سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
اهالی قلم جهاد تبیین را در جنگ رسانه‌ای سرلوحه کار خود قرار دهند

محمدباقر قالیباف با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر سرلوحه قرار دادن جهاد تبیین برای مقابله با دشمن در زمینه جنگ رسانه‌ای گفت: اهالی قلم باید موضوعات انقلاب و دفاع مقدس را در قالب جهاد تبیین، عمیق و به درستی در فضای رسانه‌ای تبیین کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین اختتامیه جایزه سردار سرلشکر حاج‌حسین همدانی، گفت: نویسندگان، میراث‌داران شهدا هستند که با قلمشان یاد فرهنگ ایثار و شهادت و در یک کلام مکتب امام(ره) و انقلاب اسلامی را در این زمان چه در داخل، چه در امت اسلامی و جهان زنده نگه می‌دارند. بدون شک این ادامه راه شهداست. ما همیشه بر این باوریم که درست است جنگ تمام شده، اما دفاع همچنان باقی‌است و اهل قلم که رشادت شهدا را با هنر خود ماندگار می‌کنند، همان ارزش مجاهدت دفاع مقدس را دارند.
 
وی اظهار کرد: ما در طول بیش از 40 سال که از انقلاب اسلامی گذشت، فشارها و تهدیدات مختلف را از سوی دشمنان در دوران دفاع مقدس تا امروز در زمینه‌های مختلف در اوج خود دیدیم که به دنبال براندازی جمهوری اسلامی بودند. اما خدا را شاکریم که با فرهنگ خداباوری و خودباوری که بین مردم ما حاکم هست بر مشکلات فائق آمدیم. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی و دوام آن ثمره خودباوری و در رأس آن خداباوری است.
 
قالیباف با بیان این‌که دشمنان به طرق مختلف در کارزار با ما هستند، ادامه داد: امروز درگیر جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هستیم و خط مقدم اینجاست. باور من این است که جنگ رسانه‌ای اثرگذارتر از جنگ اقتصادی است. حتی برای موفقیت در جنگ اقتصادی باید در جنگ رسانه‌ای موفق شویم. دشمن برای تحریف انقلاب و دفاع مقدس همچنان می‌تازاند و این جنگ نابرابر و سخت است. به تعبیری امروز در جنگ تحریم و تحریف قرار داریم. البته ما ایمان داریم که چون منطبق بر سنت الهی حرکت می‌کنیم و خدا وعده داده که کسانی که در این مسیر مقاومت کنند پیروز قطعی هستند. سنت‌های الهی تحریف نمی‌شوند و این را در بقای نظام و انقلاب اسلامی می‌بینیم.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبت‌های اخیر خود، جهاد تبیین را برای مبارزه در زمینه جنگ رسانه‌ای مورد تأکید قرار دادند. جهاد تبیین نه جهاد توصیف و تعریف؛ یعنی موضوعات را عمیق و به درستی در فضای رسانه‌ای تبیین کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما دست همه کسانی که در این مسیر قلم می‌زنند، شعر می‌گویند، تئاتر و فیلم تولید می‌کنند می‌بوسیم. آن‌ها مجاهدت می‌کنند و این طریق را باید زنده نگه داریم. مدافعان حرم افتخارات بسیاری برای ما آفریدند. قبل از این‌که بحث مدافعان حرف شکل گیرد، این سؤال برایمان وجود داشت که اگر جنگ اتفاق بیافتد آیا جوانان ورود پیدا می‌کنند؟ برخی می‌گفتند بلی و عده‌ای معتقد بودند که شرکت نمی‌کنند. ولی در رابطه با مدافعان حرف دیدیم که به برکت خون شهدا و خداباوری درعین‌حال که فضا، فضای مادی‌گرایی بود بازهم جوانان، مظلوم‌تر و در شرایط سخت‌تر در میدان حاضر شدند. انسجامی که در امت اسلامی دیدیم به برکت جبهه مدافعان حرم است.

وی تصریح کرد: درحالی‌که جبهه تحریف داشت دوگانگی ساختگی را شکل می‌داد، تیرشان به سنگ خورد. مشاهده کردید که شهید ابومهدی و حاج قاسم سلیمانی چطور در امت اسلامی عزیز شدند و آن‌ها که خود را خادم حرم می‌دانستند، رسوا شدند. نباید اجازه دهیم این‌ها تحریف شوند. امروز نه‌تنها جمهوری اسلامی قدرت خود را حفظ کرده، بلکه هژمونی آمریکا را برهم زده و و اکنون در پی بازتعریف هژمونی خود در منطقه است. این به برکت خون شهدا است. اهل قلم، اهل منطق و اهل سخن باید به تبیین این موارد بپردازند.
 
قالیباف با بیان این‌که چرا عمق استراتژیک در کابل و پنجشیر نیست؟، گفت: تبیین این موضوع برای جوانان بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران با چه منطق و تحلیلی پیش می‌رود. اگر باورها تغییر پیدا کرد باید در برابرش ایستاد. باید در برابر تحریف انقلاب ایستاد.
 
وی با اشاره به این‌که جامعه مدرن امروز مملو از کثرت است، افزود: دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد. باید دیدگاه‌ها را تحلیل کنیم و اجازه ندهیم که شک و تردید در اصل مسیر به‌وجود بیاید. البته نقد در هر موضوعی هست. در دوران دفاع مقدس نیز فرماندهان اختلاف‌نظر در عملیات‌ها پیدا می‌کردند که طبیعی است، اما اگر باورها تغییر کرد باید در برابرش ایستاد. ما به بقای جمهوری اسلامی و اندیشه امام(ره) و انقلاب در دنیا افتخار می‌کنیم. جمهوری اسلامی به‌خوبی مدیریت شد در مقابل دشمنان ایستاد و هر روز باعث احیای اسلام و عزت مسلمانان شد، البته این ثمره وجود حضرت امام(ره) بود که جز برای خدا گام برنمی‌داشت و کلامی نمی‌گفت و تداوم آن را رهبر معظم انقلاب اسلامی با همه سختی‌ها پیش بردند. اما باید بپذیریم در ادامه راه و در مدیریت جامعه دچار ضعف‌هایی هستیم که این بخش قابل قبول نیست و علتش این است که از آن خداباوری و خودباوری که باعث ثبات جمهوری اسلامی است فاصله گرفتیم، در ادامه مبانی تغییر کرد و خیلی به سنت‌های الهی توجه نکردیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: اساس انقلاب اسلامی مردم هستند. اما ما مردم را از صحنه اقتصاد و فرهنگ دور کردیم. در شرایطی که هیچ ارتشی نتوانست در مقابل داعش مقاومت کند، مدافعان حرم آمدند و همه زیر مکتب قرآن و اهل بیت(ع) جمع شدند. این‌ها مردم هستند. مدافعان حرم، یعنی مردم. آیا این فرهنگ مردم‌داری و اعتماد به مردم در اقتصاد دانش‌بنیان، مدیریت و غیره هم هست؟ امروز 80 درصد اقتصاد، دولتی است. علت این‌که در اداره کشور ضعیف عمل می‌کنیم به خاطر این است که از باورهایی که با آن انقلاب کردیم در اداره کشور استفاده نمی‌کنیم. یعنی سیستم اداری کشور اجازه چنین تحولی را نمی‌دهد. باید به این الگوها توجه کنیم و از خودمان سؤال کنیم که از عزل بنی‌صدر تا حصر آبادان چقدر گذشت؟ حدود 40 روز. در این چند روز از نظر تجهیزات چه اتفاقی افتاد؟ هیچ اتفاقی نیافتاد. فقط باورها تقویت شد. امروز همین نگاه اگر در اقتصاد باشد و رسیدگی به محرومان را در اولویت قرار دهیم و در حوزه مدیریت، شایسته سالاری، مدنظر قرار گیرد. اداره جامعه افتخار‌آمیز خواهد بود.
 
وی در پایان گفت: به جرأت می‌گویم امروز در کشور مشکل، نداشتن پول نیست. مشکل باورهای غلط و مدیران ناکارآمد است. باید از این فرهنگ دفاع کنیم، قلم بزنیم و انرژی بگذاریم، خدا هم کمک می‌کند. خدای مدافعان حرم، خدای تحریم و خدای اقتصاد هم هست به شرطی که عقلانیت انقلابی مدنظر باشد. اوج شهادت عقلانیت است و در آن برنامه‌ریزی مبتنی بر سنت‌های الهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها