جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
فعله‌گری: نوشتن برای کودکان سخت و آسان است/ آقامحمدی:‌ نویسنده با چاپ اثر قیام می‌کند

مراسم رونمایی از رمان کودک «هیولای من گم شده» نوشته مرضیه فعله‌گری با حضور نویسنده و فعالان ادبیات کودک و نوجوان استان همدان در فرهنگسرای هنر و رسانه همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در این آیین  که در فرهنگسرای هنر و رسانه همدان واقع در پارک پرواز برگزار شد، نویسندگانی چون تیمور آقامحمدی، مهین سمواتی، مریم زرنشان، مرتضی فرجی، مونا اسکندری، مریم برزگر، اعظم هنری‌روشن و علاقه‌مندان ادبیات کودک و نوجوان حضور داشتند.
 

نویسنده می‌نویسد تا جهان را به تملک خود درآورد

تیمور آقامحمدی با اشاره به اهمیت امر نوشتن گفت: آغاز به نوشتن، زمزمه‌کردن در جمعِ خاموشان است. استمرار آن سخن‌گفتن با دیگری و تحکیم آن فریادزدن در برابر هستی است.

نویسنده «همه»‌ چاپ اثر را ضروری دانست و افزود: ژان پل سارتر در کتاب «ادبیات چیست» می‌گوید: «حقیقت ندارد که کسی برای خود بنویسد؛ بدترین شکست زندگی‌اش همین خواهد بود.» نویسنده می‌نویسد تا جهان را به تملک خود درآورد و بعد پیش روی مخاطب قرار دهد. صادق هدایت اگر 50 نسخه از رمان کوتاه «بوف کور» را در بمبئی هند به صورت پلی‌کپی چاپ نمی‌کرد و صرفاً برای خودش نگه می‌داشت، شناخت و فهم ما از هدایت متفاوت بود و مسیر ادبیات داستانی معاصر هم از لونی دیگر بود. نویسندگی مسیری است که از نوشتن شروع می‌شود و به چاپ اثر می‌رسد و بدون آن ناقص خواهد بود. نویسنده با انتشار اثر خود، می‌گوید من در موقعیتم. او با چاپ اثر قیام می‌کند تا سخن بگوید و فریاد بزند، می‌ایستد تا خیره شود به چشم دنیا، تا همه او و سخنش را ببینند و بشنوند. قیام باید به‌هنگام و استوار باشد، قیام ناهنگام و دیرهنگام دستاوردی جز فراموشی و غریبگی نخواهد داشت. نویسنده باید حکم درختی ریشه‌دار و تناور داشته باشد تا با یک باد کوچک، با یک نقد و ناملایمتی خم نشود.
نویسنده رمان «رونی یک پیانو قورت داده» ضمن برشمردن سختی‌های نوشتن برای کودک، تصریح کرد: ساختِ قصه برای این گروه سنی، به‌سبب فاصله سنی و فرهنگی نویسنده با آنان پیچیدگی‌های خودش را دارد. شناخت جان و جهان کودک امروز است که به داستانی ختم می‌شود که از او و برای اوست. «هیولای من گم شده» برای مخاطبان 9 تا 12 ساله نوشته شده و روایت کودکی از اکنون است که دستی به گذشته می‌برد و از آن برای حل مشکلاتش استفاده می‌کند. پلاتِ قصه ساده و سرراست است، شخصیت‌ها دغدغه‌های کودکانه دارند و جنس قصه، امروزی است.

در ادامه مرضیه فعله‌گری، نویسنده رمان کودک «هیولای من گم شده» از چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه داستان گفت: مادربزرگم همیشه افسانه عروسی که شب‌ها به گرگ تبدیل می‌شد را برایمان می‌گفت. این افسانه در تمام کودکی با من بود. وقتی شروع به نوشتن کردم گفتم من باید آن را بنویسم. بعد از مدتی که در جلسات مجله رشد و انتشارات مدرسه فعالیت داشتم، خانم شکوه قاسم‌نیا داستان‌های مرا پسندید و پیشنهاد داد طرح رمانی برای گروه سنی کلاس پنجم دبستان برایشان بفرستم. من هم با تمرکز روی دغدغه‌ها و مشکلات کودک کلاس پنجمی و بهره‌گیری از افسانه عروس گرگ، این رمان را نوشتم.
 
کوشیدم جهان را از منظر کودکان تماشا کنم
نویسنده «آدمک باسواد» نوشتن برای کودکان را آسان و سخت توصیف کرد: از آن‌جا که کودک تجربه زیادی در زندگی کسب نکرده و در آغاز کشف دنیاست، نویسنده می‌تواند از موضوعات فراوانی برای او بنویسد، اما یافتن نگاه کانونی روایت برای کودک و یکی‌شدن با او، دشواری‌های فراوانی دارد. من وقت نوشتن «هیولای من گم شده» هرگز در پی آن نبودم که صرفاً لحن کودک را تقلید کنم تا متنم کودکانه باشد. کوشیدم جهان را از منظر او تماشا کنم تا ماجراها و شخصیت‌ها خودشان قصه را جلو ببرند.

نویسنده «ننه زغالی، سیاه خالی» درباره ادبیات آموزشی برای کودکان گفت: ادبیات آموزشی از علاقه‌مندی‌های من نیست. همه سعی‌ام بر این است که در قصه‌ام به کودک فرصت لمس زندگی بدهم. کشف و دوباره‌دیدن جهان، قُربی بالاتر از آموزش مستقیم دارد که از وظایف بخش دیگری از جامعه است نه ادبیات.

سپس کلیپی برای حاضران پخش شد که در آن چهار کودک از تجربه‌های خود در مواجهه با کتاب «هیولای من گم شده» گفته بودند. در پایان نیز آیین رونمایی از کتاب و تقدیر از نویسنده صورت گرفت.
 
مرضیه‌فعله‌گری تاکنون کتاب‌های کودک «آدمک باسواد» و «ننه زغالی، سیاه خالی» را سال 1394 در انتشارات امیرکبیر منتشر کرده و به‌تازگی رمان کودک «هیولای من گم شده» را نیز با تصویرگری رضا مکتبی در 40 صفحه مصوّر با قیمت 25000 تومان توسط انتشارات قصه و داستان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها