یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
اندیشه مقام معظم رهبری در زمینه لغو و باطل‌سازی تحریم تحلیل شود

تحلیل‌گر سیاسی در آئین رونمایی از کتاب‌های «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» با تأکید بر تبیین اندیشه مقام معظم رهبری در زمینه لغو و باطل‌سازی تحریم‌ها، گفت: اندیشکده‌ها باید به‌صورت یکپارچه به این مقوله بپردازند و به‌صورت سوژه‌محور اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی را تحلیل کنند تا زمانی که دولت می‌خواهد دست به استراتژی خاصی بزند، اتاق‌های فکر از قبل تشکیل شده باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب‌های «نبرد نافرجام» و «سند صیانت» که به همت مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) به رشته تحریر درآمده، شنبه هشتم آبان‌ماه با حضور محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه، سیدمصطفی خوش‌چشم؛ تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه، مسئولان دانشگاه جامع امام حسین(ع)، اندیشمندان و علاقه‌مندان حوزه کتاب برگزار شد.
 
کتاب «سند صیانت» به قلم حامد اسفندیاری شروط رهبر انقلاب در امضای برجام را واکاوی کرده و کتاب «نبرد نافرجام» به قلم مهدی فلاحيان و حامد فاضلی، مسئله تحریم در اندیشه معظم‌له را مورد بررسی قرار داده است.
 
محمدصادق کوشکی در این آئین با انتقاد از خلوتی و کم‌فروغی برنامه‌های مربوط به کتاب، گفت: این یک علامت هشداردهنده از وضعیت فرهنگ و علم است؛ یعنی بدون هر تشبیهی، اگر روزی یکی از چهره‌های مشهور سینمایی یا فوتبالی در جایی حضور داشته باشند، صرف حضور این افراد این‌قدر ازدحام ایجاد می‌شود که ممکن است حتی برخی آسیب ببیند، اما اینکه چرا مراسم مربوط به کتاب حتی از سوی اهالی کتاب کم‌فروغ است، نشانه تلخی است. این نشان می‌دهد دانایی در بین ما کم‌بها شده و علی‌رغم همه آنچه درباره رشد فرهنگی گفته می‌شود، اینجا آزمایشگاهی است که به ما می‌گوید، جامعه حالش خوب نیست.
 
وی اظهار کرد: وقتی با تعارفات گفته می‌شود، میانگین مطالعه، 16 یا حداکثر 25 دقیقه است، این رویداد در دینی که اولین دستور و کلام خدا به انسان این بوده که «بخوان» و آنجا که خداوند به قلم و آن‌چه می‌نویسد، قسم می‌خورد، نگران‌کننده است. خداوند در آیات قرآن به محتوای نوشته اشاره نمی‌کند، به پدیده‌ای به نام نوشتن اشاره می‌کند و ارزش نوشتن را با آغاز کردن سوره‌ای با این عنوان بیان می‌کند. واژه کتاب و نوشتن بسیار در قرآن یاد شده و این حجم از توصیه به گرامی داشتن نوشتن و قلم قطعا در هیچ دینی تأکید نشده است.
 
کوشکی افزود: در طول 15 سال گذشته، فراوان‌ترین تأکیدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، توصیه ایشان به کتابخوانی است و این جای گله جدید از افرادی دارد که خود را رهروان و مقلدان رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند که اگر این‌گونه است پس توصیه ایشان را باید اجرا ‌کنند. جالب اینجاست که مقام معظم رهبری اطلاق کتاب خواندن را به‌کار می‌برند و هیچ‌وقت نمی‌گویند کتاب خاصی خوانده شود، ایشان افراد را به خواندن کتاب تشویق می‌کنند تا به مرور کتاب خوب را تشخیص دهند.
 
وی تصریح کرد: نگرانی این است که کالای دانایی در روزگاری که عروس خیابانی فضای مجازی دل‌فریبی می‌کند، مشتری چندانی ندارد و این برای جامعه انقلابی که می‌خواهد الگو باشد، جای تأسف دارد.
 


این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به محتوای دو کتاب‌ «نبرد نافرجام» و «سند صیانت»، گفت: کتاب «نبرد نافرجام» مسئله تحریم را بررسی می‌کند و در کل انتخاب موضوع هر دو کتاب درست بوده، زیرا بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیاز به توضیحات و تفاسیر دارد تا تصمیم‌گیرندگان متوجه چرایی موضوعات مطروحه شوند. ازجمله این‌که چرا مقام معظم رهبری شروطی را برای پذیرش برجام ارائه کردند و اجرای آن‎ را ناظر به چه فضایی دانستند.
 
وی درباره شیوه نگارش این اثر بیان کرد: در در تورقی که انجام شد، حس کردم مثل هر اثری می‌شود، متفاوت‌تر کار کرد. مثلا در رابطه با کتاب «سند صیانت»، این امکان وجود داشت که بخش زیادی از اثر حذف شود و نویسنده بیشتر متمرکز شود که شروط پذیرش برجام چه هستند؟ شأن نزول آن‌ها و فایده شروط چیست؟ اگر شروط رعایت می‌شد چه نتایجی حاصل می‌شد و الان که رعایت نشده چه زیانی به ما وارد شده است؟ کتاب در حال حاضر حجم زیادی دارد این امکان وجود داشت که با حذف کردن برخی قسمت‌های آن به نوعی منتشر شود که قدرت خرید مخاطب نیز بیشتر شود.


 
کوشکی تصریح کرد: حتما باید جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار شود. بهترین فرصت برای مؤلف یک اثر این است که اثری که نگاشته از سوی اساتید نقد شود و چراغ راهی برای آثار بعدی شود. نکته نهایی در مورد این دو اثر این‌که اگر به بسیاری از افراد که در کشور با توافق هسته‌ای مخالفت می‌کردند، بگوییم در چهار خط علت مخالفت خود را بگویید، فکر می‌کنم نتوانند علت را بیان کنند، اما اگر آسیب‌های توافق و نادیده گرفتن شروطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کردند را بدانند، حتما مخالفت افراد با این پدیده جدی‌تر خواهد شد و حتی موافقان هم متوجه می‌شوند موافقتشان از سر ناآگاهی بوده است.
 
مولفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی بر همگان پوشیده است
سیدمصطفی خوش‌چشم؛ تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه نیز در بخش دیگری از این مراسم، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی علی‌رغم تلاش‌هایی که برای تبیین آن شده، شاید 90 درصد راه هنوز باقی‌مانده باشد و متأسفانه مؤلفه‌های این گفتمان بر همگان پوشیده است و خالی بودن فضای تبیین باعث می‌شود، دشمنان به دنبال ترسیم چهره‌های انحرافی از این مؤلفه‌ها بپردازند. تفسیر بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل مختلف برای افکار عمومی و جامعه نخبگانی لازم است. به همین دلیل دانشگاه عالی دفاع ملی، تبیین گفتمان امامین را جزو مهم‌ترین اهداف خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: اولین بخشی که باید منتظر تولیدات فکری در آن زمینه باشیم، مقوله تحریم است که با ما عجین شده و خلاصی از آن وجود ندارد، چون اصلی‌ترین اسلحه آمریکا علیه ماست. وقتی از تحریم صحبت می‌کنیم، ممکن است کشورهای دیگر نیز که در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند را مدنظر بیاوریم ازجمله کره جنوبی، اما آن‌چه مسلم است این کشورها خیلی کمتر از کشور ما تحت فشار بوده‌اند و هم در قوانین و هم شمول تحریم قابل مقایسه با ما نیستند.
 


خوش‌چشم گفت: تحریم از سال 2001 با گسترش مراکز تحریمی و قوانین داخلی و فرامرزی شکل گرفت و از سال 2012 در ایران به‌طور دقیق اجرا شد. مشکل آمریکا با قدرت ماست، البته نه فقط با یک بخش از قدرت ما، وقتی برجام مطرح شد، شناختی از این اسلحه آمریکا وجود نداشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها درباره این مسئله صحبت کردند و همواره می‌گفتند اقتصاد مقاومتی را دریابید، چراکه واضح بود برای لغو تحریم باید اسلحه را ناکارآمد کرد.
 
وی افزود: اندیشه مقام معظم رهبری در زمینه لغو و باطل‌سازی تحریم باید تحلیل و تبیین شود و نهادهای مختلف وظایف خود را در این زمینه بدانند. از همین جهت این دو کتاب، کتاب‌های خوبی به لحاظ بررسی اندیشه مقام معظم رهبری هستند. اندیشکده‌ها باید به‌صورت یکپارچه به این مقوله بپردازند و به‌صورت سوژه‌محور اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی را تحلیل کنند تا زمانی که دولت می‌خواهد دست به استراتژی خاصی بزنند، اتاق‌های فکر از قبل تشکیل شده باشد.
 


این اثر موضوع تحریم را مورد بررسی قرار داده است
مهدی فلاحیان؛ نویسنده کتاب «نبرد نافرجام» نیز درباره روند انتشار این اثر گفت: این کتاب حاصل هشت‌ ماه فعالیت پژوهشی مؤسسه حدیث ولایت است. این اثر موضوع تحریم را مورد بررسی قرار داده و برای نخبگان و سیاستمداران می‌تواند بسیار راه‎گشا باشد. در «نبرد نافرجام» بنا نداشتیم در حوزه تحریم کار پژوهشی متمرکز انجام شود، بلکه بعد از تجربه مفصل در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری سعی کردیم، روشی تحلیلی در ادبیات ایشان ارائه دهیم.
 
وی اظهار کرد: این کتاب، یک کتاب آموزشی متن‌پژوهی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است تا بتوانیم رویکردهای ایشان را سرلوحه کار خود قرار دهیم. برای این اتفاق روش‌های متن‌پژوهی را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت روشی را بومی کردیم و با کیس‌استادی تحریم در این کتاب پیاده کردیم و نتیجه‌بخش هم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها