پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کتاب نویسنده روشندل تبریزی رونمایی شد

کتاب «دختر آفتاب» نوشته آنیتا سرتیپی، نویسنده روشندل و جوان تبریزی به همراه نسخه بریل کتاب‌های «برای ضامن آهو» و «زندگی امام رضا (ع) به‌مناسبت روز جهانی معلولان توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، آنیتا سرتیپی، نویسنده کتاب «دختر آفتاب» در این مراسم گفت:  من سعی کرده‌ام تمام لحظات زندگی خود را به عنوان یک نابینا روی کاغذ بیاورم.
 
 وی ادامه داد: زندگی من سرشار از شادی و تمام حس‌های موجود است و بابت تمام این لحظات خداوند را شاکر هستم و سعی کرده‌ام جرعه جرعه کلمات را به صورتی که خودم لمس کرده‌ام به دیگران به خصوص دوستان نابینای خود انتقال دهم.
 
سرتیپی با تاکید بر اینکه این کتاب قطعاً ایراداتی دارد، افزود: یکی از بخش‌های مهم و ویژه این کتاب توجه من به رنگ‌هاست؛ چرا که من برخلاف تصور عمومی در مورد ندیدن رنگ‌ها توسط نابینایان، معتقدم برای فهمیدن زبان رنگ‌ها قدرتی فراتر از چشم و نگاه لازم است و می‌توان با لمس اشیا متوجه رنگ آن‌ها نیز شد.
 
 وی افزود: تلاش ما این است تا کانون ادبی مختص نابینایان را در کتابخانه مرکزی راه‌اندازی کنیم و چنانچه اتفاق مبارک رقم بخورد، بسیاری از روشندلان علاقه‌مند به ادبیات و نوشتن را به سمت خود می‌کشاند و روزنه جدیدی به روی آن‌ها باز می کند.



انسان‌ها محصول کتاب‌هایی هستند که می‌خوانند
شهرام خدایی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی نیز در آیین رونمایی از کتاب «دختر آفتاب» گفت: این کتاب دارای محتوای ارزشمندی است و مولف در تمام قسمت‌های آن اثری از خود به جای گذاشته است.
 
 وی با بیان اینکه کتاب محصول اندیشه است، اختراع کتاب را در کنار سایر اختراع‌های مهم بشری مانند برق، چرخ و ... دارای اهمیت دانست و آن را وسیله‌ای برای انتقال تجارب و دانسته‌های بشری از نسلی به نسل دیگر عنوان کرد.
 
خدایی ادامه داد: اگر امروز من سخنی بر زبان می‌رانم، قطعاً ناشی از هزاران جمله‌ای است که در کتاب‌های مختلف خوانده‌ام، بنابراین ما انسان‌ها محصول کتاب‌هایی هستیم که مطالعه‌ کرده‌ایم.
 
وی یکی از مهمترین ویژگی‌های کتاب «دختر آفتاب» را وجود امید در لابلای سطرهای کتاب دانست و افزود: کاملا مشخص است که نویسنده دوست ندارد کسی را دلتنگ ببیند و به همین جهت است که بارها تاکید می‌کند پروانه خوشبختی روی شانه‌های غمگین نمی‌نشیند.
 
 خدایی تفکر نویسنده را در راستای تکاپو و پویایی دانست و گفت: خبری از ایستگاه آرامش در نوشته‌های این کتاب دیده نمی‌شود.
 
وی استفاده از رنگ‌ها و آوای رنگ‌ها را در این کتاب از دیگر امتیازات خاص نویسنده دانست و ابراز امیدواری کرد: در کتاب های بعدی نویسنده توجه بیشتری به ویرایش متن داشته باشد
 

فقدان یک عضو یا حس می‌تواند از ما انسان بهتری بسازد
 روح الله ساعی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی معلولان گفت: مهمترین مسئله در رابطه با افراد معلول پذیرش شرایط موجود و کسب آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح زندگی و سازگاری با آن است.
 
 وی تاکید کرد: معلولیت در صورتی که به درستی درک شود می‌تواند از یک انسان عادی انسان شاخص و بهتری بیافریند، و مصداق عینی آن آنیتا سرتیپی است که در سن ۱۹ سالگی توانسته است کتاب چاپ کند.
 
ساعی ادامه داد: محتوای دلنوشته‌های این کتاب، نشان از خلوص، قلب پارک  و روح حقیقت جوی جوانی روشندل دارد که سعی می‌کند به‌دور از پیش‌داوری‌ها به انتشار افکار خود و تزریق امید به جامعه بپردازد.
 
وی با تاکید بر تجربه زیسته خود به عنوان یک نابینا در جامعه گفت: بارها شنیده‌ام که بسیاری افسوس می‌خورند اگر ما نیز بینا بودیم، حتماً پیشرفت بیشتری در زندگی به دست می‌آوردیم اما خانم سرتیپیی دقیقاً بر عکس این افراد، بارها در لابلای کتاب خود اذعان کرده است که شاید اگر بینا بود، نمی‌توانست تا این حد در زندگی خود موفق باشد.
 
ساعی در پایان گفت: تاکید نویسنده بیانگر این مطلب مهم است که ما در صورت فقدان یک عضو یا یک حس باید روی سایر اعضا و حواس خود تمرکز کرده و خود را انسان توانمندتری تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها