شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
به ازاء هر 10 هزار زنجانی یک کتابخانه وجود دارد

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‎های عمومی زنجان از فعالیت 100 باب کتابخانه عمومی در استان خبر داد و گفت: به‌طور متوسط به ازاء هر 10 هزار زنجانی یک کتابخانه وجود دارد که برنامه نهاد افزایش این سرانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، ساختمان جدید کتابخانه شهید صفدرعلی کبودخانی روستای محمودآباد شهرستان خدابنده به بهره‌برداری رسید.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان در این مراسم ضمن اشاره به تلاش صورت گرفته در راستای افزایش زیرساخت‎های مطالعه در شهرستان‌های استان، گفت: با افتتاح کتابخانه امام علی (ع) شهر قیدار تعداد کتابخانه‌ها از ۱۴ به ۱۵ باب افزایش یافت.

ایرج صادقی افزود: ساختمان جدید کتابخانه شهید صفدرعلی کبودخانی روستای محمودآباد با زیربنای ۲۴۷ مترمربع، دارای بیش از ۳ هزار نسخه کتاب بوده و مجهز به بخش‌های مخزن اصلی، امانت، مرجع، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و سالن‌ها‌ی مطالعه ویژه خواهران و برادران است.

وی به فعالیت خیّرین در امر توسعه و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی شامل ۳ باب کتابخانه در روستاهای بلگه شیر، نظرقلی و محمودآباد شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: همچنین با همکاری خیّرین ساختمان جدید کتابخانه شهید صفدرعلی کبودخانی روستای محمودآباد نیز ساخته شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در کل استان خیّرین در بحث ساخت کتابخانه مشارکت فعالی دارند، افزود: 9 باب از کتابخانه‎های عمومی زنجان خیّرساز است.

صادقی از فعالیت 100 باب کتابخانه عمومی در استان خبر داد و گفت: به صورت متوسط به ازاء هر 10 هزار زنجانی یک کتابخانه وجود دارد که برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی، افزایش این سرانه است.

وی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت‌های اجتماعی موجب کارکرد بهتر کتابخانه‌ها و در نتیجه جذب مخاطب می‌شود، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی نباید تنها مکانی برای دسترسی به کتاب‌های مختلف باشند بلکه باید تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه بشوند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‎های عمومی زنجان ادامه داد: خوشبختانه طی سنوات گذشته از ظرفیت کتابخانه‌ها به‌خوبی استفاده شده و در ایام کرونا هم از این مراکز فرهنگی استفاده شد.

فرماندار شهرستان خدابنده نیز در این مراسم ضمن اشاره به برنامه دولت در ارتباط با افزایش فضای مطالعه، گفت: افزایش سرانه مطالعه و گسترش روزافزون فرهنگ کتابخوانی بین قشرهای مختلف مردم در کاهش انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی تأثیرگذار است.

ایوب بیگدلی با اشاره به اینکه انس با کتاب موجب رشد و بالندگی کشورها می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم با ایجاد کتابخانه‌هایی مناسب، زمینه پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر نسل آینده را فراهم کنیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خدابنده هم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: در هفته کتاب سال جاری نزدیک به 100 برنامه فرهنگی و آموزشی از جمله مسابقه کتابخوانی، دیدار با خیرین حوزه کتاب، نشست‌های کتابخوان اجرایی شد.

سیدمهدی موسوی از تمدید مهلت شرکت در یازدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: این جشنواره ملی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، ارتقای آگاهی عمومی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 15 باب کتابخانه عمومی در شهرستان خدابنده، افزود: همچنین کتابخانه سیار نیز در این شهرستان فعال است و به روستاهایی که فاقد کتابخانه ثابت هستند، خدمت‌رسانی می‌کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خدابنده به برخی از برنامه‌های این اداره در ایام کرونا هم اشاره کرد و گفت: اجرای طرح پیک کتاب، تشکیل گروه‌های مجازی، ارائه نسخه PDF کتاب‌ها، دریافت سفارش و برگزاری نقد و نشست کتاب از جمله این برنامه‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها