جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کتابداران پیش‌قراولان مقابله با جنگ نرم در عرصه فرهنگی‌اند

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در آئین گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان قم کتابداران را پیش‌قراولان مقابله با جنگ نرم در عرصه فرهنگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سجاد عمرانی سرپرست ادار‌‌ه‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در آیین گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان قم که با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی،  پنجشنبه 27 آبان ماه در سالن غدیر برگزار شد، گفت: کتابداران را طلایه‌داران و پیش قراولان مقابله با جنگ نرم دشمن در عرصه فرهنگی‌اند. در دوران کرونا کتابداران با فعالیت‌های مجازی توانستند شبکه‌ای عظیم از گروه‌های اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی به وجود آورند و اجازه خاموش شدن چراغ کتابخانه‌ها را ندادند.
 
عمرانی همچنین با اشاره به طرح پیک کتاب کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: به رغم ریزش اولیه اعضای کتابخانه‌ها در دوران شروع ویروس کرونا، کتابخانه‌ها با احیای فعالیت‌های کتابخانه در فضای مجازی و همچنین با رساندن کتاب به منازل مردم به وسیله پیک کتاب، جان تازه‌ای گرفتند و امروز کتابخانه‌های عمومی استان قم بیش از 30 هزار عضو فعال دارند.
 
وی در مورد فعالیت کتابخانه‌ها در این دوران اضافه کرد: انجام فعالیت‌هایی چون پویش «هر خانه یک کتابخانه»، پویش «احتراق ماسک» فعالیت‌های جمع‌خوانی، قصه‌گویی، فعالیت‌های مختص بخش کودک و... تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های کتابخانه‌ها در سال گذشته بوده است و براساس آمار کتابخانه‌های عمومی استان قم در یک سال گذشته 2460 برنامه فرهنگی را با حضور اعضای کتابخانه برگزار کرده‌اند.
 
عمرانی همچنین با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان مهمترین و بزرگترین رویداد کتابخوانی کشور، فعالیت کتابداران و حضور آنان در آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران را در ترویج این جشنواره بسیار موثر ارزیابی کرد.
 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزایش 25% فضا‌های کتابخانه‌ای در استان قم با افتتاح کتابخانه عمومی شهدای نوبهار و افتتاح قریب‌الوقوع کتابخانه مرکزی قم را اتفاقی مهم در عرصه فرهنگ استان قم دانست و بیان کرد: امیدوارم با همت و عنایت خاص مسئولین استان، مشکل فقدان کتابخانه عمومی در منطقه پردیسان نیز حل شود. در گام نخست، امیدواریم به‌زودی بتوانیم اخبار خوبی را در جهت فراهم شدن کتابخانه سیار برای خدمت‌رسانی  به مردم پردیسان منتشر کنیم.
 

سجاد عمرانی در بخش پایانی سخنان خود از تلاش‌ها و مجاهدت‌های کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم و همچنین دستگاه‌های اجرایی استان که با هم‌افزایی و همکاری خود، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم را در رسیدن به اهداف خود یاری کرده اند تشکر و قدردانی کرد ویادآور شد: تشکر ویژه‌ای دارم از مراجع اعظام تقلید که رهنمود‌های آنان چراغ روشن راه ماست. خاصه از حضرات آیات آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله سبحانی که با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن 24 آبان، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار موجب دلگرمی خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی شدند.
 
در این مراسم از معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س)، اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان قم، اداره کل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، تربیتی استان قم و معاونت نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم به عنوان سازمان‌های مشارکت کننده استان قم در حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.
 
در بخش دیگری از برنامه از آتنا فرخاری (کتابخانه الزهرا)، محمد یاسین محمدی (کتابخانه امام علی) محمدرضا سوهانیان (کتابخانه امام صادق)، زهرا داوری دولت آبادی (کتابخانه یادگار امام) و ابراهیم آهنگری زمینی از کتابخانه آیه‌الله العظمی خامنه ای به عنوان فعالان عرصه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی تقدیر بعه عمل آمد.
 
بخش پایانی به تقدیر از کتابدارن برگزیده اختصاص داشت که زهرا حیدری از کتابخانه کتابخانه عمومی آیه‌الله خامنه ای، طاهره اصغری ملکشاه از کتابخانه عمومی شهدای نوبهار، معصومه عابدینی از کتابخانه عمومی ریحانه النبی (س) و مرضیه نفری کتابخانه عمومی امام صادق (س) معرفی و تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها