پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
برگزیدگان پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ آذربایجان‌شرقی معرفی شدند

قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: بعد از سال‌ها پیگیری هنوز موفق به احداث موزه چاپ در تبریز نشده‌ایم؛ با این حال شاهد بازگشایی اولین موزه چاپ در همدان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ آذربایجان‌شرقی با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.
 
قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این مراسم با تاکید بر این‌که استان آذربایجان‌شرقی اولین استان پیشرو در حوزه صنعت چاپ کشور محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه سایر نهادهای مسئول و حتی در خود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته‌ایم این جایگاه را به‌خوبی درک و حفظ کنیم؛ به طوری که بعد از سال‌ها پیگیری هنوز موفق به احداث موزه چاپ در تبریز نشده‌ایم، با این حال شاهد بازگشایی اولین موزه چاپ در همدان هستیم.
 
ناظمی گفت: افتخار می‌کنیم در شهری هستیم که دارای صبغه و سابقه درخشانی در بسیاری از حوزه‌ها به‌خصوص در حوزه صنعت و هنر چاپ است.
 
وی با اذعان بر اینکه فعالان حوزه چاپ، خدمات ویژه‌ای در خصوص فرهنگ و هنر به این استان ارائه کرده‌اند، افزود: صنعت چاپ به عنوان صنعت مادر در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و بسیاری از خروجی‌های فرهنگ و هنر مدیون و وامدار بزرگانی است که در این صنعت مشغول ارائه خدمات هستند.
 
 وی با بیان اینکه اگر حوزه صنعت ما به‌روز و کارآمد نباشد، سایر حوزه‌های مرتبط با آن از جمله چاپ کتاب، تبلیغات، مطبوعات و به‌خصوص بسته‌بندی دچار مشکل می‌شود ادامه داد: اولین مواجهه ما با محصولات داخلی و خارجی به بسته‌بندی آنها مربوط می‌شود؛ چه بسا محصولات بی‌کیفیتی که در بسته‌بندی خوب عرضه شده‌اند و دل و چشم مشتری را برده‌اند و برعکس.
 
ناظمی تاکید کرد: ما به عنوان نهاد متولی حوزه فرهنگ باید در کنار سایر مجموعه‌ها برای ارتقای این هنر و صنعت تلاش کنیم و اجازه ندهیم پیش‌قراولی و پیش‌رانی صنعت چاپ که به تبریز و آذربایجان متعلق است از شهر ما خارج شود.
 
وی تسهیل‌سازی ارتباطات را یکی از راهبردهای موثر در رابطه با توسعه صنعت چاپ در کشور عنوان کرد و افزود: علیرغم رشد کیفی و کمی در این حوزه، آنچنان که باید نتوانسته‌ایم به سمت جلو حرکت کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به شش هزار نفر در سطح استان در زمینه چاپ فعالیت دارند، ادامه داد: این میزان رقم درشتی است و ما مدیران اقتصادی و مدیران حوزه هنر با درک این مطلب که شش هزار خانوار به صورت مستقیم از این صنعت و هنر نان سر سفره‌های خود می‌برند و تعداد زیادی نیز به صورت غیر مستقیم از قِبل این حوزه کسب درآمد می‌کنند، باید موانع را رفع کنیم.
 
 وی ضمن قدردانی از فعالان این حوزه که بدون حمایت نهادهای دولتی در زمینه صنعت چاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: ترسیم افق آینده در این صنعت بدون ایجاد احساس امنیت در سرمایه‌گذار میسر نیست و ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تسهیل کننده خود را در کنار فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه می‌بینیم و تلاش می‌کنیم با کمک سایر نهادهای متولی از قافله توسعه عقب نمانیم.
 
ناظمی با بیان اینکه استان ما در حوزه صنایع غذایی از وضعیت مطلوبی برخوردار است،  ادامه داد: نباید این مسئله را فراموش کنیم که بسته‌بندی ویترین صنایع غذایی است و اگر در این زمینه فعالیت مناسبی صورت نگیرد قطعاً دریافت خدمات بسته‌بندی به سمت سایر استان‌ها کشیده می‌شود.
 
 وی با اشاره به شرایط ارزی کشور گفت: با توجه به تفاوت قیمتی ارز در ایران با سایر کشورها باید از این فرصت برای افزایش صادرات و فعالیت در حوزه چاپ در سطح جهانی استفاده کنیم.
 
وی در خاتمه خواستار حمایت‌های مجلس، دولت، نهادهای مرتبط و سیاست‌گذاران در رابطه با ایجاد بسترهای صادرات در حوزه صنعت چاپ شد.
 
استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی در صنعت چاپ
محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در تاریخ دنیا دوره رنسانس جزو حوادث مهم تاریخ بشری است و یکی از علل تحول در این دوره اختراع صنعت چاپ و گذار از چاپ دستی و موردی به نسخه‌های چاپی است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان و تبریز در بسیاری از زمینه‌ها به خصوص در حوزه چاپ در کشور آغازگر بوده است، افزود: ما باید سعی کنیم همزمان با توسعه تکنولوژی پیش رفته و حرکتی رو به جلو داشته باشیم.
 
فرهنگی با اشاره به دگردیسی در حوزه اطلاع‌رسانی به خصوص در فضای مجازی تاکید کرد: هیچ یک از شیوه‌های نوین ارتباطی هنوز نتوانسته‌اند، جایگاه رسانه‌های مکتوب و کتاب را از آن خود کنند.
 
وی فعالیت اتحادیه‌های چاپ و تشکل‌های صنفی این حوزه را به عنوان نهادهای مدنی واسط یکی از ارکان مهم در توسعه این صنعت دانست و افزود: تشکل‌ها می‌توانند با دسته‌بندی مطالب پراکنده و ارائه آن در چارچوب معین به سیاستگذاران و تصمیم‌سازان زمینه بهبود شرایط فعالیت در این حوزه را فراهم کنند.
 
 فرهنگی استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی را برای تامین منابع مالی سرمایه‌گذاران در این حوزه موثر دانست.
 
 وی گفت: ما باید تلاش کنیم تا با تأمین منابع مالی، روان‌سازی دریافت تجهیزات و امکانات و ترخیص از گمرک، مسیر فعالیت فعالان این حوزه را هموار کنیم.

کاهش سهم فرهنگی صنعت چاپ و افزایش سهم اقتصادی این حوزه
 مسعود بحریه، نماینده اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: سهم نقش فرهنگی صنعت چاپ در زمینه نشر کتاب، نشریات، فرم‌های اداری، کاتالوگ و بروشور به مقتضای گسترش اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند کاهش چشمگیری داشته است.
 
بحریه ادامه داد: با این حال نقش صنعت چاپ در زمینه پوشش و بسته‌بندی محصولات تولیدی با توجه به تنوع آن هر روز بیشتر می‌شود، لذا فعالیت چاپخانه‌هایی که عموما کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، در این برهه به‌خصوص تحت‌تاثیر تحریم‌ها و ویروس کرونا دچار رکود و تهدید تعطیلی شده است، ولی واحدهایی که در حوزه چاپ پوشش، ليبل و بسته‌بندی فعالیت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شرایط مساعدتری دارند.
 
وی گفت: اتحادیه چایخانه‌داران و صنوف تابعه تبریز دارای 175 واحد چاپخانه افست وطيو و فلکسو، 300 واحد تکثیر و خدمات کامپیوتری، 20 واحد صحافی، 65 واحد جعبه‌سازی، 17 واحد ليتوگرافی، 30 واحد مهر و گراور و کلیشه‌سازی و 80 واحد صنوف همگن (شامل کارتن‌سازی، طلاکوبی و خدمات پس از چاپ ) پروانه‌دار است.
 
بحریه با بیان اینکه صنعت چاپ با افت‌و خیزهای فراوانی توام بوده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر با همت تلاشگران این عرصه شاهد جهشی قابل تحسین در توسعه و به‌روز رسانی در ارائه خدمات چاپ و بسته‌بندی در تولیدات استان هستیم.
 
وی تاکید کرد: صنعت چاپ و بسته‌بندی با توجه به ارزش افزوده بالایی که به هر محصول تولیدی می‌دهد از یکسو و به علت داشتن منابع نفتی و پالايش آن و تولید متریال‌های چاپ‌پذیر که حجم بالایی از محصولات بسته‌بندی را شامل می‌شود، از سوی دیگر می‌تواند در زمینه صادرات غیر نفتی چه به‌صورت محصولات چاپی و چه به شکل محصول نهایی نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.
 
بحریه اضافه کرد: با این حال از آنجا که ماشين‌آلات و فناوری‌های روز این صنعت از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دست کشورهای پیشرفته جهان است و به خاطر تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و مشکلات مبادلات تجاري، ما برای به‌روزرسانی ناوگان صنعت چاپ نیازمند تعامل و همکاری با کشورهای توسعه یافته هستيم و امیدواریم مسئولین کشور با درایت و رعایت منافع ملی کشور و ارتباطات مناسب را فراهم آورند.
 
در پایان این مراسم از نفرات برگزیده پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاب آذربایجان‌شرقی تجلیل شد.

اسامی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاب آذربایجان‌شرقی بدین شرح است:
پرویز علمیه (پیشکسوت نمونه)، مسعود نیکخواه (پیشکسوت نمونه)، میر هاشم هاشمی صبح‌خیز (همکار نمونه)، محمد اکبرزاده چینی (کارآفرین و صادرکننده نمونه)، مجید ایمانی (تولید کننده و کار آفرین)، حسن ممی‌زاده (مبتکر و پژوهشگر نمونه)، حسن صادقی انور (صحاف نمونه)، صمد لطفی (برگزیده رسته چاپ دیجیتال)، محمدعلی خدایار (همکار پیشکوت تعاونی) و تجلیل ویژه از خانواده مرحوم صمد آئینه چی (مدیر اسبق چاپ سعدی تبریز ).
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها