دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
تولیدات ما بر حسب تجربه است نه آمار و اطلاعات

دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در خصوص وضعیت نشر کودک گفت: در حال حاضر شمارگان کتاب در هر نوبت پایین آمده و این نه برای ناشر و نه متولیان تولید فرهنگی مانند نویسندگان خوب نیست. یک پدیدآور انتظار دارد که از تولیدات ناشر منتفع شود و وقتی شمارگان پایین باشد، نفع پدیدآور هم خیلی زیاد نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات میچکا، فتح‌الله فروغی در دومین روز از نشست‌های این انتشارات در باغ کتاب تهران طی گفت‌وگویی با جعفر توزنده‌جانی در خصوص حمایت‌های دولتی از ناشران افزود: تجربه ما نسبت به کشورهایی که سرانه مطالعه‌شان بیشتر است و در حوزه نشر صاحب صنعت نشر هستند، حاکی از این است که حمایت‌های دولتی همیشه شامل‌شان بوده است. منظور من این نیست که حمایت شامل حال ناشر بشود؛ بلکه می‌گویم از نشر حمایت بشود. حمایت‌هایی که می‌تواند به زیرساخت‌هایی کمک کند که در روند کار ناشر مؤثر باشد؛ اما در مورد چگونگی آن باید صحبت کرد. اگر ساختار و زیرساخت مطلوبی فراهم شود خودبه‌خود به آنچه می‌خواهیم، دست می‌یابیم. در حقیقت ما باید به تثبیت‌ها فکر کنیم.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که آمار لازم در حوزه کتاب کودک وجود ندارد که ما براساس آن بازارسنجی و تولید کنیم. تولیدات ما بر حسب تجربه است و ناشر احساس می‌کند که آیا کتاب می‌تواند در جامعه مخاطب داشته باشد یا خیر؛ در حالی که در کشورهای دیگری این موضوع براساس آمار است.

مدیر انتشارات شورا درباره اینکه چه‌کسی باید این آمار را تهیه کند، تصریح کرد: این یک مسئله دوسویه است. من به عنوان ناشر و عامل فرهنگی باید اطلاعاتم را دقیق بدهم، یعنی محدودیت‌هایم را بردارم و آنچه را دارم بدهم، اما جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن کار ناشر نیست و وظیفه نهاد دولتی است که استخراج اطلاعات را عملیاتی کرده و نتیجه را به ناشر بدهند. بنابراین من باید اطلاعات درستی بدهم و آنها هم تجزیه و تحلیل بکنند. در حال حاضر خانه کتاب اطلاعات را تهیه می‌کند؛ اما ناشران و دست‌اندرکاران خانه کتاب معتقدند این اطلاعات کامل و دقیق نیست و تحلیل هم نشده است. 

عضو هیئت مدیرۀ انجمن صنفی ویراستاران در خصوص برقراری ارتباط با ناشران خارجی اضافه کرد: من به جرأت و با تجربه حضور در نمایشگاه‌های خارجی می‌گویم کتاب کودک و نوجوان ایران هم در محتوا و هم در تصویرگری ظرفیت بالایی برای نفوذ به خارج از ایران دارد؛ اما اینکه این اتفاق عملیاتی شده یا نه جای بحث دارد و من معتقدم هنوز اقدامات اصولی و اساسی برای این مسئله انجام نشده و پدیدآور، ناشر و دولت برای انجام این مسئله وظیفه دارند.

نشست‌های انتشارات میچکا از ششم تا دوازدهم آذرماه 1400 با اجرای جعفر توزنده‌جانی و حضور شهرام اقبال‌زاده و سایر صاحب‌نظران ادبیات کودک و نوجوان در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها