دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
برای توسعه فرهنگی در حوزه نشر نیازمند تعامل هستیم

معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به همراه کارشناسان این اداره از انتشارات پریسک خرم‌آباد بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه کارشناس نشر و مدیر روابط عمومی این اداره کل بازدیدی از انتشارات پریسک خرم‌آباد به عمل آوردند.

رضا نیازی معاون فرهنگی، رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان هدف از این بازدیدها را شناخت و بررسی ظرفیت‌های استان و ساماندهی حوزه نشر عنوان کرد و افزود: در استان لرستان بالغ بر 50 مجوز انتشارات صادر شده است که از این تعداد متأسفانه بنا به دلایل مختلف تنها حدود 20 انتشارات در حال فعالیت جدی هستند.

نیازی افزود: شنیدن مشکلات نشر را از زبان ناشران و مواردی که مد نظر آنان است و همچنین نیازها و خواسته‌هایی که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دارند و متقابلاً خواسته‌هایی که اداره کل از ناشران دارد، می‌تواند به بهبود شرایط فعلی نشر استان کمک کند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا دفاتر نشر آسیب فراوانی دیدند، که دریافت تسهیلات کم‌بهره برای این قشر فرهنگی از جامعه تا حدودی می‌تواند این آسیب‌ها را جبران کند.  


نیازی تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به دنبال تجمیع صنوف فرهنگی است؛ اما این مهم به نگاه مدیریتی کلان و عزم جدی در حوزه مدیران شهری و استانی در سطح استان نیاز دارد.
 
حوزه کتاب‌سازی خیلی پررنگ شده است.
نیازی گفت: در طول دهه گذشته حوزه کتاب‌سازی خیلی پررنگ شده است؛ انتظارات بی‌جایی که متأسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان و استادان ایجاد کرده‌اند، باعث شده دانشجویان   تحقیق‌های خود را در قالب کتاب برای رزومه آماده کنند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: در این خصوص لازم است دانشگاه‌ها و وزارت ارشاد نظارت بیشتری داشته باشند؛ چراکه این تحقیق‌ها مربوط به دانشگاه‌ها هستند.
 
خانجان کرمی کارشناس نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این بازدید گفت: ناشران با مشکلات زیادی مواجه هستند و کسانی که در حوزه نشر فعالیت می‌کنند، عمدتاً به کارهای فرهنگی علاقه‌مند هستند؛ چراکه از لحاظ درآمد ناشران همیشه با مشکلات فراوانی همراه بوده‌اند و اگر این علاقه‌مندی آنان به حوزه فرهنگ وجود نداشت، در این عرصه فعالیت نمی‌کردند.


کرمی افزود: انتشارات پریسک در طول 3 سال فعالیت خود، عملکرد قابل قبولی داشته و کتاب‌های منتشرشده این انتشارات در حوزه‌های ادبیات و جامعه‌شناسی مورد استقبال اهالی کتاب قرار گرفته است.

کارشناس نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: نگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به نشر، نگاه حمایتی است؛ اما متأسفانه محدودیت‌های موجود اجازه حمایت‌های لازم را از ناشران و نویسندگان را نمی‌دهد و نیاز است حمایت‌های بیشتری از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استان لرستان صورت بگیرد؛ چراکه ظرفیت‌های استان لرستان در حوزه چاپ و نشر بالاست.
 
هم‌اندیشی تجارب در حوزه نشر صورت گیرد
امین رجبیان مدیرمسئول انتشارات پریسک در جریان این بازدید گفت: اهالی فرهنگ، نویسندگان و مؤلفین که تولیدکننده اصلی و محوری کتاب هستند را باید در حوزه نشر دخیل کنیم و از تجربیات و خواسته‌های آنان استفاده کنیم.

رجبیان گفت: اداره فرهنگ و ارشاد لرستان باید گردآورنده هنرمندان باشد و خاستگاهی برای ایجاد حرکت‌های مثبت فرهنگی باشد‌؛ چراکه استان ما نیازمند این‌گونه حرکت‌ها هستند. 

مدیر مسئول انتشارات پریسک افزود: تعامل میان ناشران و مؤلفان حرفه‌ای و باسابقه در جهت ارتقای کیفی آثار و جلوگیری از کتاب‌سازی می‌تواند مؤثر واقع شود.
 
90 درصد از اتفاق‌های فرهنگی بعد از چاپ کتاب اتفاق می‌افتد
این ناشر لرستانی گفت: وقتی کتابی تولید می‌شود، بعد از چاپ تازه ماجرا آغاز می‌شود. تا زمانی که برنامه‌های رونمایی، معرفی خوب اثر، نقد و بررسی جامع برای کتاب نداشته باشیم، حرکت مثبت فرهنگی در جهت تولید کتاب انجام نداده‌ایم؛ بنابراین به غیر از وظایف محوری و ساختاری که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دارد، در حوزه فرهنگ باید وظایف دیگری همچون جلسات رونمایی، نقد و بررسی‌های مختلف را داشته باشد.

رجبیان افزود: شایسته است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در برگزاری و ایجاد جلسات هم‌اندیشی و نقد و بررسی خودانگیخته‌ای که به ابتکار مؤلفین و ناشرتن برگزار می‌شود، مشارکت کرده و فضای مناسب را برای ایجاد تعاملات فرهنگی از این دست در اختیار اهالی فرهنگ قرار دهد.


مدیرمسئول انتشارات پریسک کمک مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط (اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان) به ناشران برای سرمایه‌گذاری مستقیم در کتاب‌های مرجع فرهنگی را دارای اهمیت خواند و افزود: مسئولین امر باید بتوانند بودجه‌های بیشتری را جذب کند و حمایت‌های بیشتری از ناشران داشته باشد که ناشران نیز در مقابل از نویسندگان حمایت داشته و در طول فعالیت خود از نویسندگان حمایت کنند و بتوانند با سرمایه خود کتاب چاپ کنند.

رجبیان گفت: ما نویسندگانی داریم که منابع ارزشمند زیادی در اختیار دارند. ناشران باید بتوانند این منابع ارزشمند را به کتاب تبدیل کنند؛ چراکه تا این عزیزان در قید حیات هستند، باید از آنها حمایت کرد و گامی در راستای گسترش و معرفی فرهنگ دیارمان برداریم.
 
تعامل ناشران با پژوهشگران، دانشگاهیان و نخبگان و تشکیل هسته‌های تخصصی
رجبیان وجود کمیسیون‌های تخصصی نشر برای هر ناشر در لرستان را باعث بالارفتن عیار کتاب‌های چاپی استان عنوان کرد و افزود: این هم‌اندیشی‌ها و کمیسیون‌ها و نیز تعامل ناشران با پژوهشگران، دانشگاهیان و نخبگان و تشکیل هسته‌های تخصصی باعث بازتولید فکر می‌شوند.

مدیرمسئول انتشارات پریسک با بیان این نکته که نگاه این انتشارات به مقوله نشر، نگاه رقابتی نیست، افزود: امیدواریم ناشران دیگر استان نیز نگاه تعاملی داشته باشند و این تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز برقرار شود و بتوانیم حُسن فرهنگی برای استانمان به ارمغان بیاوریم.

رجبیان ارتباط بی‌واسطه ناشران با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان را نشان از ظرفیت فرهنگی کافی این اداره کل دانست و افزود: فعالیت خبرگزاری کتاب ایران در لرستان اتفاق مبارکی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در حوزه اطلاع‌رسانی خبرهای حوزه فرهنگ و کتاب انجام داد.
 
گفتنی است معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان سلسله‌بازدیدهایی را با هدف شناخت و بررسی ظرفیت‌های استان و ساماندهی حوزه نشر از انتشارات‌های استان در برنامه‌های خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها