یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
حوزه فرهنگ باید از مرزهای ایمانی جامعه محافظت کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن» با تأکید بر این‌که ما به‌عنوان خدمتگزار حوزه فرهنگ باید از مرزهای ایمانی جامعه محافظت کنیم، عنوان کرد: وصیت‌نامه شهدا آکنده از پیام فرهنگی است و ما امروز وظیفه‌مان صیانت از میراثی است که شهدا برای ما به جای گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت به مناسبت هفته‌ کتاب و کتابخوانی و همزمان با آئین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و همچنین انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن»، امروز 30 آبان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان و اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه کن» و جمعی از اهالی فرهنگ و نشر و خانواده معظم شهدا در تالار وحدت برگزار شد.
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان این‌که ما به شدت اعتقاد داریم که شهدا زنده‌اند و این یک اعتقاد قرآنی است، گفت: به هرکدام از پدران و مادران محترم شهدا مراجعه کنید، مانند روایت‌هایی که خانم منتظری بیان کردند را خواهید شنید. درواقع این کشور به برکت خون شهدا حفظ شده و ما که امروز این مسئولیت‌ها را برعهده داریم باید خود را در برابر شهدا مسئول بدانیم.
 
وی با تأکید بر این‌که ما به‌عنوان خدمتگزار حوزه فرهنگ باید از مرزهای ایمانی جامعه محافظت کنیم، عنوان کرد: وصیت‌نامه شهدا آکنده از پیام فرهنگی است و ما امروز وظیفه‌مان صیانت از میراثی است که شهدا برای ما به جای گذاشتند.
 
اسماعیلی افزود: طبق آمار، حدود ۸۰ درصد پدران، مادران و خانواده شهدا را از دست داده‌ایم. همنشینی با خانواده این عزیزان برای ما مغتنم است، زیرا فضای پیشرفت و تعالی را برای جامعه دینی ما فراهم می‌کنند و ما در خدمت این پدران، مادران و خانواده‌های رنج‌کشیده هستیم.
 
‏وی اظهار کرد: توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقریظ این کتاب و پیامی که در کنگره شهدای زنجان داشتند، تأکید بر زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا دارد. اگر محمد این داستان به شهادت رسیده، این رسالت را مادرش سال‌ها به دوش کشیده و با حضورش در مجالس مختلف، دل‌ها را متوجه خداوند، ائمه اطهار و معنویت می‌کند. این پدران و مادران، مقدس هستند و به سنتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تجلیل از خانواده شهدا دارند باید اقتدا کنیم. انقلاب اسلامی بر مبنای خون شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای فعالیت‌های علمی شکل گرفته و استوار خواهد ماند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با تقریظی که بر کتب شهدا انجام می‌دهند، در عین حال که احساسات و نگاه ژرف خود را منتقل می‌کنند این پیام را دارند که ما نیز خود را به پاسداشت مقام شهدا مسئول بدانیم.
 


علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این مراسم به مقاله‌ای که به نقش زنان از مشروطه تا انقلاب اسلامی پرداخته اشاره کرد و گفت: در این مقاله سعی شده نقش زنان از پیش از مشروطه تا انقلاب اسلامی بیان شود. شاید برای جوانان باورکردنی نباشد که زنان چه نقشی در دوران مشروطه و پیش از آن داشته‌اند.
 
وی پرداختن به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی را یک ضرورت دانست و با اشاره به جمله‌ای از بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در در ۲۵ فروردین سال ۶۱ می‌فرمایند: «چه افتخاری از این بالاتر که زنان کشور ما همواره نقش مكثری در حوزه مقاومت در برابر استبداد از خود نشان داده‌اند»، همچنین ایشان در ۵ اردیبهشت ۵۸ می‌فرمایند: «بانوان رهبر نهضت ما هستند و ما خدمتگزار آن‌ها هستیم». برای این که متوجه شوید، چرا چنین مواردی از سوی رهبران انقلاب اسلامی بیان شده، کافیست اندکی از مجاهدت‌های بانوان بدانید، به عنوان مثال، زنانی در دوران مشروطه حضور داشتند که با چوب در زیر چادرشان از علما محافظت می‌کردند.
 
وی افزود: نکته دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب دیدگاه‌هایی درباره حفظ نام شهدا داشتند و معتقدند پاسداشت نام شهدا ضرورت حیاتی انقلاب است و هر انسان که عقاید ملی داشته باشد درک می‌کند که برای مقابله با استکبار نیاز به زنده نگه داشتن نام شهدا داریم و در این راستا توجه هنرمندان را لازم و ضروری می‌دانند و در ۲۰ فروردین ۹۶ می‌فرمایند: «در شعر آیینی به دفاع مقدس کم پرداخته شده است.»
 
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که نسلی در آن پرورش یافته که پرچم آزادی‌خواهی انقلاب اسلامی را به دوش گرفته و نسل به نسل منتقل می‌شود.
 


اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه کن» طی سخنانی در این مراسم گفت: خداوند جنس لطیف را از ابتدای آفرینش، مادر خلق کرده و این را همه آن‌ها که دختربچه‌ای را در حال مراقبت از یک عروسک دیده‌اند، شهادت خواهند داد. من با قهرمان قصه رنج حمل کشیدم، فارغ شدم و نوزاد از آب و گل درآمده را مادری کردم. گاردی‌ها دنبال ما دویدند، ما شعار دادیم و مشت گره کرده فریاد زدیم. انقلاب پیروز شد، بالیدیم. صدای جنگ بلند شد و هاج و واج ماندیم. بالاخره راه را پیدا کردیم و دست به زانو یاعلی گفتیم. رسیده بودیم به بزنگاه قد کشیدن محمد و نقطه عطف جدا شدنش از کودکی و رسیدن به نوجوانی. محمد بسیجی و راهی جبهه شد. از اینجا به بعد بین من و اشرف‌سادات شکاف افتاد. چون پای معامله بر سر فرزند بود.
 
وی افزود: آخر شد آنچه نباید می‌شد. محمد پیچیده در حریم خاک با لباس بسیجی برگشت، اما خانه نیامد، به گلزار علی‌بن جعفر رفت. آنچه از اشرف‌سادات شنیده بودم را در حالی می‌نوشتم که با خود می‌گفتم از این آفرینش پروردگار شاید فقط در جهان یکی باشد.
 
نویسنده کتاب «تنها گریه کن» تصریح کرد: قصه مادر محمد رفت برای چاپ و من آماده پرداختن به سوژه‌های بعدی شدم. مادران شهدا مخلوقاتی عجیب هستند که در عین کم‌سوادی، آگاهند. اخلاق را نزدیک به کمال بلدند. تکلیف محورند و انقلاب برایشان موضوعیت دارد. دایره محرماتشان بسیاری از مکروهات را هم دربر می‌گیرد. به سادگی از مستحبات نمی‌گذرند و هزار نکته تربیتی می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها