چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
رونمایی از کتاب «خشم و مدیریت آن» در قزوین

لیلا کبیری، نویسنده کتاب «خشم و مدیریت آن: معتقد است: خشم بخشی از زندگی ماست که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هیچکس از تبعات آن در امان نیست، تا زمانی که بتوانیم «‌خشم و مدیریت آن»‌ را بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین،‌ آیین رونمایی از کتاب «خشم و مدیریت آن» تألیف لیلا کبیری و حسین پورشهریار که توسط انتشارات انجمن اولیا و مربیان چاپ و منتشر شده، توسط اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت وبیناری در سالن کتابخانه علامه رفیعی برگزار شد.

در این آیین که با حضور لیلا کبیری نویسنده، محمد اکبری روان‌شناس و منتقد، حسن رحیم‌خانی معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین با اجرای ناهیدسادات حیاتی کتابدار قزوینی برپا شد، هدف از تألیف این کتاب در گفت‌وگوی دوطرفه بین مؤلف و منتقد مورد بررسی قرار گرفت.

لیلا کبیری، مؤلف این کتاب در ابتدای این جلسه درباره انگیزه خود از تألیف این اثر گفت: یکی از اهداف مربیان تربیتی ایجاد تغییر در عملکرد انسان‌ها در جهت مطلوب است تا به آنان کمک کنند به سطحی از دانش و مهارت برسند که با خود و محیط اطرافشان سازگار شوند که در این میان مهارت مدیریت هیجان به سازگاری فعال و واقع‌بینانه افراد کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: از بین هیجان‌های مختلف خشم به خاطر عمق تأثیر و پیامدهای آن در زندگی اجتماعی و فردی انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا به رغم پیشرفت انسان و با وجود اینکه هر لحظه از ذهن خلاق او بدعتی تراوش می‌کند، اما هنوز آمار بالایی از پیامدهای ناگوار عدم مدیریت خشم در قالب رفتارهای پرخاشگرانه، نزاع‌های گوناگون و در بالاترین مرحله قتل و خودکشی به چشم می‌خورد.

کبیری ادامه داد: بنابراین خشم بخشی از زندگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هیچ‌کس هم از پیامدهای آن در امان نیست. اما خبر خوش این است که چون رفتارهای به‌هنجار و ناهنجار از اصول روان‌شناختی مشابهی پیروی می‌کنند، پس با ایجاد شرایط یادگیری مناسب می‌توان با آموزش مهارت مدیریت خشم رفتارهای سازگارانه را جایگزین رفتارهای ناسالم کرد.

وی تصریح کرد: در نهایت به دلیل اهمیت آموزش مهارت مدیریت خشم به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی تصمیم به تألیف، تدوین و تنظیم کتاب خشم و مدیریت آن گرفتم.

گره زدن مبانی نظری به مبانی پژوهشی ویژگی این کتاب است
نویسنده این کتاب با اشاره به وجود کتب متعدد درباره مدیریت خشم در بازار کتاب گفت: آنچه این کتاب را تا اندازه‌ای با سایر کتاب‌های حوزه مدیریت خشم متمایز می‌کند، گستردگی موضوعات این حوزه در کتاب و گره زدن مبانی نظری با فعالیت‌های پژوهشی است.

کبیری افزود: در واقع این کتاب مسیری را برای رسیدن به بخش کاربردی برخی نظریه‌ها، رویکردها و نتایج پژوهشی حیطه روان‌شناسی و دیگر بخش‌های تخصصی مرتبط با موضوع مدیریت خشم فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین این کتاب در طی طریق خود طیف وسیعی از افراد در سنین و نقش‌های مختلف مثل معلم، والد و دانش‌آموز را بررسی کرده و نقش آنها را در مدیریت خشم خود و همچنین مدیریت خشم سایر اقشار واکاوی می‌کند.

لزوم توجه به نقش تغذیه در مدیریت خشم
محمد اکبری، روانشناس هم در این آیین رونمایی با بیان اینکه در تألیف این کتاب از نمادهای ادبیات فارسی هم استفاده شده است، گفت: آنچه که در حوزه مدیریت خشم نباید مغفول بماند توجه به نقش تغذیه است و والدین به تغذیه فرزندان در حوزه مدیریت خشم باید اهمیت دهند و هیچ‌وقت از یاد نبرند که عقل سالم در بدن سالم است.

وی اضافه کرد: خیلی از بیمارها روان‌تنی هستند؛ یعنی چون روان درگیر است، جسم هم درگیر می‌شود و بالعکس. بنابراین جسم را باید درمان کنیم تا خروجی روانی خوبی داشته باشیم.

اکبری با بیان اینکه در آموزش‌های مدیریت خشم به نقش فعالیت‌های ورزشی کمتر توجه می‌شود، ادامه داد: امروز روان‌شناسی ورزشی نداریم و به همین خاطر یک بچه خشمگین و پرخاشگر را در کلاس رزمی ثبت نام می‌کنیم که خشم او را بیشتر کرده و به جای اثر مثبت اثر منفی روی روان او می‌گذارد.

به آدم‌های واقع‌بین نیاز داریم
این روان‌شناس به نقش افکار خودآیند منفی در ایجاد خشم اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این نوع افکار باید درون خود مملو از نگرش‌ها، بینش‌ها، باورهای و احساسات خوب کنیم تا جایی برای افکار منفی باقی نماند. بنابراین برای مدیریت خشم باید باورهای عمیق و مقدسی داشته تا خشمگین شدن اتفاق نیفتد.

اکبری افزود: امروز در این مملکت از دست 2 گروه آدم چوب می‌خوریم که اولی آدم‌های بدبین و دومی هم خوش‌بین‌ها هستند. بنابراین نیاز امروز کشور ما این است که کار را به دست انسان‌های واقع نگر و واقع‌بین بسپاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها