سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
فعالیت‌های ضد صهیونیستی پیش از انقلاب نشان از روحیه مبارزاتی مردم ایران دارد

علیرضا سلطان‌شاهی در نشست «تجلی هویت‌ ملی در مبارزات ضدصهیونیستی مردم ایران» با اشاره به حرکات ضد صهیونیستی مردم پیش از انقلاب اسلامی با خاستگاه مردمی، گفت: یک‌سری مبارزات یا اقداماتی هم داریم که به اراده مردم بعد از پیروزی انقلاب برمی‌گردد که حاکی از استقبالی است که از رویکرد ضد صهیونیستی وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «تجلی هویت‌ ملی در مبارزات ضدصهیونیستی مردم ایران»، عصر دوشنبه 19 مهر با حضور علیرضا سلطان‌شاهی؛ پژوهشگر حوزه یهود و فلسطین و مریم سلیمی‌نمین به همت خانه‌کتاب و ادبیات ایران با همکاری سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس برگزار ‌شد.
 
علیرضا سلطان‌شاهی در این نشست با اشاره به مبارزات ضد صهیونیستی مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ازجمله اقدامی که امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام می‌دهند، بحث روز جهانی «قدس» است و در این راستا خواستار حضور مردم در سطح داخلی و بین‌المللی می‌شوند و تأکید می‌کنند که این روز، روز جهانی قدس است و قرار نیست مراسم ویژه این روز فقط در ایران برپا شود.
 
وی اظهار کرد: ازجمله شخصیت‌های دیگر مذهبی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که مشخصا با اتکاء به خواست مردمی شاهد فعالیت‌هایی از ایشان هستیم، شهید مطهری هستند. آن‌طور که اکنون مشخص شده در سال‌های 1347، 1348 و 1349 سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌هایی را از ایشان شاهد هستیم که درباره فلسطین مطرح می‌کردند. مثلا در کتاب حماسه حسینی سخنرانی معروفشان مکتوب است که با این عبارت شروع می‌کنند «والله امروز حضرت پیامبر(ص) در قبر مقدسان می لرزند». این سخنرانی، سخنرانی پرشور و حالی بود که با تأکید بر زمینه‌های قیام عاشورا، مردم و مخاطبان را متوجه شمر زمان می‌کند و این‌که ما باید شمر زمان خود را بشناسیم.
 
سلطان‌شاهی به استقبال مردم از این سخنرانی اشاره کرد و افزود: شهید مطهری در این سخنرانی اعلام می‎‌کند که هرکدام از ایرانیان و مسلمان‌ها اگر به مبارزان فلسطینی کمک کنند، همان‌طور که یهودی‌ها به صهیونیست‌ها کمک می‌کنند، رقم خیلی زیادی می‌شود و خیلی می‌تواند اثرگذار باشد. پیرو سخنان ایشان، آیت‌الله طباطبایی و یکی دیگر از شخصیت‌های مذهبی، حسابی را باز می‌کنند و مردم کمک‌های نقدی خود را به آن حساب واریز می‌کنند. اتفاقا چون کانالی برای رساندن پول به مبارزان فلسطینی نداشتند از فرصت حج استفاده می‌کنند و در آن‌جا پول را به مبارزان فلسطینی منتقل می‌کنند. آیت‌الله کاشانی یکی دیگر از افرادی هستند که با خاستگاه مذهبی، رویکرد ضد صهیونیستی آشکاری داشته‌اند. آیت‌الله طالقانی هم چنین رویکردی داشته‌اند و این‌قدر به این حوزه تأکید و تصریح داشته‌اند که حتی یهودی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایشان گله می‌کنند که شما این‌قدر به صهیونیست‌ها و یهودی‌ها حمله و انتقاد می‌کنید، باعث ایجاد تنگنا در سطح داخلی ایران می‌شود.
 
وی بیان کرد: نمونه مشخص دیگر که با خاستگاه مذهبی، رویکردی ضد صهیونیستی داشته اما متفاوت از همه افرادی است که تاکنون ذکر شده، مرحوم کافی است. مرحوم کافی در میان ما ایرانی‌ها یک روضه‌خوان است که با ایجاد پایگاه‌هایی در تهران به‌عنوان مهدیه و در شهرهای مختلف که به تعداد 20 مهدیه در سراسر کشور می‌رسد به دنبال تقویت پایه‌ها و نگاه‌های مذهبی در میان مردم با تأکید بر سیره ائمه و فرج امام زمان(عج) و قیام عاشورا بوده و بسیار کم دیده شده که از مرحوم کافی به‌عنوان یک فرد سیاسی ذکر شود. درحالی‌که در اسناد ساواک شاهد این هستیم که ایشان اساسا چندین بار که بازداشت شده‌اند به خاطر انتقاداتی بوده که به رژیم و شخص شاه داشته‌اند. یک بار تبعید ایشان که به ایلام صورت می‌گیرد به خاطر مواضعشان نسبت به صهیونیست‌ها بوده و این برای ما جالب است که چنین فردی که اصلا به رفتارهای سیاسی معروف نیست به خاطر مبارزات ضد صهیونیستی، تبعید می‌شود. حتی برخی این اعتقاد را دارند که مرحوم کافی طی توطئه‌ای در مسیر مشهد توسط رژیم به شهادت می‌رسند.

«یادنامه» از یک واقعیت تلخ برای صهیونیست‌ها در ایران حکایت می‌کند
پژوهشگر حوزه یهود و فلسطین در ادامه به چند حرکت ضد صهیونیستی دیگر با خاستگاه مردمی در زمان شاه اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که خیلی برجسته و مورد توجه است و از آن به‌عنوان یک نشان مهم که حاکی از یک واقعیت تلخ برای صهیونیست‌ها است یاد می‌کنند و سفیر سابق اسرائیل در ایران نیز در کتاب خود با عنوان «یادنامه» ذکر می‌کند، رفتاری است که مردم در خلال یک مسابقه ورزشی از خود نشان می‌دهند. آن مسابقه فوتبال بین ایران و اسرائیل بوده و در تهران اتفاق افتاده است و سفیر سابق اسرائیل در ایران در کتابش می‌نویسد بعد از این اتفاق به این نتیجه رسیدیم که هیچ‌کدام از تلاش‌هایمان در ایران به نتیجه دلخواه نرسیده است. از ابعاد و زوایای چنین واقعه‌ای زیاد گفته نشده، فقط یک جوانی کتابی با عنوان «رمق» را منتشر کرده که جا دارد از او تشکر کنیم و امید است این کتاب بیشتر دیده شود.
 
وی بیان کرد: در زمان شاه علاوه بر چنین اقدامی، ما تحریم کالاهای صهیونیستی را هم داشتیم؛ یعنی مراجع دینی و علما وقتی اعلام می‌کردند برخی کالاها باید تحریم شوند، کالاهای صهیونیستی و همچنین کالاهای بهایی‌ها تحریم می‌شد. نمونه دیگر از روحیه مبارزاتی مردم ایران قبل از انقلاب اسلامی بیان یک واقعیت است، مبنی بر اینکه سفارت رژیم صهیونیستی در ایران تا مدت‌های مدیدی بدون تابلو بود و اساسا مقامات ایرانی به هیچ عنوان آن را به رسمیت نمی‌شناختند. این‌ها برخی از اتفاقاتی بود که قبل از انقلاب رخ داده است. یک‌سری مبارزات یا اقداماتی هم داریم که به اراده مردم بعد از پیروزی انقلاب برمی‌گردد که حاکی از استقبالی است که از رویکرد ضد صهیونیستی وجود داشته است.
 
سلطان‌شاهی با معرفی کتاب «حمایت قانونی»، گفت: محتوای این کتاب دربرگیرنده تمامی قوانین و مصوباتی است که از ناحیه مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت صادر شده و به یک نحو مرتبط با آزادی قدس شریف بوده و حجم قوانین آن‌قدر زیاد است که کتابی را به خود اختصاص داده است. مثلا قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در سال 1369 که هشت ماده دارد و خیلی از این موادش نشانگر اراده و خواست مردم است یا وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت موظف هستند که هر ساله تعدادی از دانشجویان فلسطینی را برای ادامه تحصیل در ایران بورس کنند. این قوانین اینقدر زیاد شد و پیگیری نماینده‌ها در دوره‌های مختلف آنقدر برجسته شد که به دنبال آن کنفرانسی شکل گرفت که تنها کنفرانسی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در آن کنفرانس سخنرانی کردند.

مسلمانان شریعت حضرت موسی(ع) را قبول دارند
وی با بیان اینکه پیام حضرت موسی(ع) منطبق با آموزه‌ها، نگاه‌ها و شریعت سایر پیامبران الهی است، اظهار کرد: حضرت موسی(ع) جزو پیامبرانی هستند که بیش از 120 بار اسم ایشان در قرآن آورده شده است. یهودیان و تاریخشان برای مسلمانان کاملا شناخته شده است. اما باید این سؤال را مطرح کرد که آیا واقعا این یهودی‌ها که امروز هستند، پیروان واقعی حضرت موسی(ع) هستند یا نه؟ ممکن است برخی بگویند آیا شما پیرو واقعی پیامبر(ص) هستید؟ ما نمی‌توانیم به‌طور قطع به این سؤال جواب دهیم، ولی در حوزه نظری و آموزه‌های دینی، وقتی به آموزه‌های فعلی یهودی‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تغییرات زیادی پیدا کرده و برای همین است که اسلام بر چنین آموزه‌هایی صحه نمی‌گذارد. مسلمانان شریعت حضرت موسی(ع) را قبول دارند، اما آنچه که اصل است نه آن چیزی که اکنون به‌صورت تحریف‌شده وجود دارد و این تحریفات ادامه دارد و خودشان معتقدند مهم‌ترین منبعشان که تورات باشد، صحبت الهی نیست. داستان پیامبران است. این دست برده‌شدن در منابع اصلی تکلیف ما را مشخص می‌کند، از این جهت که آموزه‌های آن آموزش واقعی و راستین از جانب پیامبران نیست. خیلی‌ها این اعتقاد را دارند که صهیونیست چهره جدیدی از مسأله قدیمی یهود است که نه فقط مسلمان‌ها، مسیحیان نیز با آن سابقه خصومت دیرین دارند.
 
پژوهشگر حوزه یهود و فلسطین، تصریح کرد: من در کتاب «یهودستیزی» مفصل به ریشه‌های بحث یهودستیزی پرداخته‌ام و به این رسیده‌ام که اتفاقا رفتارهای یهودی‌ستیزانه در ممالک اروپایی و مسیحی بیشتر به چشم می‌خورد. امام خمینی(ره) در اردیبهشت سال 1358 وقتی با سران یهودی در ایران دیدار می‌کنند، می‌فرمایند: «ما حساب یهودیان را از جامعه صهیونیستی جدا می‌کنیم» و پیروان حضرت موسی(ع) را افرادی می‌شمارند که مستکبر نیستند و تعاریفی از پیروان حضرت موسی(ع) ارائه می‌دهند و می‌فرمایند: «اگر این‌گونه پیرو حضرت موسی(ع) هستید ما این پیروان را از جامعه صهیونیستی جدا می‌کنیم» حقیقت قضیه این است که ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم منکر این دین شویم، ولی با توجه به تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه می‎رسیم آن‌چه در این دین وارد شده، آموزه‌های حضرت موسی(ع) نیست و خودشان هم به این موضوع معتقد هستند.
 
وی گفت: اگر بخواهیم تعریفی از مقاومت بین‌الملل داشته باشیم، این تعریف را خواهیم داشت که هر اقدام علیه صهیونیست‌ها، اشغالگری، نژادپرستی و استکباری عمل کردن صهیونیست‌ها، همه در قالب مقاومت می‌تواند بگنجد و مورد حمایت ما هم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها