دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
چهارمین کنگره بین‌المللی مولانا در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

چهارمین همایش بین‌المللی مولانا با عنوان «یگانگی و بیگانگی در اندیشه عرفانی مولانا» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در چهارمین همایش بین‌المللی مولانا که در سالن بصیرت این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شناخت کلی از مولانا در بین عموم مردم وجود دارد اما این شناخت در حد مولانا نیست بلکه به‌صورت عمومی و کلی است.

عزیز حبیبی با بیان اینکه شناخت از عرفان هم در بین مردم تقریباً در حد معنای لغوی است، تصریح کرد: اشعار مولانا معانی متعدد و چندگانه‌ای دارد که برای شناخت دقیق آن باید بیشتر روی اشعارش فکر و تعمق کرد.

وی تصریح کرد: به قول دکتر شفیعی کدکنی عرفان چیزی جز نگاه هنری و جمال‌شناسانه به دین نیست، از این رو برگزاری چنین همایش‌هایی موجب پیوستگی فرهنگ‌ها در بین کشورهای منطقه و نزدیک شدن قلوب مردم منطقه می‌شود.

مرتضی ابراهیمی رئیس چهارمین همایش بین‌المللی مولانا و رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: امروز سرمایه اجتماعی یک ضرورت است و اساس این سرمایه اجتماعی عقلانیت بوده و عقلانیت هم نیاز به تولید کالا دارد؛ بر این اساس، نیازمند معرفت و عرفان هستیم زیرا عرفان نقطه کانونی دانش بشری است.

ابراهیمی با بیان اینکه فلسفه پیامبر ایجاد تحول درونی در انسان‌ها است، تصریح کرد: ضرورت شناخت درونی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

رامین محرمی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی مولانا نیز بیان کرد: «یگانگی» با حق و حقیقت و «بیگانگی» با نفاق و نفسانیت گره‌خورده است.

وی با بیان اینکه یگانگی از سطح هویتی هر فردی شروع شده و تا سطح عرفانی، انسانی و الهی تداوم دارد، تصریح کرد: دنیای ما، دنیای اضداد است و یگانگی و بیگانگی تا آخر حیات ادامه خواهد داشت.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی مولانا ادامه داد: دی‌ماه سال 99 فراخوان این کنگره منتشر و حدود 100 مقاله از دانشگاه‌های داخلی و خارجی به این همایش ارسال شد که از بین آنها 80 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

منوچهر صدوقی سها، مدرس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در ارتباط مجازی با این کنگره گفت: دو عقیده افراطی و تفریطی در ایران و ترکیه نسبت به رابطه بین ابن عربی و مولوی وجود دارد.

وی اضافه کرد: عده‌ای می‌خواهند این دو را در مقابل هم قرار دهند و عده‌ای دیگر بر این باور هستند که مولانا کلاً تحت سیطره ابن عربی قرار گرفته بود که هر دو افراط یا تفریط است.

غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در ارتباط مجازی با این همایش گفت: در اندیشه مولوی بیگانگی وجود ندارد و او فقط از یگانگی صحبت کرده است.

وی با بیان اینکه ابن عربی و مولانا هر دو عارف بزرگی بودند، تصریح کرد: من مولانا را به ابن عربی ترجیح می‌دهم، زیرا مولانا فقط وحدت و یگانگی را مطرح کرده است.

ابراهیمی دینانی با اشاره به اینکه عرفان مشاهده قلبی و فلسفه برهان و استدلال است، ادامه داد: هیچ شعری از مولانا نیست که نامعقول باشد.

لازم به ذکر است مفهوم یگانگی و بیگانگی در اندیشه مولانا و سایر مکاتب فکری، وحدت وجود در عرفان مولانا، عشق و تأثیر آن در یگانگی و بیگانگی، وحدت و کثرت ادیان در اندیشه مولانا، عوامل یگانگی و بیگانگی انسان‌ها و ملت‌ها، یگانگی و بیگانگی انسان با طبیعت، صلح کل و آشتی ضدها در اندیشه مولانا، پارادوکس‌های عرفانی در آثار مولانا، تمثیل‌های عرفانی مولانا در موضوع یگانگی و بیگانگی، رابطه نور و ظلمت در اندیشه مولانا و حکمت اسلامی، رابطه نیکی و زیبایی در اندیشه مولانا، رابطه ظاهر و باطن در عرفان مولانا، رابطه صورت و معنا در آثار مولانا، نقش حال و قال در یگانگی و بیگانگی ملت‌ها، نقش احوال و مقامات عرفانی در یگانگی و بیگانگی، دیالکتیک فضائل و رذائل برای دست‌یافتن انسان به حقیقت، یگانگی شمس و مولانا، جایگاه مولانا و آرامگاه او در وحدت ملت‌ها و فرهنگ‌ها، یگانگی و بیگانگی ابعاد جسمانی و روحانی انسان‌ از محورهای تخصصی این کنگره بودند که خلاصه برخی مقالات به شکل سخنرانی در همایش ارائه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها