دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
کتاب‌فروشان نیاز به تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت دارند

معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به همراه کارشناسان این اداره به مناسبت هفته کتاب از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب خرم‌آباد بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه کارشناس نشر و مدیر روابط عمومی این اداره کل در آخرین روز از بیست و نهمین  دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بازدیدی از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب خرم‌آباد به عمل آوردند و در جریان دغدغه‌ها و خواسته‌های برخی از کتاب‌فروشان قرار گرفتند.

در این بازدید رضا نیازی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص طرح پاییزه کتاب در لرستان گفت: طرح پاییزه ۲۹ آبان‌ماه کار خود را آغاز و تا روز چهارشنبه ۳ آذرماه ادامه خواهد داشت و مدت زمان تسویه حساب یک ماه پس از اتمام طرح خواهد بود. سقف مجاز خرید کتاب ۳۰۰ هزار تومان و سقف یارانه‌ی خرید برای هر خریدار ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

نیازی افزود: در طرح پاییزه کتاب خریداران می‌توانند کتاب‌های تألیفی را با یارانه ۲۰ درصدی و کتاب‌های ترجمه‌ای را با یارانه ۱۵ درصدی از کتابفروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول طرح می‌شوند اما کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی، افست، فاقد شماره شابک، دارای شابک غلط و کتاب‌هایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشده‌اند، مشمول طرح نمی‌شوند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به سابقه طرح‌های فصلی خرید کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمند کردن یارانه نشر طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح‌ها کتابفروشی‌ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

نیازی گفت: در این طرح‌ها که با نام طرح‌های فروش فصلی مشهور شده‌اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

نیازی تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان لرستان را 13 کتابم‌فروشی عنوان کرد و افزود: از این تعداد 3 کتاب‌فروشی در مرکز استان و 10 کتاب‌فروشی در سایر شهرستان‌های استان مشغول به ارائه خدمت طرح فصلی به خریداران کتاب می‌باشند. 

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان آمار فروش کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در لرستان را تا ظهر اول آذر مبلغ یکصد و سی میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از دیگر کتاب‌فروشان استان جهت بهره‌مندی هم‌استانی‌های عزیز و علاقه‌مند به کتاب دعوت می‌کنیم جهت مشارکت بیشتر در طرح‌های فصلی همکاری بیشتری داشته باشند. 

نیازی از اجرای طرح امانت کتاب در روستاها خبر داد و افزود: این طرح به زودی در لرستان اجرایی می‌شود و از ظرفیت کتاب‌فروشانی که تمایل به مشارکت در این طرح را نیز دارند استفاده خواهد شد. 

ظهیر بهرامی مدیر کتاب‌فروشی هزار و یک شب خر‌م‌آباد در این دیدار گفت: بعضی از کتاب‌فروشان به فکر جمع کردن کتاب فروشی‌های خود هستند چرا که هزینه‌های بالا، فروش کم کتاب‌ها در شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها، جوابگوی نیازهای ما نیستند و این ضربه بزرگی به فرهنگ جامعه ما خواهد زد و از مسئولین انتظار داریم وام‌های کم بهره‌ای با بازپرداخت بلندمدت و مدت تنفس بالا در اختیار کتاب‌فروشان قرار دهند.

بهرامی گفت: کتاب‌فروشان در قالب طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد از وام‌های مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نیز قرار نداشتند و انتظار حمایت بیشتری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد داریم. 

علی سیاهپوش مدیر کتاب‌فروشی ستارگان آسمان با ابراز نارضایتی از یارانه اختصاصی طرح پاییزه کتاب گفت: بسیاری از مشتریان ما منتظر شروع طرح‌های فصلی کتاب هستند؛ اما یارانه تعلق گرفته به کتاب‌فروشی ما جوابگوی مشتریان نیست‌. 

سیاهپوش گفت: با توجه به استقبال مشتریان از طرح‌های فصلی انتظار می‌رود این یارانه‌ها برای کتاب‌فروشان بیشتر شود یا به نوعی قابل شارژ مجدد باشد. 

گفتنی است در جریان این بازدید از کتاب‌فروشان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تقدیر به عمل آمد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها