سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
نوع فعالیت گردان تخریب «روزهای جنگی سعید» را از سایر آثار حوزه دفاع مقدس متمایز می‌کند

مدیر انتشارات «مرز و بوم» در آیین رونمایی از کتاب «روزهای جنگی سعید» با بیان این‌که در دوران دفاع مقدس آن دسته از رزمندگانی را که در زمینه تخریب فعالیت می‌کردند، به عنوان مخلص‌ترین‌ها به شمار می‌آوردند، گفت: در کتاب «روزهای جنگی سعید» با توجه به نوع فعالیت رزمندگان، خاطراتی که درمورد آن‌ها درج شده با خاطرات سایر رزمندگان متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «روزهای جنگی سعید»، کاری مشترک از نشر «مرز و بوم» و گروه تحقیقاتی «فتح‌الفتوح» که به همت عالمه محمدی و زینب گل‌محمدی تدوین شده، دوشنبه 24 آبان‌ماه همزمان با نخستین روز هفته کتاب با حضور سرهنگ سعید بلوری؛ راوی اثر، مرتضی قاضی؛ مدیر انتشارات «مرز و بوم»؛ محمدهادی ناصری؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
مرتضی قاضی؛ مدیر انتشارات «مرز و بوم» در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در رابطه با انتشار آثار مربوط به گروه تخریب در دوران دفاع مقدس از سوی این مرکز گفت: با توجه به قرابتی که با گروهی از گردان تخریب لشکر ۲۷ دارم و با فرمانده این گردان نیز از دوران دانشجویی در دانشگاه شریف آشنا هستم، توفیقی حاصل شد که خاطرات یکی از از رزمندگانی که با فرمانده گردان تخریب لشکر ۲۷ همرزم بودند را در انتشارات مرز و بوم منتشر کنیم.
 
وی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس آن دسته از رزمندگانی را که در زمینه تخریب فعالیت می‌کردند، به عنوان مخلص‌ترین‌ها به شمار می‌آوردند. در کتاب «روزهای جنگی سعید» نیز با توجه به نوع فعالیت رزمندگان، خاطراتی که درمورد آن‌ها درج شده با خاطرات سایر رزمندگان متفاوت است.
 
مدیر انتشارات «مرز و بوم» با بیان این‌که در این مرکز، فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه رزم یک رزمنده تمام نمی‌شود تا اینکه خاطراتش را بنویسد، سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم، عنوان کرد: در مسیر نگارش کتاب «روزهای جنگی سعید» زحمات بسیاری از سوی گروه هماهنگ‌کننده این کار برای راستی‌آزمایی کشیده شد. پس از گردآوری اطلاعات لازم، ارزیابی اولیه انجام شد و در ارزیابی نهایی، ملاحظاتی از سوی ناشر صورت گرفت تا اثر استانداردهای لازم را از نظر محتوایی و کیفی داشته باشد.
 


قاضی در ادامه به معرفی محصولات انتشارات مرز و بوم پرداخت و گفت: از جمله آثاری که از سوی این مرکز منتشر شده می‌توان به کتاب «چشم‌هایی که نوشتند» اشاره کرد که روایتی از زندگی و نحوه جانبازی حاج کاظم سلیمانیان است که مدت دو سال طول کشیده تا خاطراتش را با کمک نرم‌افزار با چشم‌هایش بنویسد. همچنین «خانه بیست‌وششم»، «به شرط بهشت» و کتاب «یحیی» از دیگر آثاری هستند که از سوی انتشارات مرز و بوم منتشر شده است.
 
وی افزود: نشر مرز و بوم تلاش دارد در کنار نشرهای دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کارهایی که بر زمین مانده را انجام دهد و آثاری ارائه کند که به لحاظ کیفی و ظاهری بتواند در دل مخاطب عام جایی باز کند و مخاطبان به بهانه مطالعه کتاب با حماسه‌هایی که رزمندگان آفریدند، آشنا شوند.
 
سرهنگ سعید بلوری، راوی کتاب «روزهای جنگی سعید» نیز درباره انگیزه خود از بیان خاطرات گفت: خانم گل‌محمدی از سال‌ها قبل اقدام به جمع‌آوری این خاطرات کردند که در نهایت زحمات ایشان به ثمر نشست و در قالب کتاب منتشر شد. انگیزه من نیز برای بیان خاطرات، فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که فرمودند رزمندگان دوران دفاع مقدس باید خاطراتشان را بگویند تا نسل جوان بدانند آن زمان چه اتفاقاتی افتاد و بدین طریق یاد شهدا زنده نگه داشته شود.
 


وی اظهار کرد: وقتی کتاب چاپ شد و یکی از نسخه‌های آن را در اختیار من قرار دادند بسیار خوشحال شدم از اینکه خاطراتی که داشت فراموش می‌شد، حالا در جایی ثبت و ضبط شده و دیگران می‌توانند از این خاطرات بهره‌مند شوند.
 
در ادامه مراسم، عالمه محمدی مدیر گروه تحقیقات فتح‌الفتوح و نویسنده کتاب «روزهای جنگی سعید» با اشاره به آغاز فعالیت این گروه از سال ۱۳۸۰ با کتاب تفحص ویژه لشکر ۲۷ گفت: برای انتشار کتاب «روزهای جنگی سعید» فقط بیش از ۱۴ بار سؤالات تکمیلی از آقای بلوری پرسیده شد و ایشان با سعه صدر پاسخ می‌دادند و تا مرحله آخر هم صبوری کردند، بنابراین سیر خاطرات کاملاً موثق است.
 
وی اظهار کرد: در زمینه نگارش آثار مربوط به حوزه دفاع مقدس کار بسیار است. خاطرات چند تن از شهدا از جمله حسن موسوی و چند تن شهدای گروه تخریب را جمع‌آوری کرده‌ایم و در صدد نگارش آثار جدید هستیم. کتاب خاطرات شهید عباس نساج، کتابی است که در دست نگارش داریم. امید است در جبهه فرهنگی توفیقی باشد، برگ سبزی برای مخاطبان داشته باشیم.
 


سجاد محقق، فعال عرصه کتاب و کتابخوانی نیز که در این مراسم حضور داشت در رابطه با کتاب «روزهای جنگی سعید» به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: اتفاق خوبی که در کتاب افتاده این است که همه افرادی که نقشی در نگارش اثر داشتند نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند، سوژه کاملاً درست انتخاب شده، جزئیات کامل گردآوری و تدوین شده است و اتفاق جالب دیگر اینکه هیچ افراط و تفریطی در این اثر به چشم نمی‌‎خورد و کتاب نمایی واقعی دارد، اتفاقی که متأسفانه در کتاب‌های مربوط به جنگ تحمیلی پرشمار است.
 
وی عنوان کرد: خاطرات تخریب، روایت‌های جذابی است که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و وقتی هم که پرداخته می‌شود، نویسنده و راوی دچار خودسانسوری می‌شوند. خوشبختانه آقای بلوری خاطراتی را در این اثر بیان کردند که می‌توانستند چشم بپوشند. همچنین بحث تنوع خاطرات در غرب و جنوب کشور از جمله مواردی است که در این کتاب مشاهده می‌شود، زیرا عموم رزمندگان یا در غرب یا جنوب کشور حضور داشتند، اما آقای بلوری چون مدام در رفت و آمد بودند بیان خاطراتشان برای مخاطب تنوع ایجاد می‌‌کند.
 
محقق افزود: ویژگی دیگر این کتاب، ضرب‌آهنگ و سرعت آن است و این ویژگی حاصل تلاش دوستانی است که زحمت تدوین این اثر را کشیدند. در مورد نشر کتاب نیز خوش‌سلیقگی از سوی ناشر صورت گرفته و نوع فونت و صفحه‌آرایی باعث شده کتاب برای مخاطب ساده‌خوان باشد.
 
وی تصریح کرد: کتاب به نقطه‌ای تمرکز بی‌جا نکرده و فضای عارفانه به‌صورت طبیعی در کتاب در نظر گرفته شده‌ است. همچنین در تنظیم اثر باتوجه به این که راوی، انسان شوخ‌طبعی بوده، اما نویسنده این شوخ‌طبعی را خیلی بلد نکرده تا وقتی مخاطب با آقای بلوری مواجه می‌شود احساس نکند آنچه خوانده با شخصیت ایشان سازگار نیست. نکته دیگر نیز توضیحات در مورد کار تخریب است؛ یعنی مخاطب پس از مطالعه کتاب، اطلاعات عمومی در مورد ادوات جنگی به‌دست می‌آورد.
 


در بخش پایانی این مراسم نیز، ناصری؛ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان تهران ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: خوشحالم که شروع برنامه‌های هفته کتاب با رونمایی یک کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس رقم خورد. امید است در این جهت بتوانیم به وظیفه خود به خوبی عمل کنیم.
 
وی عنوان کرد: مجموعه‌ای که امروز شاهد رونمایی از اثر جدیدشان در حوزه دفاع مقدس هستیم، مجموعه‌ای است که با حضور افراد دغدغه‌مند فعالیت می‌کند و برای ما باعث افتخار است که برای بازنمایی این اقدامات در خدمتشان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها