جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
اولین جشنواره کتابخانه مردمی «امیرحسین فردی» در مشهد برگزار شد

اولین جشنواره سالانه کتابخانه مردمی مرحوم «امیرحسین فردی» یادبود زنده‌یاد «محمدسرور رجایی» شب گذشته با حضور علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در فرهنگسرای انقلاب مشهد برگزار و از مادران کتابخوان، کسبه کتابخوان، خانواده کتاب‌خوان، دانش‌آموز و دانشجوی کتابخوان نیز تجلیل ‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، اولین جشنواره سالانه کتابخانه مردمی زنده‌یاد «امیرحسین فردی» به یاد مرحوم «محمدسرور رجایی» نویسنده و شاعر افغانستانی شب گذشته با هدف تجلیل از مردم کتابخوان محله، هنرمندان و نویسندگان متعهد و ترویج‌کنندگان و خیران حوزه کتاب مشهد برگزار شد.

وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: معجزه پیامبر اکرم(ص) قرآن کریم، کتاب آسمانی محسوب می‌شود و ۱۴۰۰ سال بعد از ایشان پرچم اسلام را امام خمینی(ره) برداشت که خود از نویسندگان زبردست در دنیا محسوب می‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز -چه در دوران ستمشاهی و چه در سال‌های پس از انقلاب- همواره با کتاب انس داشته‌اند و چندین کتاب را نیز به رشته تحریر درآورده‌اند‌.

جلیلی تاکید کرد: بنابراین از صدر اسلام تاکنون نویسندگان و اهل اقلم همواره تاثیرگذار بوده‌اند و امروز نیز بسیاری از افراد شناخته شده در جامعه از کتابخوانان هستند که کتابخوانی را از کتابخانه مساجد شروع کردند.
 

وی تاکید کرد: خوشحالیم کتابخانه‌ای موفق در مشهد به نام «امیرحسین فردی» -که از چهره‌های شناخته شده ادبیات کشور و حوزه کتابخوانی است- فعالیت می‌کند و یاد این فرد نیز گرامی داشته می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرحوم «محمدسرور رجایی» در حوزه ادبیات ایران و افغانستان گفت: مهم‌ترین کاری که وی به خوبی آن را انجام داد، یادآوری پیوندهای مشترک فرهنگی بین ایران و افغانستان بود. رجایی در مورد نقش شهدای ایرانی در افغانستان و نقش شهدای افغانستانی در ایران تحقیق کرد و آثار خوبی را از خود به یادگار گذاشت.

وی بیان کرد: این حرکت مهم فرهنگی باید توسط بچه‌های محلات مشهد که هم ساکنان ایرانی و هم ساکنان افغانستانی دارند، دنبال شود.

استفاده از کارتن موز به‌جای قفسه کتاب!
حسن سلطانی مدیر کتابخانه مردمی امیرحسین فردی نیز در این مراسم گفت: در تمام این سال‌هایی که این کتابخانه مردمی را راه اندازی کردیم سوالی که همواره از من پرسیده می‌شد، این بود که آقای فردی کیست؟ برخی فکر می‌کردند «فردی» یکی از شهدای انقلاب است و برخی فکر می کردند فامیل خود من است که برایشان توضیح می‌دادم و افتخار ما این است که این شخصیت را به مردم معرفی کنیم.
 

وی بیان کرد: این کتابخانه سال ۸۸  راه اندازی شد و ابتدای فعالیت حتی قفسه کتاب نداشتیم و برای چیدن کتاب‌ها از  کارتن‌های موزی  استفاده می‌کردیم و در مقطعی هم در یک پارکینگ کتابخانه را دایره کردیم، اما خوشبختانه با کمک‌های مردمی امروز این کتابخانه ۳۵۰۰ عضو دارد که از خدمات آن استفاده می‌کنند. این جشنواره برگزار شد که بگویم یک کتابخانه به جایی رسیده که می‌تواند در فرهنگ کتابخوانی شهر حرفی برای گفتن داشته باشد.

ایجادخودباوری در کتابخوانان
فاضل، دبیر اولین جشنواره سالانه کتابخانه مردمی مرحوم «امیرحسین فردی» هم در این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم خودباوری را بر اعضای این کتابخانه را تقویت کنیم. در این جشنواره برگزیدگان توسط خود کتابخوانان انتخاب شده و در سه بخش شامل نویسنده برتر ، مروج کتاب و کتابخوان دغدغه‌مند در موضوعات تربیتی معرفی می‌شوند.

وی شاخص‌های انتخاب فرد برتر را مردمی بودن، خدمت به مناطق محروم حاشیه شهر و ایستادگی مقابل جریان‌های انحرافی و استکبار عنوان کرد و گفت: در این جشنواره از  مادران کتابخوان، کسبه کتابخوان، خانواده کتاب‌خوان، دانش آموز و دانشجوی کتابخوان نیز تجلیل می‌شود.
 
وی گفت: ترویج وقف در حوزه کتابخوانی به نیابت از شهدا کار ارزشمند دیگری است که در این جشنواره مردمی پیگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها