چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
انتقاد یوسفی از مغزهای کپی و اندیشه ورزی فورواردی/ آشنایی با اندیشه‌ورزی مسیر توسعه را هموارتر می‌کند

یوسفی گفت: یکی از مشکلات بزرگ جامعه ما مغزهای کپی است که من اسم آن را اندیشه‌ورزی فورواردی گذاشته‌ام. این عادت باعث ویرانی های فرهنگی و دینی و در نهایت آسیب شدید به اعتماد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» اثر حمیدرضا یوسفی و فهیمه نصیری  امروز چهارشنبه (بیست‌ویکم مهرماه ۱۴۰۰) در محل خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور (معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسدی‌موحد (مدیرعامل موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی)، رضا عمرانی (پرزیدنت ان ال پی و کوچینگ) و میثم بلباسی (دکترای مطالعات انقلاب اسلامی)  برگزار ‌شد.
 
اسدی موحد در ابتدای این نشست گفت: این موسسه با سابقه 35 سال در عرصه بین الملل فعال است و فقط انتشارات نیست و با توجه به اهدافی که در پیش رو دارد تلاش می‌کند ناشر ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های مختلف باشد. موسسه فرهنگی الهدی همواره دوست دارد همسو با موسسه های دیگر باشد تا آثار ایرانی را به  دنیا معرفی کند بنابراین ما با هشتاد کشور همکاری داریم و ظرفیت خوبی برای عرضه آثار تولیدی در جمهوری اسلامی در این موسسه وجود دارد.
 
وی افزود: این کتاب می‌تواند نه تنها در ایران بلکه  در کشورهای فارسی زیان دیگر مانند افغانستان عرضه شود. مشکلی که مادر کشور داریم اندیشه ورزی است و به تعبیر نویسنده اجاره‌نشینی های فکری. امیدواریم این کتاب بتواند به اندیشه ورزی کمک کند و موسسه الهدی بتواند در این زمینه کمک کند.
 
ایمانی‌پور در ادامه این نشست با اشاره به همکاری پروفسور یوسفی و کمتر شناخته شدن او در ایران عنوان کردک دغدغه اول او  ایران است و به تازگی کتابی در آلمان منتشر کرده است. ایشان از استادان مسلم فلسفه تاریخ تعلم است.
 
وی با اشاره به کتاب حاضر و ویژگی‌های آن گفت: اولین ویژگی کتاب نگارش آن توسط دو مولف ایرانی است که عمدتا کتاب‌های انگیزشی وارداتی هستند. این کتاب با نگاه به فرهنگ بومی ایرانی نگاشته شده است که نیاز جامعه است. پرداختن به موضوعی تاثیرگذار در حال و آینده یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب است.
 
ایمانی پور با بیان اینکه اندیشه ورزی یکی از نیازهای پرکارآمد برای توسعه ایران است یادآور شد: نگاه غیر سکولار در این کتاب برجسته است.
به گفته ایمانی پور، کتاب به خودباوری کمک می‌کند که این خودباوری می‌تواند مواجهه عملی با اجاره نشینی فکری باشد و خودباوری را تقویت کند. استفاده از تصاویر در این کتاب به بهتر فهمیدن مطلب کمک می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه اندیشه ورزی در قرآن بسیار تاکید شده است تا جایی که از هر عبادتی مهمتر است توضیح داد: ضرروت تفکر در اندیشه دینی را استاد مطهری بسیار برجسته می‌کند و این یکی از موضوعاتی است که در قسمت‌های پایانی کتاب به آن پرداخته شده است. همچنین  رابطه تفکر با خودباروی، خودسازی و... در کتاب بررسی شده و یکی از ویژگی‌های کتاب پرداختن به موانع اندیشه‌ورزی است. چون بچه‌های ما اندیشه‌ورز بار نمی‌آیند و این نقدی است که به سیستم آموزشی ما وارد است.
 
میثم بلباسی هم در این نشست با بیان سابقه آشنایی‌اش با یوسفی گفت: او از برجستگان نظریه میان فرهنگی هستند. یوسفی بنیان‌گذار مجله روان درمانی و روانشناسی هستند و در حال حاضر در آلمان تدریس می‌کنند.
 
به گفته بلباسی، این کتاب اثری است که نتیجه سی سال تحقیق و تدریس یوسفی در ایران است. او اظهار امیدواری کرد که این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شود و در دسترس دیگران قرار بگیرد.
 
یوسفی هم در این نشست با بیان اینکه انسان تنها نسخه طبیعت است که می‌تواند ناگفته‌های کائنات را تبدیل به زبان و از آنها فناوری تولید کند. این یکی از ویژگی‌های انسان است که با تفکر به ذات خدواند، ذات هستی و خود انسان برسد.
 
وی افزود: من در این کتاب روی این که اندیشه‌ورزی ارکان اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد صحبت کردم. انسانی که از اندیشه‌ورزی دور باشد، سیستم روانی‌اش بسیار آسیب‌پذیر است. یکی از مشکلات ما در ایران این است که امروز از هویت و تفکر خودمان دور شده‌ایم که باعث دوری ما از هویت و امتناع تفکر شده است.
 
یوسفی در ادامه یادآور شد: تربیت و باور در جامعه ما موجب آسیب شدیدی شده است و اعتماد را متزلزل کرده است. ما می توانیم با اندیشه‌ورزی و دوری از هر گونه امتناع تفکر میهن اسلامی‌مان را که قلب خیلی‌ها برای آن می‌تپد محافظت کنیم و مسیر تحول را آگاهانه انتخاب کنیم. اجاره‌نشینی فکری باعث شده است که جامعه ما از خودگریز و از خودبیگانه بشویم.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ جامعه ما مغزهای کپی است که من اسم آن را اندیشه‌ورزی فورواردی گذاشته‌ام توضیح داد: این عادت باعث ویرانی های فرهنگی و دینی و در نهایت آسیب شدید به اعتماد می‌شود.
 
رضا عمرانی  نیز در ادامه با اشاره به یکی از خصوصیات یوسفی گفت: ایشان همیشه فکرش درگیر ایران است. ایده نگارش این کتاب مبتنی بر یک دغدغه ذهنی است. امتناع تفکر در ایران یکی از مشکلاتی است که پروفسور یوسفی دغدغه آن را داشته و در این کتاب به خوبی به آن پرداخته است.
 
وی افزود: کتاب خورشید تفکر برای مقابله با این معضل فرهنگی نگاشته شده است. نوع تفکر و اندیشه ورزی است که شاکله وجودی و قیمت انسان را مشخص می‌کند. درواقع زیر بنای هر توسعه اندیشه و اندیشه‌ورزی است. کتاب هم موانع اندیشه‌ورزی را بیان و راهکارهایی برای آن ارائه می‌کند.
 
به گفته عمرانی، یکی دیگر از اهداف این کتاب خودشکوفایی در مقابله با اجاره‌نشینی اندیشه‌ورزی است. آشنایی با اندیشه‌ورزی مسیر توسعه را هموارتر می‌کند. کتاب باور دارد که هر انسان صاحب فکر است که می‌تواند مخاطب را به این باور برساند که فکر او یعنی زندگی. مخاطبان این کتاب تمامی اقشار جامعه هستند که می‌توانند محتوای این کتاب را بخوانند و آن را درونی کنند.
 
فهیمه نصیری نیز در این نشست با بیان اینکه رساله من فلسفه میان فرهنگی بود گفت: همین موضوع موجب شد با دکتر یوسفی آشنا شوم و این کتاب به رشته تحریر درآید. دغدغه اصلی این کتاب امتناع تفکر و عدم اندیشه‌ورزی صحیح است. این دغدغه آزار دهنده موجب شد که این کتاب را با جدیت دنبال کنیم.
 
وی افزود: در کشور ما علاوه بر امتناع اندیشه‌ورزی دچار عدم خودباوری هستیم. ما تا حدود زیادی خودباوری خودمان را فراموش کرده‌ایم چون قرآن مرتب ما را به اندیشه‌ورزی و تعقل دعوت می‌کند. یکی دیگر از مشکلات ما در سیستم آموزشی‌مان این است که از دانش‌آموزان می‌خواهیم که کتاب قطوری را حفظ کنند.
 
نصیری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای اندیشه‌ورز داشته باشیم باید از دانش‌آموزان شروع کنیم. این کتاب می‌تواند در این زمینه کمک کند چون یک سمفونی اندیشه‌ورزانه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها