چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تجلیل از مفاخر استان ایلام در اولویت برنامه‌های هفته کتاب باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجرای برنامه‌های هفته کتاب گفت: تجلیل از مفاخر و شخصیت‌های پیشکسوت استانی را که در قید حیات نیستند و تقدیر از تلاش آنان و اقداماتی که در گذشته برای اعتلا و بالندگی فرهنگی این استان انجام داده‌اند، در اولویت قرار‌ گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب با حضور عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یونس قیطانی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای، منصور محبی، کارشناس امور فرهنگی اداره کل، ملوک ‌هاشمی، مدیر مؤسسه فرهنگی، هنری اقلیم هشت ایلام و مرتضی حاتمی، نوسنده و روزنامه‌نگار ادبی برگزار شد.
 
خودآموز با اشاره به فعالیت‌های مناسب و برنامه‌ریزی شده حوزه کتاب توسط مؤسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام به عنوان مجری و با نظارت و هدایت اداره‌کل، با تشریح برنامه رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر یکی از کتاب‌ها به عنوان یک برنامه مهم وزارتی در استان‌ها بر اجرای باشکوه و خلاق و با مشارکت حداکثری اعضای مرتبط با موضوع شورای فرهنگ عمومی و سایر دستگاه‌های فرهنگی تاکید کرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: ظرفیت‌های مناسبی در حوزه آثار و میراث ادبی با موضوع شهادت و روایت بازماندگان و خانواده‌های شهدا در استان ایلام وجود دارد که می‌بایست باشکوه و شایسته در قالب برنامه‌های خلاقانه و مشارکت حداکثری افراد و اعضا جوامع هدف و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.
 
وی افزود: برنامه‌های هفته کتاب استان یک فرصت مناسب برای هم‌افزایی ادارات فرهنگی است که می‌توان با تشکیل جلسات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی و تقسیم کار اصولی، در اجرای برنامه‌های هفته کتاب از ادارات فرهنگی بهره ببریم.
خودآموز با تشریح اهداف کلان استانی کتاب ادامه داد: در این هفته می‌بایست پتانسیل‌های شهرستان‌ها و بخش‌های استان توجه و عنایت و حمایت اداره کل قرارگیرد و همه در اجرای تاثیرگذار هفته کتاب تلاش کنند و پای کار باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر لزوم تجلیل از مفاخر استانی، خواستار آن شد که در هفته کتاب، تجلیل از مفاخر و شخصیت‌های پیشکسوت استانی که در قید حیات نیستند و تقدیر از تلاش آنان و اقداماتی که در گذشته برای اعتلا و بالندگی فرهنگی این استان انجام داده‌اند، در اولویت قرار‌ گیرد.

به گفته وی، تجلیل از افرادی همچون مرحوم حبیب الله منصوریان، مؤلف و روزنامه‌نگار پیشکسوت ایلامی می‌بایست در خور شأن و جایگاه این شخصیت برگزار شود.

خودآموز افزود: توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و معرفی آن به جوامع هدف در مناطق محروم همچون شهرستان تازه تاسیس هُلیلان با معرفی و رونمایی کتاب، همچنین ظرفیت شاعری چون «خانه داجیوند» در این شهرستان می‌تواند یک فرصت مناسب فرهنگی باشد. «خانه داجیوند» از شاعران سده‌های پیشین و تیره‌ی جعفربیگی داجیوند و قبرش در شاهبُداغ قرار دارد، شاهبُداغ بین داجیوند، دیزگران و شهرستان هلیلان قرار دارد و این ظرفیت فرهنگی ادبی می‌تواند بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

در ادامه یونس قیطانی فرهنگی و امور رسانه‌ای ضمن ارائه گزارش از برنامه‌های انجام شده این معاونت در حوزه کتاب گفت: برنامه‌های هفته کتاب در استان خوشبختانه جایگاه خوب و مناسبی پیداکرده و اجرای فعالیت‌های کتاب محور به نحو مطلوبی انجام می‌شود.


قیطانی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود استان می‌توانیم بسترهای مناسب مشارکت‌های عمومی در اجرا و همراهی با برنامه‌های هفته کتاب داشته باشیم و برنامه‌هایی مناسب و تاثیرگذار برای جوامع هدف برگزار کنیم.

منصور محبی، کارشناس امور فرهنگی اداره‌کل با ارائه توضیحاتی درخصوص برنامه‌های هفته کتاب افزود: بازدید از دفاتر نشر تازه‌ تاسیس و هم چنین رونمایی از تازه‌های نشر استان در سال ۱۴۰۰، در انگیزه‌بخشی به ناشران و مؤلفان می‌تواند مؤثر واقع شود و ان شاالله با حضور همکاران این مهم محقق خواهد شد.


محبی ادامه داد: اینکه برخی از برنامه‌های ستادی، خارج از مرکز استان اجرا شود و اداره کل نقش نظارتی و همراهی داشته باشد خیلی خوب و اثربخش است و می‌تواند بر اعتماد کاری مجریان در شهرستان‌ها بیفزاید و مشارکت ادارات فرهنگی، اشخاص حقیقی در اجرای این هفته، فرصت مغتنمی است که می‌تواند بیش از پیش بر معرفی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه منجر شود.

ملوک‌ هاشمی مدیر مؤسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام گفت: ان‌شاالله با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح و متناسب با جوامع هدف، بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در استان به خوبی برگزار شود و اعتبارات مناسب برای این مهم اختصاص یابد.

 
وی ضمن تقدیر از حمایت‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های کتاب محور در استان و شهرستان‌ها تصریح کرد: حمایت و همراهی و همکاری اداره کل در برنامه‌ریزی، انجام و فرجام فعالیت‌های کتاب‌محور (هفته کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، پایتخت کتاب ایران، عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، جایزه کتاب استان و فعالیت‌های کتابسرا) موجب شده تا جایگاه کتاب و فرهنگ کتابخوانی در استان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تنوع محتوایی برنامه‌های هفته کتاب امسال برای جوامع هدف جذاب و تاثیرگذار است و این مؤسسه و اعضای آن با همراهی همیشگی مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی همگام همراه خواهد بود.

مرتضی حاتمی عضو شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره هفته کتاب در استان ایلام نیز در سخنانی گفت: توزیع و اهدای کتاب‌های عمومی و کمک آموزشی به صورت هفتگی در مناطق کم برخوردار و مستعد فرهنگی و توجه به مناطق محروم با هدف برخورداری عادلانه از امکانات فرهنگی و منابع و مواد خوانداری توسط این اداره کل، اتفاقی بسیار خجسته، کارآمد و ارزشمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها