینکه از مزایای کتاب عقیله مقدمه ارزشمند استاد رجبی دوانی است گفت: از مزایای دیگر این کتاب باید به وجود سرفصل‌ها و نثر ادبی و اهنگین فاخر و جامعیت اثر اشاره کرد و تلاش شده تا فصل‌های تاریخی نه به لحاظ سنوات بلکه به لحاظ اهمیت مورد اهتمام قرار گیرد.

این پژوهشگر آثار اسلامی بیان کرد: انتظار خوانندگان و نسل جدید این است همواره نویسندگان بهره ای از مضامین خود داشته باشند کسی که در مورد شخصیت‌های دینی می‌نویسد زندگی او به دو فصل تقسیم خواهد شد فصل قبل از نگارش و فصل پس از نگارش باید پس از نگارش در عمل، رفتار و سبک زندگی ودر نگاه خوانندگان تجلی عینی آن اثر در نویسنده تلقی شود.

اصالت استناد پژوهش در مسیر نویسندگی
سید احمد میرزاده معاون تولید انتشارات به‌نشر در این مراسم گفت: یک نویسنده برای نوشتن رمان دینی، نیاز به پژوهش‌های دست اول دارد که اگر این پژوهش را انجام ندهد حاصل کار تکرار کار دیگران است.

وی افرود: برخی دیگر از نویسندگان دنبال گریزگاه‌هایی هستند که از مستند فرار کنند، متاسفانه این مساله را تئوریزه می‌کنند تئوری‌هایی که به آنها اجازه دهد داستان مذهبی بنویسند اما مستند نباشد به طوریکه داستان را از تاریخ جدا می‌کنند.

میرزاده با بیان مشکلات روایت‌های بدون استناد تاریخی بیان کرد: پیام داستان دینی در صورتی گفته می‌شود که مخاطب اصل واقعه را می‌داند، اما اگر مخاطب اصل داستان را نداند، جعل است و در فرهنگ شفاهی مردم همان گونه نقل می‌شود و جزء باورها و اعتقادات مردم می‌شود و آسیب زاست.

میرزاده گفت: کتاب عقیله به قلم الهام امین ارزشمند است، زیرا توان ادبی و توان پژوهشی و اخلاق علمی نویسنده و همچنین تعامل سازنده بین نویسنده و ناشر بسیار حائز اهمیت است.

بخش های زیادی از زندگی حضرت زینب مغفول مانده است
الهام امین نویسنده کتاب «عقیله» نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگ دچار مظلومیت هستیم، اظهار کرد: بخش‌های زیادی از زندگی حضرت زینب(س) مغفول مانده است، شاید درخشش این بانو در واقعه کربلا وعظمت شخصیت ایشان مورد توجه بوده و باعث شده است به بخش‌های دیگر زندگی ایشان توجه نشود، علت دیگر این امر هم شاید کم کاری نویسندگان و بزرگان بوده است.

وی تصریح کرد: غیر از بحث صبر و صلابت حضرت زینب(س) در حادثه کربلا و سرپرستی یتیمان، بخش‌هایی از زندگی این بانوی بزرگوار مغفول مانده است که سعی شده در این کتاب به آن توجه شود.

در این مراسم پیام تصویری محمدحسین رجبی‌دوانی مورخ و پژوهشگر علوم اسلامی نیز به صورت تصویری پخش و از کتاب «عقلیه» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها