چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
تقدیر از 17 برگزیده حوزه کتابخوانی در آیین بزرگداشت هفته کتاب کرمانشاه

در آیین بزرگداشت روز کتاب در کرمانشاه از 17 کتابخوان، کتابدار و فعال حوزه کتابخوانی استان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتابخوانی استان کرمانشاه عصر روز سه‌شنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در محل آمفی تئاتر کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

کرم محمدی، فرماندار و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دالاهو، حشمت رضایی فرماندار و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گیلانغرب، یدالله شکری فرماندار و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ثلاث باباجانی، نازنین غلامی به‌عنوان کتابخوان برتر رده سنی 7 سال، اسرا الفتی کتابخوان برتر رده سنی 8 تا 12 سال، پرنیا چهری کتابخوان رده سنی 13 تا 18 سال، اسما تاج‌الدینی کتابخوان برتر رده سنی 19 تا 29 سال، معصومه احمدیان کتابخوان برتر رده سنی 30 سال به بالا، یونس امامی خدمتگزار نمونه از جمله برگزیدگان تقدیرشده این آیین بودند.

همچنین کتابخانه استقلال  شهرستان کرمانشاه با مسئولیت فرشته پاشایی و کتابخانه انقلاب سرپل ذهاب با مسئولیت زهرا رستمیان به عنوان کتابخانه برتر، بهرام عظیمی کتابدار کتابخانه‌های عمومی هرسین به‌عنوان کتابدار فعال در حوزه تحویل کتاب در محل، یاسر گودینی مسوول کتابخانه شهید عراقی کنگاور و سمیرا رضایی حسین آباد کتابخانه ملاصدرای هرسین به عنوان مسوولان برتر، آرزو قنبری کتابدار کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه و ندا مهروری کتابدار کتابخانه اقبال لاهوری صحنه به عنوان کتابداران برتر مورد تجلیل قرار گرفتند.

کلید اصلی تغییر رفتار در جوامع، تبدیل دانش به عادت است
در ابتدای این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در سخنانی با تاکید بر اینکه حوزه کتاب و فرهنگ حوزه مظلومی است و باید به اندازه توان به آن توجه کنیم، گفت: در شرایط فعلی، فضای مجازی و حوزه مکتوب یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم و یکی از تفاوت‌های جامعه مدرن با ماقبل مدرن در این است که جامعه مدرن جوامع مکتوبی هستند و جوامع ماقبل مدرن مبتنی بر شرایط فرهنگ گفتاری شفاهی هستند.
 
بهرام فاضلی‌زاد ادامه داد: یکی از تمایزهای دین اسلام با سایر ادیان در همین است که معجزه پیامبر اسلام، کتاب است و برای تغییر در جامعه باید به فکر تغییر برداشت در فرد بود، هر آنچه انجام می‌دهیم مبتنی بر باور و برداشت است، اگر بتوانیم دانش را در جامعه افزایش دهیم، تغییر برداشت به صورت خودکار رخ می‌دهد و درواقع کلید اصلی خواسته حاکمیت‌ها از مردم تغییر برداشت‌ها است.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازان بر این باورند که کلید اصلی تغییر رفتار در جوامع، تبدیل دانش به عادت است که این هدف با مولفه‌هایی همچون دانش، مهارت و اشتیاق شکل می‌گیرد که همه نهادهای متولی و آموزشی در این امر سهیم هستند.

فاضلی‌زاد با بیان اینکه برای تبدیل دانش به باور باید برنامه‌ای داشته باشیم، افزود: این فاصله بسیار است و امروزه در کشورهای مدرن که سازنده فضای مجازی هستند سرانه مطالعه کاهش پیدا نکرده است و اگر بخواهیم هزینه‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید به سمت و سوی مطالعه بیشتر رویم.

این مسئول معتقد است: در فرهنگ مطالعه تنها بر خواندن تاکید می‌شود در حالی که خواندن تنها جوابگو نیست و باید به خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری نیز پرداخت.
 
سرانه مطالعه در کرمانشاه مطلوب نیست
در ادامه این مراسم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه افزود: ملت بزرگ ایران توانایی را در دانایی دانسته است و اگر هر جامعه به کتاب علاقمند شود فرهنگ و اعتقاداتش تقویت می‌شود و موجب ترقی جامعه می‌شود.



حسین خوش‌‌اقبال ادامه داد: با وجود همه تلاش‌هایی که در این سال‌ها اتفاق افتاده است، نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته این حرکت است گام برداریم و با تلاش‌های صورت‌گرفته امید بهبود در ابن روند را داریم.

وی ادامه داد: رشد مطالعه به معنای رشد تفکر و رشد تفکر به معنای رشد و توسعه انسانی جامعه است و باید کارهای بهتری برای توسعه کتابخوانی در سطح استان داشته باشیم.

خوش‌اقبال با بیان اینکه میزان سرانه مطالعه در کرمانشاه مطلوب نیست، اضافه کرد: باید با کمک همه ارگان‌ها بتوانیم فرهنگ مطالعه از روستا تا شهر را بالا ببریم. مشکلات کرونایی و اقتصادی در سال‌های اخیر برای تحقق این هدف مزید بر علت شده است و باید مطالعه به شکل نوین را برای نسل جدید گسترش دهیم و ناگفته نماند که فضای مجازی نمی‌تواند جایگاه رسانه‌های مکتوب را بگیرد.

وجود بیش از یک میلیون و 150 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان
در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در سخنانی عنوان کرد: چنین بزرگداشت‌هایی یادآور رستاخیز دانایی و کاهش فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها در عرصه کتاب و کتابخوانی است و هفته کتاب فرصت مناسبی برای همه ما است تا جایگاه کتاب و کتابخوانی را یادآور کنیم.



معصومه حسنی‌خونسار ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «فرآیند کمال بشری به وسیله کتاب محقق می‌شود و ترویج فرهنگ کتابخوانی از بالاترین خدمات فرهنگی است»، ارتقا فرهنگ کتابخوانی، قدردانی از کتابداران و متوجه‌کردن نگاه جامعه به فعالان مجموعه‌ها، وظیفه بسیار بزرگی است که باید در ادای آن کوشا باشیم.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر گرایش مطالعه مردم به سمت وسوی فضای مجازی، کتاب‌های دیجیتالی و کتاب‌های الکترونیکی رفته اما کتابخوانان می‌توانند با همت کتابداران جایگاه خود را حفظ کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ادامه داد: در ایام شیوع کرونا رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان و کشور، ترویج خدمات از طریق فضای مجازی، تحویل درب منزل و ... بوده است و در همین راستا همکاران تلاشگر ما از هیچ کوششی دریغ نکردند.

حسنی‌خونسار از وجود 90 باب کتابخانه نهادی در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: 18 باب کتابخانه مشارکتی با سایر ادارات در استان وجود دارد و بیش از یک میلیون و 150 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است.

به گفته وی، در یک سال گدشته سه باب کتابخانه عمومی به بهره‌برداری رسیده که یک باب روستایی و دو باب کتابخانه شهری بود.

این مسئول با بیان اینکه در راستای توسعه همکاری چند تفاهم‌نامه با سایر ارگان‌ها منعقد شد، افزود: در بحث فرهنگی بیش از 6500 فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی اجرا شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آیین تجلیل از شاعران انقلابی با عنوان راویان بالندگی، تجلیل از نویسندگان بومی، راه‌اندازی محفل ادبی بیستون، برگزاری پویش‌ها و فعالیت‌های ادبی، ارائه خدمات مرجع مجازی و ایجاد بخش نسخ خطی اشاره کرد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، در بیست و نهمین دوره هفته کتاب ۴۱۳ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها