سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کتاب اگر وحدت‌‌آفرین باشد شیعه و سنی از آن استفاده می‌کنند

نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه گفت: اگر‌ کتابی وحدت‌آفرین باشد، هر دو عالم شیعه و سنی از آن استفاده می‌کنند که تالیف چنین کتاب‌هایی نیز در حکم اقامه دین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، یکصدمین برنامه‌ «سه‌شنبه‌های‌ علمی-فرهنگی» آستان قدس رضوی با موضوع معرفی و رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی در احوال پیامبر اکرم (ص) موجود در گنجينه رضوی، در محل موزه حرم‌ مطهر رضوی، ظهر امروز با حضور جمعی از علما و اندیشمندان تسنن جنوب کشور برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه عنوان اصلی صحبت‌های من عبارت تلاش‌های علمی وحدت آفرین، ضرورت جامعه امروز است، افزود: وحدت و انسجام، یکپارچگی‌ و یکدلی و تشکیل جبهه واحد در مقابل دشمن وظیفه و مأموریتی است که از سوی خداوند به همه انبیا الهی و رهبران دینی رسیده است. این شخصیت‌های بزرگ مامور به برقراری اتحاد و دوری از تفرقه هستند. قرآن کریم اینچنین می‌فرمایند که آنچه خدا برای شما قرار داده است، همان چیزی است که به نوح پیامبر داده شده است و آنچه به پیامبر به موسی، ابراهیم و عیسی گفته شده است نیز همه یک‌جمله است که دین را اقامه کنید و تفرقه نکنید، جدایی‌طلبی و تفرقه خارج از ماموریت انبیا الهی است و وظیفه آن‌ها اقامه دین و پرهیز از تفرقه است بنابراین تلاش برای وحدت وظیفه همگانی است. 
 
طباطبایی افزود: یکی از محور‌های اقامه دین تلاش‌های علمی تحقیقی و پژوهشی در مسائل دینی و شخصیت‌های دینی‌ است. بخشی از دین با ارائه تحقیقات علمی و تالیف‌ کتب علمی‌ محقق می‌شود. کتابی که امروز رونمایی می‌شود، درباره شخصیت‌های دینی‌ و نمونه‌ای از تلاش علمی‌ وحدت‌آفرین برای اقامه دینی است.
 
نماينده سابق مقام معظم رهبری در سوریه تصریح کرد: تلاش مراکز علمی و شخصیت‌های علمی‌ با محوریت وحدت‌آفرینی مصداق اقامه دین با توجه به حدیث قرآن است. علاوه بر این، می‌دانیم که دستورات قرآن برای شخص خاص و مکان خاصی نیست و هرکسی که از ازل و تا ابد بر روی‌ زمین پا گذارده است وظیفه دارد این تلاش‌ها را انجام دهد. بنابراین کارهای مشابه این کتاب مختص به زمانی در قدیم نیست و امروز می‌بایست این‌ کارها ادامه پیدا کند و آیندگان باید از کتاب‌های امروز استفاده کنند.
 
حجت الاسلام طباطبایی ادامه داد: وقتی تاریخ اسلام را بررسی کنیم، به وضوح می‌بینیم که تاریخ علما مسلمان مملو از تلاش‌های علمی وحدت‌آفرین است اما در مقابل هم‌ دشمن در منتظر نمانده است و تلاش‌های زیادی برای مقابله با انسجام و وحدت انجام داده است. 
 
وی با اشاره به تحقیقاتی که چند سال قبل انجام شده است، گفت: در نتیجه این بررسی گفته شده بود که آنچه علیه وحدت شیعه و سنی‌ و علیه مذهب نوشته شده است، ۷۵ درصد آن متعلق به‌ ۴۰‌ سال گذشته است که انقلاب اسلامی پیروز شده است، بنابراين باید مراقب باشیم‌ که تلاش‌های ما تحت تأثیر دشمن قرار نگیرد بلکه از آن‌ها نیز قوی تر شود. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: جلسات درس امام صادق (ع)، امام باقر (ع)‌ و صحابه آن‌ها تلاش‌های مشترکی بوده است که حفظ وحدت را نیز در پی داشته است؛ در ادامه نیز شیخ طوسی، شیخ مفید و شیخ سید مرتضی این تلاش‌ها را ادامه دادند، این افراد هم شاگرد و هم استاد سنی داشتند و با وحدت و یکپارچگی برای اسلام‌ تلاش کردند.
 
حجت الاسلام طباطبایی ‌اضافه‌ کرد: این‌حرکت‌ها از قرن چهارم‌ آغاز و تا قرن هفتم ادامه داشت. اما با این افراد نیز دشمنی‌های زیادی شد تا آن جا که کتابخانه شیخ طوسی را به آتش کشیدند و جلسات درس او را لغو کردند.
 


وی با تاکید بر اینکه کتاب اگر وحدت‌‌آفرین باشد عالم شیعه و سنی هر دو از آن استفاده می‌کنند، گفت: نمونه آن نیز کتاب مجمع البیان شیخ طبرسی است که در آن درباره برادران اهل سنت بحث شده است، این کتاب در مصر هم چاپ شده است و حتی محمد ابن احمد قرطبی از مجمع البیان مطلب نقل کرده است بنابراین کتاب اگر وحدت آفرین باشد عالم شیعه و سنی هردو از آن استفاده می‌کنند.
 
نماینده‌ سابق مقام معظم رهبري در سوریه تاکید کرد: به یاد دارم در زمان حضورم در سوریه، وزیر  اوقاف آن‌ها که شیخ محمد عبد ستار السید بود، شخصی بود که بیش از ۱۰‌جلد تفسیر قرآن‌ نوشته است و دستور داد کتاب‌هایی که از بین برنده وحدت است از مساجد جمع شوند.  امروز آستان‌ قدس رضوی در تولید کتاب‌های وحدت آفرین پیشتاز بوده است و کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» کتابی است مسائل گوناگونی را در خود جای داده است و کتابی قرآنی وحدت آفرین است. من درخواستم از این است که در معرفی کتاب قدم‌های بیشتری بردارید. 
 
وی افزود: امروز کارهای تقریبی و وحدتی مورد نیاز است و اگر ما مدعی هستیم که به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم با امت اسلامی‌ می‌توان به این سمت حرکت کرد و در این راه می‌بایست فتوا مقام معظم رهبري را ترویج کنیم، اگر ما با هم‌ باشیم دشمن می‌ترسد، مانند شیخ المحمد عدنان افیونی که دشمن ایشان را تنها به دلیل ترویج‌ وحدت به شهادت رساند.
 
حجت الاسلام  طباطبایی در پایان نیز با تاکید بر عبارت «الرحمان بینکم» گفت: ما مبارزه با دشمنان را به خوبی‌ یاد گرفتیم و می‌بایست در ادامه بر ایجاد وحدت تاکید کنیم.
 

 
حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی در این نشست گفت: آستان قدس رضوی امروز به کانونی تاثیر گذار و حلقه‌ای کامل از خدمات فرهنگی و اجتماعی در ایران و جهان اسلام تبدیل شده است.
 
وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی امروز یکی از کانون‌ها و مراکز معتبر تاثیر گذار علمی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی و بعضا در جهان اسلام است.  کمتر زائرانی‌ که به حرم‌ رضوی مشرف می‌شوند اطلاعاتی‌ را در خصوص این موفقیت‌ها کسب می‌کنند چرا که بیشتر‌ هدف زیارت است.
 
حسینی افزود: خوشبختانه امروز این آستان مقدس به زنجیره کاملی از خدمات علمی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است؛ کانونی تاثیر گذار که تمام حلقه‌های خدمت رسانی آن کامل شده است. 
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: در عرصه‌های آموزش از پیش دبستانی تا مقاطع تحصیلات عالیه و دکتری در این آستان مقدس وجود دارد؛ حدود ۲۰ هزار دانشجو و دانش آموز در این آستان مقدس فعالیت می‌کنند.
 
حجت الاسلام حسینی‌ ضمن اشاره به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی فعال در این آستان گفت: این بنیاد کارهای بسیار زیادی انجام داده است که به‌ عنوان‌ نمونه می‌توان به تالیف کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن» اشاره کرد؛ در حال حاضر مراکز معتبر علمی درخواست استفاده از این کتاب را دارند.



وی گفت: در حوزه نشر و چاپ کتاب،  چاپخانه بزرگی با ظرفیت بیش از پنج میلیون چاپ قرآن را داریم که توزیع و نشر آن توسط موسسه به نشر در سراسر کشور صورت می‌گیرد.  کتابخانه آستان قدس نیز کتابخانه ای بزرگ‌ است که بیش از یکصد و ۶۸ هزار نسخه خطی و چاپ سنگی از دوره‌های مختلف دارد و مهمترین‌آن‌نیز گنجینه قرآن است که برخی از آن‌ها از خط ائمه هستند. اخیرا نیز یکی‌ از این قرآن‌ها را که گمان می‌کردیم متعلق به قرن اول باشد را برای آزمایش کربن ۱۴ به کشور آمریکا فرستادیم که به موجب آن تایید شد که این قرآن، قدیمی ترین قرآن کامل بر روی کره زمین است. همچنین حدود چهار میلیون منابع چاپی در بخش اسناد و در بخش موزه‌ها، ۱۸ گنجینه وجود دارد که حدود هشت هزار اثر ارزشمند در آن‌ها وجود دارد. 
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد: همه این فعالیت‌ها به دو نکته اساسی باز می‌گردد، نخست  نگاه نرم‌افزاری است که اگر‌نبود آستانی با این شمایل شکل نمی‌گرفت و آن هم‌به این دلیل است که منتسب به امامی است که عالم آل محمد است.در دوره امام رضا (ع)  بود که نهضت علم آموزی و گسترش علوم و فنون با مدیریت دستگاهی که امام هدایت آن را بر عهده داشت انجام می‌شد. محوری ترین اصل اندیشه ورزی و خرد ورزی در امام رضا (ع)،  گفت‌وگو و مناظره بوده است که این نکته را از قرآن برگرفته اند و آن را تبدیل به یک اصل تربیتی کرده اند. بنابراین دستگاه منسوب به عالم آل الله باید فرهنگی باشد.
 
وی ضمن خطاب به انديشمندان شیعه و سنی حاضر در جلسه گفت: در حوزه تعاملات علمی و فرهنگی این کتابخانه در اختیار شما است و ما آمادگی داریم برای تحقیق و پژوهش منابع آن را در اختیار شما قرار دهیم. نکته دیگر نیز‌ بحث  وقف است؛  این بارگاه با صلابت و باابهت و عظمت به واسطه وقف ایجاد شده است و این مدل مدیریتی است که می‌تواند برای جهان اسلام الگویی باشد.
 

 
سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس نسخ خطی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی هم در این نشست گفت: کتابخانه‌ آستان قدس رضوی گنجینه‌های نفیس و ارزشمندی دارد که مستلزم‌ معرفی هستند.
 
وی با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام است که هر هفته یکی از آثار نفیس خود را رونمایی می‌کند، افزود: در خصوص تاریخچه تاسیس این کتابخانه تعبیرات زیادی وجود دارد و از سال ۳۰۰ هجری ما شاهد وقف کتاب به روضه رضویه هستیم. در دوره تیموری در سال ۸۶۱ هجری واقف یکی از نسخه‌های کتاب تفسیری را وقف روضه رضویه می‌کنند و برخی این تاریخ را تاسیس کتابخانه رضوی می‌دانند.
 
کارشناس نسخ خطی کتابخانه‌‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد:  اما برای نخستین بار واژه خزانه الکتب در کتاب علامه حلی و در سال ۹۳۵ استفاده شده است که نشان می‌دهد در دوره صفویه کتابخانه آستان‌ قدس به عنوان خزانه الکتب معروف بوده است. در دوره صفوی در هنگام تهاجم ازبک‌ها‌ بعضی از آثاری که در مشهد بوده است به یغما می‌رود تا اینکه توسط شاه عباس صفوی و شیخ بهایی در سال هزار و هشت و هزار و نه این کتاب‌ها به کتابخانه آستان قدس بازمی‌گردد. در دوره افشار نیز همین‌گونه بوده است و نادر افشار ۷۰۰ کتاب خطی را وقف روضه رضوی می‌کند.
 
صداقت حسینی‌ ادامه داد: وجود منابع نفیس مستلزم‌ معرفی است، خوشبختانه چند سالی است که با تدبیر‌های انجام شده، معرفی و رونمایی این نسخ‌های خطی را داریم.  امروز نیز در صدمین جلسه معرفی و رونمایی آثار کتابخانه رضوی و با توجه به اینکه در هفته وحدت قرار داریم دو کتاب را رونمایی می‌کنیم که کتاب اولی که امروز رونمایی می‌شود، خصائص امیرالمؤمنین یا خصائص علویه است که تالیف یکی‌ از اکابر عامه اهل سنت است.
 
وی اضافه کرد:  این کتاب از چندجانبه حائز اهمیت است یکی اینکه مولف این کتاب از عالمان معروف اهل سنت است. به لحاظ تاریخی نیز این کتاب دومین نسخه خطی است که حدود چهارصد سال پیش تالیف شده است. کتاب دیگر «درج الدرر فی بیان میلاد خیر بشر» تالیف اصیل الدین واعظ دشتکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها