پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
«ناگهان» رونمایی شد/ شعر خوب نتیجه همزمانی تفرد سبکی و حرکت به سمت تعالی

حسن دلبریدر آیین رونمایی مجموعه شعر «ناگهان» سروده حبیب حاجی‌پور، بیان کرد: گاهی سبک فقط در متفاوت بودن شعر نمود پیدا می‌کند، در صورتی که شعر خوب علاوه بر تفرد سبکی، باید به سمت تعالی نیز حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، مراسم شب شعر «سرّابیها» و آیین رونمایی از کتاب شعر «ناگهان» به قلم حبیب حاجی‌پور، شامگاه چهارشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از شاعران و فرهیختگان استان در سالن قلم‌چی بیرجند برگزار شد.

حسن دلبری از شاعران پیش‌کسوت کشور که به عنوان مهمان در این مراسم حضور داشت، شعر را رستاخیز کلمات عنوان کرد و گفت: باید اتفاقی در زبان رخ دهد تا شعر به‌وجود آید و این اتفاق در مجموعه شعر حبیب حاجی‌پور، به خوبی رخ داده است.

وی با بیان این که نکته مهم در تکانه‌های زبانی این است که به سمت فراهنجاری بروند و نه ناهنجاری، ادامه داد: در کتاب شعر «ناگهان»، بهم‌ریختگی دستوری دیده می‌شود، اما این بهم‌ریختگی به زیبایی انجام گرفته است.

دلبری دیگر ویژگی اشعار حبیب حاجی‌پور را توجه به متغیر جنسیت دانست و افزود: در برخی شعرها، جنسیت شاعر از روی شعر مشخص نمی‌شود اما در مجموعه «ناگهان» می‌توان مرادنگی شاعر را به‌خوبی احساس کرد.

وی در ادامه به اهمیت مسأله تفرد سبکی اشاره کرد و یادآور شد: از حدود دهه هفتاد، ایجاد سبک در بین شاعران رواج پیدا کرد و برخی منتقدان نیز این موضوع را مدام در گوش شاعران جاری کردند. انتظار داشتند هر شاعری تبدیل به پدر یا مادر فلان جریان شود اما نهایتا پدران و مادرانی داشتیم که فرزندی نداشتند و جریان‌های به‌وجود آمده با گذر زمان یا مرگ شاعر ادامه نیافتند.

این شاعر سبزواری بیان کرد: گاهی سبک فقط در متفاوت بودن شعر نمود پیدا می‌کند؛ در صورتی که شعر خوب علاوه بر تفرد سبکی، باید به سمت تعالی نیز حرکت کند. همانند آنچه که من در مجموعه شعر «ناگهان» دیدم.

در حاشیه این مراسم به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار از مادر شهیده مدافع سلامت منصوره حسینی نیز تقدیر شد.


همچنین شاعران جعفر عباسی، محمدحسن حسامی، محمدحسین بهدانی محمدحسن حسامی، محمدحسین بهدانی، روح‌الله فریدونی، سیدعلیرضا ذوالفقاری، ناقوس و محمدعلی رحیمی نیز در شب شعر «سرّابیها» به قرائت اشعار خود پرداختند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها