دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
بساط بساط‌گستران کتاب را برمی‌چینیم

مسعود رنجبریان، شهردار منطقه 6 در نشست مشترک با اعضای اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران به‌مناسبت هفته کتاب، در دو منطقه خیابان انقلاب و کریمخان که دو نقطه اصلی شهر در حوزه کتاب هستند، ماموران خدمات شهری به پاکسازی دست‌فروشی کتاب، مکلف می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست اعضای اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران با علیر‌ضا نادعلی، سخنگوی و نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی این شورای اسلامی شهر تهران به‌مناسبت هفته کتاب در ساختمان اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران برگزار شد.

در این نشست، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، مسعود رنجبریان، شهردار، رشیدی معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقه11 و سعید تیموری، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه6 برگزار شد.
 
نادعلی با بیان این مطلب که حال و اوضاع نشر کشور، چندان مطلوب نیست، گفت: به‌‌ نمایندگی از اعضای کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و برای شنیدن صحبت‌ ناشران و کتاب‌فروشان در نخستین روز از هفته کتاب، همچنین برای آشنایی بیشتر در جمع دوستان اتحادیه هستیم. راسته کتاب برای بسیاری، به‌ویژه دانشجویان و پژوهشگران محل خاطرات فراوان است. امید‌وارم خدمتی به زحمت موثر فعالان حوزه نشر داشته باشیم.
 
عرفان‌‌پور، مدیرمسئول انتشارات علوم دانشگاهی، با بیان این مطلب که اتحادیه به‌عنوان نهاد صنفی برمدار قانون می‌چرخد گفت: قاچاق کتاب، حیات نشر را به‌خطر انداخته است؛ ناشر، کتاب‌‌فروش و پدیدآور امنیت ندارند. اتحادیه قدرت اجاری ندارد و فقط مجری قانون است، بنابراین افرادی که قدرت اجرایی دارند، باید از مجری قانون حمایت کنند. متاسفانه طی چند سال اخیر، کم‌کاری‌هایی از سوی نهاد‌های مسئول دیده‌ایم، البته شهرداران منطقه 6 و 11 نهایت همکاری را با  اتحادیه داشته‌اند و امیدواریم مدیران جدید نیز همان رویه حسنه را ادامه دهند.
 
وی با تاکید بر تاثیر فرهنگ، بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، قاچاق کتاب را معضل بزرگ صنعت نشر دانست و ادامه داد: در‌حالی‌که تخلف احتمالی ناشران و کتاب‌فروشان که مجوز فعالیت دارند، از سوی  کمیسیون بازرسی با برخورد قانونی مواجه می‌شوند، محل‌های مسکونی فاقد مجوز به تولید کتاب قاچاق اقدام می‌کنند؛ بنابراین از مدیران شهری توقع داریم به این موضوع رسیدگی کنند؛ به‌عنوان مثال همه مکان‌‌های شناسایی شده از سوی کمیته صیانت اتحادیه، مسکونی بودند. دو درخواست و توقع داریم نخست، جمع‌آوری بساط‌گستران و توقف فعالیت اقتصادی مکان‌های فاقد مجوز دوم، توقف فعالیت مکان‌های مسکونی که کتاب‌ ناشران دارای مجوز را چاپ می‌کنند.


عرفان‌پور با تاکید بر ضرورت توجه به قانون گفت: به‌نظر می‌رسد، نیازی به تصویب قانون جدید نیست، میزان تخفیف تابع قوانین نظام صنفی است؛ در‌‌حالی‌که بازرسان اتحادیه، توان رسیدگی به دستفروشان کتاب در مترو را ندارند. بنابراین تاکید می‌کنیم شهرداری، برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی و مترو را به دریافت مجوز از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران منوط کنید.

علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر‌مسئول انتشارات نگاه درباره شناسایی آخرین محل تولید کتاب قاچاق از سوی کمیته صیانت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: قاچاقچیان کتاب در این مکان، سه شیفت مشغول بودند حتی برای صرفه‌جویی در زمان، آشپز استخدام کرده بودند. کتاب‌های ضاله مانند «آیات شیطانی» و یا کتاب‌های ممنوع دیگر را منتشر می‌کردند. از اعضای شورای ششم می‌خواهیم مانند همکاران سابق خود در شورای پنجم به اتحادیه در جمع‌آوری کتاب‌‌های قاچاق کمک کنند.  
 
وی درباره رسیدگی به معضل بساط‌گستران کتاب گفت: برخی اعتقاد دارند، بساط‌گستران افراد فاسدی هستند، در‌حالی‌که در اتحادیه این اعتقاد وجود ندارد. حتی پیش‌تر اعلام شد این افراد برای اینکه ساماندهی پیدا کنند، به اتحادیه مراجعه و برای عضویت ثبت‌نام کنند.
 
شهرداری، اتحادیه و نیرو‌ی انتظامی در کنار برای حذف تولید کتاب قاچاق
شهردار منطقه 6 درباره مباحث مطرح شده، شامل چاپ غیر‌قانونی، دستفروشی و سد‌معبر گفت: راهکار‌های قانونی در شهرداری برای جلوگیری از فعالیت تجاری در اماکن مسکونی وجود دارد. اگر در جریان ممیزی اماکنِ محدوده مسئولیتم، با موضوع فعالیت تجاری در مکان مسکونی مواجه می‌شوم، مکلفم تا براساس ماده 100 شهرداری، از ادامه فعالیت تجاری در مکان مسکونی جلوگیری کنم. جمع‌آوری مصادیق سد معبر نیز جزو وظایف مدیریت شهری است.

وی افزود: با توجه به مباحث مطرح شده درباره چاپ کتاب با موضوعات مغایر با مبانی اسلام، پیشنهاد می‌کنم با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و اتحادیه ناشران و کتاب‌‌‌فروشان تهران اقدمانی لازم انجام شود؛ چراکه شهرداری ضابط قضائی نیست. علاوه‌براین اشاره شد، فهرستی از مکان‌های تولیدکننده کتاب‌های قاچاق در اختیار است، بنابراین با توجه به اینکه شهرداری با نیروی انسانی در اختیار، توان ممیزی همه املاک خود را در فرصت اندک ندارد، این فهرست اطلاع‌رسانی شود. شهرداری، اهداف دیگری مانند درآمد‌زایی را دنبال می‌کند و شاید چندان فرصت پرداختن به مباحث حوزه نشر را نداشته باشد. در نتیجه اگر کارگروه  سه جانبه تشکیل شود و نیروی انتظامی را همراه خودمان را داشته باشیم تا کتاب‌های ضاله را صورت‌جلسه کند و پرونده به دادگاه ارائه شود.

رنجبریان افزود: جمع‌آوری دستفروشان وظیفه شهرداری است. در دو منطقه خیابان انقلاب و کریمخان که دو نقطه اصلی شهر در حوزه کتاب هستند، ماموران خدمات شهری به پاکسازی دست‌فروشی کتاب، مکلف می‌‌شوند.
 


شهرداری با ماموران متخلف برخورد می‌کند

شهردارمنطقه 6 درپاسخ به پرسش خبرنگار‌(ایبنا) درباره شیوه مواجهه ماموران خدمات شهری با دستفروشان کتاب به‌معنای  شکل‌گیری نوعی رابطه غیر‌‌معمول مبتنی بر پرداخت رشوه گفت: موضوع دستفروشی به‌‌طور‌کلی، مقوله‌ای خاص در شهرداری است که خوشبختانه دستفروشی کتاب شاید شامل این مقولات نباشد. می‌دانیم براساس قانون، باید مانع ایجاد سد معبر و مزاحمت شویم. درباره دستفروشی کتاب که اشاره شد، به‌نظر می‌رسد شاید یکسری هماهنگی و توافقاتی شده یا ‌به‌نوعی این استدلال در ذهن ماموران، شکل گرفته که فرد بساط‌گستر، مجموع درآمدش حتی برای تامین هزینه زندگی‌اش کافی نیست.

رنجبریان ادامه داد: سعی می‌کنیم در راسته کتاب، دستفروشی وجود نداشته باشد و حتما با عواملی که از دستفروشی کتاب چشم‌پوشی می‌‌کنند برخورد کنیم؛ به‌عبارت دیگر تلاش می‌کنیم این مشکل حداقل در دو منطقه فرهنگی خیابان انقلاب و کریمخان وجود نداشته باشد.

 وی افزود: سعی می‌کنیم در راسته کتاب، دستفروشی وجود نداشته باشد و حتما با عواملی که از دستفروشی کتاب چشم‌پوشی می‌‌کنند برخورد کنیم؛ به‌عبارت دیگر تلاش می‌کنیم این مشکل حداقل در دو منطقه فرهنگی خیابان انقلاب و کریمخان وجود نداشته باشد.         
 
ناد‌علی در ادامه این نشست درباره اجرای قانون کاربری فرهنگی در شهر تهران ویژه متقاضیان فعالیت کتاب‌‌‌فروشی گفت: پیش‌تر موضوع کاربری فرهنگی در شورا مطرح بود و طرح مجدد در کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، با تمرکز بر افزوده شدن حمایت بیشتر در حال بررسی است تا اتفاقات مطلوب‌تری برای کتاب‌فروشان وناشران محقق شود. این طرح موانعی داشت که اجرای آن را به تاخیر انداخته است.
 
وی با اشاره به طرح راسته کتاب بیان کرد: دو شهرداری منطقه 6 و11 ایده‌هایی را در نظر دارند تا یک‌سری طرح‌ با پیوست فرهنگی از جنس معماری و یا رویدا‌د‌های فرهنگی به آن افزوده شود که به گرم شدن فضای کسب و کار‌ فعالان حوزه نشر محقق خواهد شد.
 
نتایج دستفروشی کتاب با انواع دیگر دستفروشی متفاوت است
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: به‌نظر می‌رسد، اجرای راسته کتاب و کاربردی فرهنگی، با تدام معضل بساط‌گستری مشکلی را حل نمی‌کند؛ بنابراین باید اقدامات همزمانی انجام دهیم. نخست به پیش‌فرض نیاز داریم؛ به‌عنوان مثال  وقتی درباره دستفروشان پرسش می‌شود، معمولا به‌دلیل شرایط کرونا و دشواری تامین معاش، تا حدودی به کسب‌وکار این افراد به اصطلاح کاری نداریم. اما ماجرای فروشندگان غیر‌قانونی کتاب با دیگر دستفروشان متفاوت است چراکه موجب تعطیلی کتاب‌‌‌فروشی‌ مهم شده. بنابراین باید در رسانه درباره آن صحبت کنیم؛ چرا؟ به این دلیل که با توجه به وجود قانون، شهرداری می‌تواند در زمان اندکی به جمع‌آوری آن اقدام کند. اما رسانه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم چراکه به محض برخورد با دستفروشان، بسیاری در رسانه قیام و نهضتی را ایجاد می‌کنند با این مفهوم که دستفروشان مورد تعدی قرار گرفته‌اند. بنابراین مجری قانون، عطای آن را به لقای آن می‌بخشند.

ماجرای دستفروشان نیازمند روشنگری دارد، می‌توانیم در بازه زمانی سه ماهه مساله را بشکافیم با این سرفصل که صنف و نشر از قاچاق و دستفروشی کتاب، دچار لطمه شده‌اند. از سوی دیگر چند دستگاه، شامل نیروی انتظامی و قوه قضائیه و شهرداری و وزارت ارشاد باید در عملیات مشترک کنار هم باشند؛ همچنین تشکیل کارگروه که اشاره شد، نیز اصل ماجرا است. معاونان فرهنگی دو منطقه 6 و 11 همچنین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شواری اسلامی شهر، برای پیش‌برد این اهداف، نشست‌‌های مشترک برگزار کنند تا گام به گام حرکت کنیم.   
 
قاچاق کتاب مشابه قاچاق مواد مخدر است
نادعلی افزود: به‌نظر می‌رسد، معضل دستفروشی و قاچاق کتاب، مشابه توزیع مواد مخدر است.  مساله فقط پیاده‌رو‌های خیابان انقلاب نیست، باید پشت‌پرده و معافیا را
شناسایی و نابود کرد. احتمالا ثروتی در جریان دستفروشی و تولید کتاب قاچاق، ایجاد شده و نقاط اتصالی با قدرت پیدا کرده و باید حین عملیات مشترک نهاد‌های مختلف، منکوب شود. تعطیلی و کم‌رونق شدن ناشران و کتاب‌فروشان با‌سابقه، کتاب‌‌دوستان را غصه‌دار می‌کند. مشاهده راسته کتاب بعد از سه سال، شگفت‌زده‌ام کرد.
 
جعفریه با اشاره به اینکه علاوه‌بر دستفروشی و قاچاق کتاب، پدیده کتاب‌‌سازی معضل بزرگ حوزه نشر است، گفت: بسیاری از بساطی‌های کتاب، تا 70 درصدف تخفیف می‌دهند، در‌‌حالی‌که سود تولید کتاب برای ناشر بیشتر از 10 درصد نیست. بنابراین می‌خواهیم شهرداری مانع فعالیت این دستفروشان شود. شهرداری گاهی از برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی یا ایستگا‌ه‌های مترو که به عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا اقدام می‌کنند، حمایت کرده است. این شیوه عرضه کتاب، موجب می‌شود تا مردم به تخفیف‌های بالا عادت کنند.


معافیای نشر داریم/بزرگترین کتابساز ایران 5000 دستفروش دارد
متاسفانه آمار کتاب‌های تقلبی و ناسالم در بازار کتاب به 70 درصد می‌رسد. معافیای نشر داریم، افرادی که  پیشینه تولید کتاب نداشته اما با ورود به عرصه تولید کتاب‌های ناسالم به ثروت آنچنانی رسیده بزرگترین تولید‌کننده ایران است و 5 هزار دستفروش همکار دارد. حتی  برای جمع‌آوری دو دستفروش کتاب‌های ناسالم خیابان انقلاب، از بسیاری مدیران شهری دعوت کردیم تا مساعدت کنند، اما متاسفانه موفق نشدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها