چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
رمان «چهل و یکم» الهام‌گرفته از «تذکرة الاولیاء»/ بیشتر آثار ادبیات دینی روایت تاریخی هستند

نویسنده رمان «چهل و یکم» گفت: بیشتر آثاری که در حوزه ادبیات دینی نوشته می‌شوند، رمان نیستند و عمدتا روایت‌هایی تاریخی‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حمید بابایی در مراسم رونمایی از چاپ شانزدهم رمان خود به نام «چهل و یکم» که شب سه‌شنبه 4 آبان‌ماه به میزبانی فروشگاه مرکزی انتشارات «به‌نشر» در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه ادبیات دینی آثار خوبی خلق شده که بیشتر تاریخی هستند و نمی‌توان آنها را رمان نامید و من تلاش کردم اثر متفاوتی را خلق کنم. برای این کار نیاز به حادثه تاریخی داشتم که به موضوع گوهرشاد رسیدم و با الهام‌گرفتن از«تذکرة الاولیاء» شروع به نوشتن کردم و بعد «میرعماد» هم به عنوان راوی خیالی وارد رمان شد.

بابایی بیان کرد: در رمان‌های تاریخی نویسنده دستی در اصل واقعه تاریخی نمی‌برد و نهایتا فردی را به ماجرا اضافه می‌کند و با استفاده از آن رمان را پیش می‌برد، اما جزئیات باید کاملا دقیق و متناسب با زمان وقوع حادثه بوده و این‌گونه نیست که تخیل را وارد کنیم و هرچه خواستیم بنویسیم.

این نویسنده افزود: برای اینکه بتوانم این رمان را بنویسم نیاز به شناخت بیشتر برخی از شخصیت‌های تاریخی و محلات مشهد داشتم و به همین دلیل تحقیقاتی را انجام دادم و از دوستانم در مشهد کمک گرفتم.

وی گفت: متاسفانه کار تحقیقی در مورد مشهد انجام نشده و برای دست‌یافتن به محلات تاریخی به دنبال افراد قدیمی گشتم تا بتوانم در مورد برخی محلات تاریخی و افراد اطلاعاتی را کسب کنم.

اشکال مخاطب به اثر، شکست اثر است
بابایی با اشاره به خلق شخصیت در اثر خود گفت: شخصیت میرعماد که توسط خودم خلق شده، در این رمان ناظری است که در واقعه حضور دارد و از زبان وی اتفاقاتی که رخ داده به خواننده منتقل می‌شود.

این نویسنده در خصوص زبان نوشتن رمان خود اظهار کرد: این رمان را در ابتدا با زبانی متناسب با حال و هوای دوره تاریخی واقعه گوهرشاد نوشتم؛ اما با مشورتی که با ویراستار داشتم، به این نتیجه رسیدم که از زبان ساده‌تر استفاده کنم تا مخاطب بتواند با رمان ارتباط برقرار کند.

وی تاکید کرد: همه شخصیت‌هایی که در این رمان از آنها نام برده شده، واقعی نیستند؛ اما برخی اشخاص دقیقاً همان افرادی هستند که در واقع حضور داشتند و با جزئیات مورد توصیف قرار گرفتند.
 
بابایی افزود: نویسنده محدودیتی در استفاده از افراد فرضی در رمان تاریخی خود ندارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که اگر مخاطب اثر را بخواند و به آن اشکالی وارد کند، آن اثر شکست خورده است بنابراین باید عناصر اصلی متناسب با زمان وقوع روایت شوند.

این نویسنده تاکید کرد: علاقه‌مندانی که می‌خواهند به حوزه داستان‌نویسی و رمان‌نویسی وارد شوند، باید حتما آموزش‌های لازم را دیده و متون‌های کهن ادبیات فارسی را بخوانند تا بتوانند اثر خوبی را خلق کنند.

رمان «چهل و یکم» اثری دینی نیست
حسین عباس‌زاده از فعالان کتاب و منتقدان حوزه نشر نیز در این نشست، اظهار کرد: رمان «چهل و یکم» به چاپ شانزدهم رسیده که دلیل آن رضایت مخاطب بوده و زبان مورد استفاده برای نگارش این رمان به درستی انتخاب شده و توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.

وی گفت: در این اثر ادبی با رمانی مواجه هستیم که به یک واقعه تاریخی پرداخته و توانسته با خلق شخصیت حادثه‌ای را روایت کند و از نظر من این اثر در حوزه دینی جا نمی‌گیرد.

عباس‌زاده تصریح کرد: به نظر من اثر ادبی‌ را می‌توان رمان دینی نام گذاشت که درون‌مایه مذهبی داشته باشد و به یک موضوع دینی را برای مخاطب برجسته کند؛ اما در این رمان تنها حادثه‌ای روایت می‌شود.

این منتقد حوزه نشر یکی از خصوصیات این اثر ادبی را آشنایی کامل نویسنده با موقعیت‌های جغرافیایی مشهد برشمرد و گفت: توصیف‌های دقیقی از برخی محلات و شخصیت توسط نویسنده انجام شده که از نقاط قوط اثر به شمار می‌رود.

عباس‌زاده تاکید کرد: این اثر ادبی به صورت سفارشی نگارش نشده و نویسنده این کار را دلی انجام داده که مورد اقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها