دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
«57 روز» اثری با پشتوانه پژوهشی قوی تصویری واقعی از جنگ ارائه می‌کند

محمد حنیف در آئین رونمایی از کتاب «57 روز» با اشاره به پشتوانه پژوهشی قوی این اثر گفت: این کتاب با روایت ساده و دلنشین و ارائه تصویری روشن، عینی و واقع‌نما از جنگ به پالایش روحی مخاطب کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «57 روز» امروز (دوشنبه 24 آبان‌ماه) همزمان با نخستین روز هفته کتاب با حضور سردار علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار حسین امینیان و سردار صباح موسوی؛ از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس، محمد حنیف؛ پژوهشگر و نویسنده آثار دفاع مقدس، شهریار عباسی؛ نویسنده، مهری غلامپور؛ نویسنده کتاب «57 روز»، داوود صلاحی؛ مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی و خانواده شهیدان حدادیان و وحید زمانی‌نیا، در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

صلاحی؛ مدیر انتشارات موزه انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم، ضمن گرامیداشت ایام هفته کتاب و سالروز عملیات آزادسازی سوسنگرد، گفت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود مرتبط با آزادسازی سوسنگرد است و به حوادث چند روز ابتدای جنگ و اشغال این شهر کلیدی و آزادسازی آن توسط نیروهای مردمی ژاندارم و سپاه پرداخته است.

وی اظهار کرد: اهمیت تاریخ جنگ برای همه مشخص است، اما در مورد سوسنگرد کمتر بحث و گفت‌وگو شده است، به‌ویژه در قالب رمان کمتر مورد توجه قرار گرفته، بنابراین این کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند بخشی از رسالتی که در انتقال تاریخ جنگ به نسل بعد داریم را ایفا کند.

صلاحی افزود: خانم مهری غلامپور از نویسندگان متعهد است و به‌عنوان ناشر افتخار داریم که این اثر را منتشر کردیم. با این‌که اولین اثر این نویسنده بوده، بسیار حرفه‌ای نوشته شده است، اگرچه شاید نقدهایی به اثر وارد باشد.


غفلت نسبت به هفت هزار بانوی شهید 
در ادامه مهری غلامپور؛ نویسنده کتاب »57 روز» گفت: همیشه دغدغه من این بود که در جنگ آقایان بیشتر دیده شده‌اند؛ با خود می‌گفتم آمار هفت هزار بانوی شهید چه شد. به‌عنوان یک خانم حس کردم این رسالت برعهده من است که در مورد بانوان که در جنگ حضور داشتند، بنویسم. این رمان روایت یک دختر مشهدی است که همراه همسرش وارد سوسنگرد می‌شود. همسرش کارمند ژاندارمری سوسنگرد است، پس از مدتی که جنگ به ایران تحمیل می‌شود، مهری داستان ما تنها می‌ماند و آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شود. بخشی از کتاب نیز به موضوع منافقین پرداخته است.

وی بیان کرد: همه آزادسازی سوسنگرد را با 26 آبان می‌شناسند، اما من سعی کردم به همه نقاط کور جنگ، مثل شهر کوچک سوسنگرد، اتفاقات 4 تا 10 مهرماه و حضور بانوان در جنگ بپردازم.


کم‌توجهی نسبت به جایگاه ادبیات داستانی در کشور 
شهریار عباسی، نویسنده آثار دفاع مقدس نیز در بخشی از این برنامه، گفت: واقعیت این است که به جایگاه ادبیات داستانی در کشور ما آنطور که بایسته است توجه نشده است. آن‌ها که در این زمینه مسئولیت دارند به ارزش این هنر پی نبرده‌اند و متأسفانه ادبیات داستانی این روزها حال خوبی ندارد. ما نیاز به توجه بیشتر به ادبیات داستانی داریم، به این دلیل که این نوع ادبیات یکی از روش‌ها برای فهم انسان و جهان است. امید است این روند بهبود یابد.

وی ادامه داد: حدود دو سال پیش که برای نقد یک اثر در باغ‌موزه حضور یافته بودم، برپایی کارگاه آموزش رمان‌نویسی پیشنهاد شد که پیرو آن با حضور تعدادی از هنرجویان که خیلی از آن‌ها آشنایی چندانی با ادبیات نداشتند، یک کارگاه آموزشی برگزار شد که امروز اثر یکی از هنرجویان رونمایی می‌شود و 6 اثر دیگر نیز آماده انتشار است که هرکدام از آن‌ها به موضوع جنگ پرداخته‌اند.


عباسی افزود: موضوع جنگ از موضوعات مهم برای تاریخ معاصر ما است. جنگ شرایطی است که انسان خودش را بهتر از هر جای دیگر به نمایش می‌گذارد و کار داستان‌نویس این است که انسان را بشناسد. جنگ اتفاق تلخ و ناگواری است، اما برای داستان‌نویس که می‌خواهد انسان را بشناسد، زمینه خوبی را فراهم می‌کند.

این نویسنده اظهار کرد: ادبیاتی که نتواند با نسل های مختلف ارتباط برقرار کند، هدف و فهم ما را منتقل نمی‌کند. تبلیغات مفید است، اما برای کارهای ماندگار باید به سمت ادبیات داستانی و نگاه بی‌طرفانه و موشکافانه برویم. از این طریق می‌شود با نسل‌های آینده ارتباط برقرار کرد. بسیاری از رمان‌های بزرگ دنیا با موضوع جنگ هستند و از طریق ادبیات داستانی منتقل شده‌اند، البته که برای جنگیدن به سلاح و شور و هیجان نیاز است، اما اکنون زمانی است که باید سلاح و هیجان را کنار گذاشت و از طریق روایت و فهمی که در انسان شکل می‌گیرد و استفاده از قوه تخیل، مخاطب را جذب کرد و این بهترین وسیله ارتباطی و ماندگار کردن اتفاق‌هاست.


ادبیات داستانی مفاهیم جنگ را جزئی‌نگارانه ارائه می‌کند
محمد حنیف، پژوهشگر و نویسنده آثار دفاع مقدس نیز به‌عنوان سخنران در این آئین، گفت: خانم غلامپور از امروز به جرگه داستان‌نویسان وارد می‌شود و جامعه ادبی از این به بعد انتظار از وی بالا می‌رود. امروز این کتاب با یک اجرای ساده تأثیرش چند برابر شد. انیمیشن تبلیغات بازی‌های نمایشی همه تحت‌تأثیر داستان هستند، بنابراین تشکیل کارگاه‌های آموزش رمان‌نویسی بسیار مهم است. ادبیات داستانی مفاهیم جنگ را به‌صورت جزئی‌نگارانه و عینی و هنری ارائه می‌دهد و آن را ماندگار می‌کند و با شعار و گزارش متفاوت است.

وی ادامه داد: ابتدای کتاب «57 روز»بسیار مهم است و مثل قلابی است که ماهیگیر می‌اندازد مخاطب را جذب می‌کند. از وظایف ابتدای داستان نیز همین است که علاوه بر معرفی شخصیت‌ها، یک صحنه جاندار ایجاد کند. همانطور که در این کتاب آمده است، مهری که اهل مشهد است و همراه همسرش که در سوسنگرد کار می‌کرده به این شهر وارد می‌شود و صحنه‌های ابتدایی همه گویای داستان است و جلب‌نظر مخاطب از طریق روح فداکاری آن چیزی است که در کتاب زیاد به چشم می‌خورد. نویسنده در فضاسازی و انتقال حس بسیار موفق عمل کرده است. در کلامش ایجاز دارد و همین باعث جذب مخاطب می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس، افزود: این کتاب پشتوانه پژوهشی قوی دارد، زیرا نویسنده برای نگارش اثر به سوسنگرد سفر کرده است. داستان به پالایش روحی مخاطب کمک می‌کند. زبان روایت ساده و دلنشین است، دیالوگ‌ها هویت دارند. یکی از کارهایی که نویسنده انجام داده‌ این است که کشمکش در طول داستان زیاد به چشم می‌خورد. همچنین تصویری روشن عینی و واقع‌نما از جنگ ارائه کرده است.

حنیف در ادامه بیان کرد: نوشتن از جنگ، برای تثبیت صلح ضروری است، زیرا نشان می‌دهد اگر جنگی به ملتی تحمیل شود و دفاع صورت نگیرد چه اتفاقی می‌افتد و آنجاست که قدر سربازهایی را می دانیم که از جانشان گذشتند و جنگیدند.

وی تصریح کرد: این کار فقط یک اشکال داشت که از گزارش‌های رادیویی و روزنامه خیلی استفاده کرده و این موضوع حرکت داستان را کُند می‌کند، اگر در قالب گفت‌وگو می‌آمد، بهتر بود.


ادبیات لوکوموتیو فرهنگ است
سردار جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی نیز در بخش پایانی این برنامه گفت: یکی از وظایف ما قطعا تربیت و کمک به ارتقای نیروهای جوان و نوقلم است، برای اینکه در آینده قله‌های ادبی را فتح کنند. شهریار عباسی تعداد قابل‌توجهی از افراد را همراهی کرد و در قالب کارگاهی که برگزار شد، آموزش‌های لازم را به این افراد ارائه کرد که امروز ده نفر از افرادی که در این کارگاه حضور داشتند، موفق به نگارش رمان شدند و آثار آن‌ها آماده انتشار است.

وی افزود: یک نویسنده تأثیرگذار امروز به اندازه یک لشکر می‌تواند تاثیرگذار باشد. ادبیات لوکوموتیو فرهنگ است اگر می‌خواهیم اندیشه‌های بارور شود باید به ادبیات خصوصا ادبیات داستانی تکیه کنیم، زیرا مثل باران لطیفی است که در عمق زمین فرو می‌رود و جان را سیراب می‌کند.

سردار جعفری اظهار کرد: خیلی از جوانان اگر راه را یافتند با ادبیات داستانی بوده یک پرداخت درست می‌تواند شخصی را برای مدار درست قرار دهد. انقلاب و جنگ ما جنگ عظیم فرهنگی بود، جنگی که به ما تحمیل شد. پس از چهل سال دست همه افرادی را می‌بوسیم که وظیفه‌شان را فهمیدند و جان سپر کردند برای این‌که سرزمین‌مان مانا بماند.


وی ادامه داد: بیش از 230 هزار نفر برای این‌که امروز به ایرانی بودنمان به بالین جان دادند، این رشادت‌ها باید منتقل شود و باید با زبان هنر صورت پذیرد. طول جنگ ما برابر با جنگ جهانی اول و دوم است. همه قدرت ها در مقابل ما بودند و مظلومانه دفاع کردیم ما در جنگ از ابتدایی‌ترین امکانات مانند سیم خاردار، فشنگ و غیره برخوردار نبودیم، اما رزمندگان ما ایثار کردند و مقام معظم رهبری نقش اول را در آزادسازی سوسنگرد داشتند. این حماسه‌ها باید امروز در قالب آثار هنری انعکاس یابند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی در پایان گفت: هر کدام از کتاب‌ها پروژکتوری است که بخشی از واقعیت‌ها را هنرمندانه بیان می‌کند. امید است جوانان و مردم از این اثر استقبال کنند ما نیز آمادگی داریم از هنرمندان حمایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها