یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
نویسندگان ادبیات پایداری به «جهاد تبیین» بپیوندند

امام جمعه همدان در مراسم در حلقه دوست بر جلوگیری از افراط و تفریط (قدسی سازی شهدا و رزمندگان و تقلیل به جنگ قدرت بین دو کشور) و ورود نویسندگان ادبیات پایداری به جهاد تبیین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان در مراسم حلقه دوست که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در سالن موزه دفاع مقدس با حضور جمعی از مسئولین استانی و نویسندگان و پژوهشگران برگزار شده بود، با اشاره به رونمایی از 41 عنوان کتاب صوتی در حوزه ادبیات پایداری، اظهار کرد: رونمایی از کتا‌ب‌های صوتی حوزه ادبیات پایداری بسیار شایسته است.

وی افزود: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب اخیرا در دیدار با جوانان مطرح کردند، مسئله جهاد تبیین بود. ایشان فرمودند «همه شما در عرصه تبیین ورود پیدا کنید». یکی از مصادیق این جهاد امروز در این عرصه و در فضایی که قرار گرفته‌ایم تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس و مجاهدت‌ها و رشادت‌ها است. اما در این فضایی که باید واقعیت‌ها را تبیین کنیم و به تعبیری مقاومت و پایداری که اتفاق افتاد را تبیین کنیم؛ چند مسئله را باید مدنظر قرار دهیم. 

شعبانی با اشاره به چرایی و فلسفه تبیین گفت: باید واقعیت‌های جنگ را استخراج کرد و آن را تحلیل و تبیین کرد تا از انحراف واقعیت‌ها جلوگیری شود و عوامل موفقیت کشف شود. خواندن این کتاب‌ها، فقط خواندن یک رمان برای سرگرمی نیست؛ به تعبیری کتابی داستانی، برای خواب جامعه نیست یا برای پر کردن اوقات فراغت جامعه نیست. در این کشف و تبیین چند مسئله باید رعایت شود. کسانی که دست به قلم می‌گیرند و این فضاها را ترسیم می‌کنند و خاطرات را ضبط و پیاده می‌کنند باید چند مسئله را لحاظ کنند. نباید تصویرسازی‌های ذهنی نویسنده در این کتاب‌ها دخالت کند. گاهی یک کتاب می‌خواهد مسئله‌ای را تبیین کند، این تصویرسازی ذهنی افراد، یک فضای قدسی دست‌نایافتنی را ترسیم می‌کند. 

امام جمعه همدان گفت: نباید اینگونه ترسیم کنیم که جوانان دوران دفاع مقدس، دیگر دست نیافتنی هستند؛ باید بگویم که اصلا اینچنین نیست که فضای دوران دفاع مقدس دست‌نایافتنی باشد. زمانی واقعیت‌ها را در کتابتان که تبیین می‌کنید و زمانی مخاطب شما آن را می‌خواند، نباید احساس کند این‌ها متفاوت بودند و اکنون دست‌نایافتنی هستند. نباید تصویرسازی‌ها به نحوی دور از واقعیت باشد. نباید یک فضای قدسی محض ترسیم شود که از فضای بشری فاصله داشته باشد. جوانان آن زمان از همین جوانان امروز بودند جوانانی که گاهی اوقات با نگاه به چهره آن‌ها، احساس می‌کنیم، نمی‌توانیم با آن‌ها کنار بیاییم، همین‌ها می‌توانند در این فضا ورود پیدا کنند. این‌ها بالقوه همان شهید سلیمانی‌ها هستند. در تصویرسازی‌های ما نباید تصویرسازی ذهنی دخالت کند. امانت‌داری مسئله بسیار مهمی است. 

نماینده ولی فقیه در همدان تاکید کرد: نکته دیگر اینکه همانگونه که نباید در مسائل دفاع مقدس افراط شود باید تفریط هم نشود و واقعیت‌های آن به برخی از جنگ‌های بشری  تقلیل نیابد. جنگ در دنیا زیاد اتفاق می‌افتد و امروز برخی می‌خواهند دفاع مقدس را از جمله جنگ‌های‌ قدرت، بین دو کشور تقلیل دهند. دفاع مقدس به معنای کلمه مقدس است، حرکتی در جامعه با نگاه الهی حاکم در آن، اتفاق افتاده است. در دفاع مقدس ما به معنای واقعی کلمه اخلاص  و جهاد به معنای واقعی آن، مطرح است. شرایط استان همدان در ادبیات دفاع مقدس در سطح کشور بسیار خوبی است. نویسندگان بسیار خوبی داریم. رهبر معظم انقلاب از شهدای همدان اسم آوردند که نشان‌دهنده تلاش شما بوده است. 
 
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این مراسم ضمن تبریک هفته بسیج گفت: کلمه بسیج از واژگان بسیار زیبا، پرمعنا و آرمانی است که در انقلاب اسلامی مطرح شده است و تا امروز این کلمه طیبه به جامعه ما خدمت‌رسانی می‌کند. 
 
وی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که «حفظ نظام اوجب واجبات است»، افزود: هیچ چیز به اندازه حفظ نظام مهم نیست. شهیدان کسانی هستند که با هدف الهی و در حفظ نظام اسلامی به شهادت رسیده است. بسیجی نیز کسی است که برای حفظ نظام اسلامی گام بردارد. یاد شهیدان حفظ نظام را به دنبال دارد.
حاجی بابایی ادامه داد: تقریظ و توصیه و بیانات مقام معظم رهبری نشانه است. اگر می‌گوییم شهید سلیمانی شهید است این است که هر آنچه را که داشت برای حفظ نظام جمهوری اسلامی گذاشت. برای همین است که می‌گوییم در نظام جمهوری اسلامی بزرگترین خیانت این است که کسی در مسند جمهوری اسلامی قرار بگیرد و برای خود چیزی بخواهد. این بزرگترین ظلم به جمهوری اسلامی است.
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: تا جایی که می‌توانیم قدرشناس باشیم و زندگینامه شهیدان را در اختیار مردم قرار دهیم. مردم وقتی کتاب شهدا را می‌خوانند به اسلام نزدیک می‌شوند و می‌دانند که چه سرمایه‌هایی را از دست دادیم تا امروز انقلاب به اینجا رسیده است. هر کس در این راه قدم بردارد به اسلام و انقلاب خدمت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها