سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
دوری از سیاه‌نمایی و ضددفاع از ملزومات ادبیات دفاع مقدس است

علی رمضانی در آئین رونمایی از هفت رمان دفاع مقدس، بیان کرد: پرداختن به ادبیات دفاع مقدس، ملزومات و مرزهایی دارد ازجمله اینکه سیاه‌نمایی نشود، وارد ادبیات ضددفاع نشویم و به‌عنوان گنجینه به این موضوع نگاه کنیم و به آن بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در دومین روز از بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «رمان اولی‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» و رونمایی از هفت رمان دفاع مقدس، با مشارکت دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار خواهد شد. علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، داود صلاحی؛ مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهریار عباسی؛ نویسنده و مدرس کارگاه رمان دفاع مقدس به‌عنوان سخنران در این برنامه حضور داشتند.
 
رمان دفاع مقدس، جزو پرخوان‌‌ترین، پرفروش‌ترین و پرامانت‌ترین ژانرهاست
علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در این آئین ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س)، گفت: فردا روز آزادسازی سوسنگرد است. در سوسنگرد دو چهره برجسته را برای آزادسازی شهری می‌بینیم که اگر آزاد نمی‌شد، دشمن بیشتر پیشروی می‌کرد. آن دو چهره، شهید چمران و دیگری رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند که نقش مهمی در آزادسازی این شهر داشتند. خوشحالیم که در آستانه این روز، رمانی با این موضوع و موضوعات دفاع مقدس، رونمایی می‌شود. اگر در هفته کتاب به رمان دفاع مقدس نپردازیم، پس چه زمانی به این امر بپردازیم. آن‌هم موضوعی که جزو پرخوان‌‌ترین، پرفروش‌ترین و پرامانت‌ترین ژانرها است.
 
وی در ادامه بیان کرد: رمان، دروازه ورود ما به ذهن و زندگی آدم‌های دیگر است. باید به مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دستمریزاد بگوییم که با این قالب پرطرفدار کار خود را دنبال می‌کند. در بین آثار منتشرشده دفاع مقدس، کارهایی که در قالب رمان ارائه شده، پرطرفدار‌تر و پرامانت‌دارتر هستند.
 
رمضانی افزود: ما در هفته کتاب امسال، شعارمان این است که «جای خالی را با کتاب خود پر کنیم». به‌نظر می‌رسد کتابی که می‌توانیم تبلیغ کنیم، کتاب دفاع مقدس است، آن‌هم در قالب رمان. تربیت نویسنده کار بسیار سختی است، اما اگر در این حوزه بمانید و به تلاش خود ادامه دهید، آثارش را می‌بینید.
 
 
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه سخنانش، گفت: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مشاهده می‌کردیم که بین سه هزار کتابخانه که به‌هم متصل هستند، چند فاکتور باعث می‌شد،‌ آثار بیشتر خوانده شود؛ اول قالب رمان، دوم انتخاب موضوع رمان که نزدیک به زندگی مردم باشد، سوم انتخاب عنوان درست و چهارم طراحی جلد مناسب که باعث می‌شود مردم خودشان کتاب را به هم معرفی کنند. کتاب رمان، با معارفه فرد به فرد، دستگردان و معرفی می‌شود. این خاصیت نفوذپذیری رمان است.
 
وی تصریح کرد: پرداختن به دفاع مقدس از سختی‌های کار شما بوده، اما پذیرفتید و وارد عرصه‌ای شدید که محل بحث و گفت‌وگو است. پرداختن به ادبیات دفاع مقدس، مرزهایی دارد، ازجمله اینکه سیاه‌نمایی نشود و وارد ادبیات ضددفاع نشویم و به‌عنوان گنجینه به این موضوع بپردازیم. امید است کارهای دوستان مقوم ارزش‌های دفاع مقدس باشد.
 
فکر نمی‌کردم بعد از هشت ماه چنین آثاری نوشته شود
داود صلاحی؛ مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س)، همزمانی این برنامه در روزی که مزین به این بانوی بزرگوار است را به فال نیک گرفت و گفت: 6 نفر از نویسندگان این جمع خانم هستند و یک نفر آقا. این همزمانی رونمایی کتاب با سالروز وفات حضرت معصومه، نقطه برکت‌آفرین دیگری در حوزه نویسندگی برای این عزیزان خواهد بود.

 
 
وی افزود: اوایل سال 1397، پیشنهادی به معاونت فرهنگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مبنی بر برگزاری کارگاه نویسندگی ارائه دادیم. در جلسات اول که حضور می‌یافتم، با مشاهده 14 هنرجو که همگی خانم بودند، با خود فکر می‌کردم از بین افراد این کارگاه، رمان‌نویس خارج نمی‌شود. فقط از بین آن‌ها خانم فردی، تجربیاتی در این زمینه داشت. اما وقتی آثار را مطالعه کردم، فکر نمی‌کردم بعد از هشت ماه چنین آثاری نگاشته شده باشد. برخی آثار را دو بار خواندم و با برخی شخصیت‌های داستان‌ها زندگی کردم. اینقدر که این داستان‌ها جذاب، حرفه‌ای و در فضای واقعی نوشته شده که انسان فکر می‌کند این شخصیت‌ها زنده هستند و داستان‌هایی که انتهای آن باز مانده، کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد.
 
صلاحی در ادامه اظهار کرد: این ویژگی‌ها علاوه بر هنر فاخر و ارزشمند شهریار عباسی که کارگاه را مدیریت می‌کرد، به استعداد افراد هم برمی‌گردد که اگر این ذوق هنری را نداشتند، نمی‌توانستند چنین آثاری را بیافرینند.
 
مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: ما در موضع شخصی هستیم که از زحمت دیگران برای خود اعتباری کسب می‌کنیم و واسطه و زمینه‌‌ای هستیم برای اینکه هنر این عزیزان دیده شود. شهریار عباسی موفق شد از افرادی که سررشته‌ای در این کار نداشتند و فقط علاقه‌مند بودند، 13 داستان‌نویس حرفه‌ای پرورش دهد و ما افتخار می‌کنیم که توانستیم واسطه باشیم و خدمتی در این زمینه انجام دهیم.

 
 
از انتشار کتاب دوستان بیش از انتشار کتاب خودم خوشحال شدم
شهریار عباسی در بخش دیگری از این برنامه، بیان کرد: بیش از همه کسانی که در این جمع هستند، به‌زعم خودم از دوباره دیدن دوستانی که مدت زیادی با هم کار کردیم و همچنان در ارتباط هستیم، خشنودم. کار اصلی را خود افراد انجام دادند و خود من هم فکر نمی‌کردم از آن جمع که هر کدام از سویی آمده بودند و نگاه متفاوت داشتند، رمان‌های منسجم، استخراج شود. اما علاقه و پشتکار افراد باعث شد مفتخر به انتشار این آثار باشیم.
 
وی ادامه داد: امروز کتاب جدید خود را از ناشر تحویل گرفتم، اما اینقدر خوشحال نیستم که از انتشار کتاب دوستان خوشحال شدم.


رونمایی از آثار هفت رمان‌اولی
سالومه اسماعیلی نویسنده کتاب «دورگه»، زهرا بیرانوند نویسنده کتاب «باغ دختران»، سمیه پاک‌نهاد نویسنده کتاب «منِ بی‌تو»، زینب رنجبری نویسنده کتاب «از زمانی که ابراهیم سوخت»، جلیل زارع نویسنده کتاب «در را پشت سرش می‌بندد»، مهری غلامپور نویسنده کتاب «57 روز» و نیلوفر کاظمی نویسنده کتاب «به قطار نرسیدم»، نیز هفت نویسنده رمان‌اولی‌ بودند که آثارشان در این آئین رونمایی شد.

جلیل زارع نویسنده کتاب «در را پشت سرش می‌بندد» درباره این اثر گفت: این کتاب پنج روزگار را با زمان مکان و حوادث متفاوت روایت می‌کند که مثل حلقه زنجیر ادبیات دفاع مقدس و انقلاب را به هم پیوند می‌دهد. روزگار اول به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، زمانی که در خرمشهر قومیت‌ها درگیر بودند.

وی اظهار کرد: شخصیت‌های این رمان در روزگار اول این دوگانگی را پشت‌سر می‌گذارند و در روزگار دوم به حماسه‌سازی دلاورمردان و شیرزنان مدافع خونین‌شهر می‌پردازد که 34 روز جانفشانی و مقاومت کردند. روزگار سوم، شخصیت‌های داستان بی‌پناه و جنگ‌زده می‌شوند. روزگار چهارم به شهر محاصره شده آبادان برمی‌گردند. در روزگار پنجم آزادسازی خرمشهر و در نهایت این آخرین جمله کتاب است که «سارا در آمبولانس را باز می‌کند، روی صندلی عقب می‌نشیند و می‌گوید بروید برادر، آنجا به ما بیشتر احتیاج دارند».

مهری غلامپور، نویسنده «57 روز» گفت: معتقدم نوشتن افزایش روح است و روح عذاب می‌کشد تا متنی به نگارش درآید و آقای عباسی برای زایش رمان، قابلگی کردند. این روزها ادبیات داستانی وضع نابسامانی دارد و نیاز به حامی دارد. فکر می‌کنم این حرکت‌ها از طرف ناشران خیلی ضروری است.

وی عنوان کرد: در این رمان تلاش کردم زنانه نویسی از جنگ داشته باشم و درحالی‌که هفت هزار شهید زن داریم و یک بن‌بست فرعی هم به نامشان نیست. به‌عنوان نویسنده وظیفه خود دانستم از بانوان بنویسم. شهر سوسنگرد ازجمله شهرهایی هست که بعد از حمله بعثی‌ها به دسته افقین می‌افتد و جفاها در حق مردم صورت می‌گیرد.

غلامپور افزود: شخصیت اصلی داستان دختری مشهدی است که به سوسنگرد سفر می‌کند در آن شرایط که دشمن حمله کرده است در خانه‌اش تنها می‌ماند و تمام مشکلات را تحمل می‌کند و در این کتاب داستان زنی تعریف می‌شود که به‌دست منافقان شهید می‌شود در کتاب «57 روز» روز سعی کردم به سوسنگرد و زنان دو موضوعی که در حوزه جنگ مغفول واقع شدند، بپردازم.

نیلوفر کاظمی نویسنده رمان «به قطار نرسیدیم» گفت: سال 97 با فراخوان موزه دفاع مقدس برای شرکت در کارگاه ادبیات داستانی رمان دفاع مقدس اعلام آمادگی کردم. برای من که با جنگ آشنا نبودم، نوشتن از جنگ سخت بود، اما از آنجا که ما داستان را انتخاب نمی‌کنیم، داستان‌ها ما را انتخاب می‌کنند. شروع به پژوهش کردم، سفرهایی به استان خوزستان داشتم با فرهنگ و زبانشان آشنا شدم و قصه‌هایی که از جنگ داشتند را شنیدم و حاصل تلاش و راهنمایی‌های استادم آقای عباسی کتاب «به قطار نرسیدیم» شد.

وی اظهار کرد: این کتاب ماجرای زن خبرنگاری است که برای شرکت در جشنواره گل نرگس به خوزستان می‌رود، این زن که از تهیه گزارش جنگ گریزان بوده با خانواده یک جوان مفقودالاصل مواجه می‌شود، بی‌قراری‌ها و فداکاری‌های آن‌ها را می‌بیند و ما از طریق نگار با مردم خوزستان و مشکلات آنها آشنا می‌شویم.

کاظمی افزود: نگار در نهایت به این نتیجه می‌رسد که مشکلات خودش در برابر مشکلاتی که بر دوش قربانیان خاموش جنگ قرار دارد، ناچیز است و به دنبال آن افکارش عوض می‌شود و بهترین گزارش حرف‌های خودش که گزارش جنگ باشد را می‌نویسد.

سمیه پاکنهاد نویسنده رمان «منِ بی‌تو» گفت: انگیزه روایت آسیب‌های اجتماعی جنگ بود فرد و خانواده‌ها را درگیر می‌کند. موضوع داستان در مورد زنی است که فکر می‌کند همسر شهید شده و بعد از 12 سال اسارت به خانه باز می‌گردد، درحالی‌که از نظر روحی خیلی تغییر کرده و خانواده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


سالومه اسماعیلی نویسنده رمان «دورگه» ادامه داد: مخاطبین رمان نوجوانان هستند، محوریت داستان جنگ شهرهاست. برای نگارش اثر از تجربیات خودم از بمباران و موشک‌باران تهران استفاده کردم و خواستم بگویم جنگ چه تاثیراتی می‌تواند روی نوجوانان داشته باشد.

وی بیان کرد: نوجوان داستان من بر اثر جنگ به روستا سفر می‌کند، غربت تنهایی و ترس آثاری است که روی زندگی این نوجوان می‌گذارد. از آنجا که جنگ سخت است و آثار تلخی دارد، گاهی از طنز استفاده کردم که برای مخاطب جوان کسل‌کننده نباشد.

زینب رنجبر نویسنده کتاب «زمانی که ابراهیم سوخت» نیز گفت: ابراهیم رمان من، برخلاف ابراهیم پیامبر می‌سوزد و همسرش درگیر تبعات جنگ می‌شود. این کتاب روایت همسر مدافع حرم است که بعد از شهادت همسرش درگیر مشکلات می‌شود، در این رمان روایت دو همسر شهید را داریم؛ یکی مدافع حرم و دیگری دفاع مقدس، با وجود اینکه درد یکسان دارند، اما از نظر پختگی و جامعه‌ای که این بار را بر دوش می‌کشد متفاوتند، همانطور که همسر شهید مدافع حرم بودن سخت است، نوشتن در این‌باره هم هم سختی‌های خودش را دارد.

زهرا بیرانوند نویسنده کتاب «باغ دختران» هم بیان کرد: شخصیت اصلی کتاب، شخصیت مالیخولیایی است که سرگذشت زندگی خود را تعریف می‌کند و بنا به دلایلی وارد جنگ می‌شود و اتفاقات نابی برایش رخ می‌دهد. این کتاب به بمباران‌های شهر خرم‌آباد می‌پردازد که بمباران‌های زیادی را در جنگ تحمیلی داشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها