شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
جایزه البرز نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد/ برگزیدگان جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش‌آموزی، آبان‌ماه تقدیر می‌شوند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز تاکید کرد: امروز جایزه البرز نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد؛ چراکه این جایزه سابقه‌ای طولانی و گستره‌ای فراگیر در کل کشور دارد؛ و فارغ از سن و جنسیت و قومیت و موقعیت جغرافیایی، تمامی آحاد جامعه (دانش‌آموزان تا دانشمندان) را در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین افتتاحیه انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ در بخش دانش‌آموزی، جمعه ۱۶ مهرماه به همت بنیاد فرهنگی البرز با حضور جمعی از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، نخبگان علمی، فرهیختگان، استادان، پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار آموزش و پرورش برگزار شد.

حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز با بیان اینکه اهتمام و تلاش لازم برای برگزاری مراسم ملی جایزه البرز با شانیتی متناسب با منزلت نخبگان فرهیخته این مرز و بوم صورت گرفته است، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته گامی موثر در جهت تعالی کشورمان برداشته باشیم.

وی جایزه البرز را برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده دانست و تصریح کرد: امیدواریم این جایزه راهنما و شوق‌آفرین باشد و موجب تقویت روحیه و اراده دانش‌پژوهی جامعه علمی شود. بی‌شک این رسالت عظیم با حمایت و یاری انسان‌های فرهیخته -که دل در گرو فرهنگ و تمدن ایران عزیز دارند- محقق شده است.

دبیرکل جایزه البرز با بیان اینکه جایزه فرهنگی البرز -معروف به نوبل ایرانی- ریشه‌ای ۶۰‌ساله دارد که نشات‌گرفته از اندیشه و نیت پاک زنده‌یاد حسینعلی البرز است، گفت: مرحوم البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی همه اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش‌آموزان برتر کشور وقف کردند تا برای تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی، عزت و افتخار کسب کنند و حال بیش از نیم‌قرن از بنیانی که مرحوم البرز بنا نهاده، می‌گذرد و تاکنون چندین‌هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی مورد تشویق و حمایت این بنیاد قرار گرفته‌اند.


به گفته ارشدی، امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج ایده و اندیشه شخصی همانند زنده‌یاد البرز است تا خیرین و واقفین بیشتری در مسیر پیشرفت علمی گام بردارند تا از این رهگذر، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعداد نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیز باشیم.

وی افزود: امروز جایزه البرز نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد؛ چراکه این جایزه سابقه‌ای طولانی و گستره‌ای فراگیر در کل کشور دارد؛ و فارغ از سن و جنسیت و قومیت و موقعیت جغرافیایی، تمامی آحاد جامعه (دانش‌آموزان تا دانشمندان) را در خود جای داده است.

ارشدی تصریح کرد: جایزه البرز به دلیل ماهیت و بنیان وقفی خود، ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد؛ از‌این‌رو اعتباردهی مناسب به این جایزه موجب ارتقای سطح علمی کشور از طریق تشویق نوجوانان و جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالم خواهد شد.
 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به شیوه اجرای نیت واقف از طریق برگزاری سالانه همایش‌های ملی در دو بخش دانش‌آموزی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود : در سال جاری مقارن با پنجاه‌ونهمین سالگرد تاسیس بنیاد البرز، مراسم جایزه البرز ۱۴۰۰ در بخش دانشگاهی با هدف تجلیل از ۵۹ نفر از دانشمندان ،نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در روز جمعه ۱۹ شهریورماه برگزار شد و تمهیدات برگزاری جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی نیز با هدف تقدیر از دانش‌آموزان برتر پایه‌های نهم و دوازدهم سراسر کشور در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفه‌ی و کار و دانش در آبان‌ماه سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی به آیین داوری و انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش‌آموزی که امروز جمعه با حضور ۳۰ نفر از چهره‌های علمی و اساتید و معلمان پیشکسوت و ممتاز کشور برگزار شد، اشاره کرد و افزود: برگزیدگان نهایی طی مراسمی در آبان‌ماه امسال مورد تقدیر قرار می‌گیرند که امیدواریم این افراد بیش از پیش در عرصه‌های علمی و فرهنگی برای اعتلای ایران عزیز بدرخشند.

دبیر کل جایزه البرز یادوخاطره زنده‌یاد حسینعلی البرز را گرامی دانست و از سازمان‌های همکار اعم از اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استانی آن وزارتخانه و سازمان استعدادهای درخشان -که در خصوص تعیین برگزیدگان همراهی و همکاری داشته‌اند- تقدیر کرد.

لزوم توجه به شاخصه های متناسب با نیت واقف برای انتخاب برگزیدگان 
شایان فروزنده‌دل دبیر هئیت انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش‌آموزی نیز در این مراسم با اشاره به شاخصه‌های انتخاب برگزیدگان گفت: در گذشته شاخصه‌های مشخصی برای انتخاب دانش‌آموزان برگزیده وجود نداشت و افراد به‌صورت استانی و از طرف آموزش و پرورش انتخاب می‌شدند؛ اما ما سعی کردیم به منویات زنده‌یاد البرز به عنوان واقف توجه ویژه‌ای کنیم و شاخصه‌های مدنظر ایشان را احصا و در راستای انتخاب برگزیدگان به کار بندیم.


وی افزود: با وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم تا روند انتخاب‌ها، تسهیل شود؛ کارهای یک دانش‌آموز را در طول دوران تحصیلی‌اش بررسی کردیم؛ یعنی مسایل اموزشی، پژوهشی، پرورشی «مباحث اجتماعی، هنری و مذهبی» را مورد لحاظ قرار دادیم و همه موضوعات را درکنار هم تبیین کردیم که در نهایت روند مشخصی برای انتخاب برگزیدگان از سوی داوران فرهیخته به دست آمد.

فروزنده‌دل تصریح کرد: در نهایت برای انتخاب برگزیدگان امسال تعداد قابل توجهی انتخاب شدند که در نهایت به دو برابر ظرفیت تعیین‌شده برای نفرات برتر، دست یافتیم که در متوسطه اول ۱۰ نفر در فنی حرفه ای، ۱۸ نفر در علوم تجربی، ۱۰ نفر ریاضی، ۱۰ نفر انسانی و در متوسطه دوم در هر استان دو نفر انتخاب شدند تا از میان این ظرفیت، افرادی به حد نصاب برسند و برترین‌ها برای دریافت جایزه البرز انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه برای تعیین برگزیدگان، همه شاخصه‌ها در نظر گرفته می‌شود و داوران به‌صورت دقیق همه موارد را بررسی می‌کنند، گفت: شاید برخی افراد رتبه برتر کنکور یا المپیادی باشند؛ اما مهم‌تر از یک شاخصه، داشتن شاخصه‌های مختلف بر مبنای نظر واقف است و جمع شاخصه‌ها از سوی کارشناسان و داوران در نظر گرفته می‌شود.

فروزنده‌دل در پایان جایزه البرز را به عنوان یک نوبل ایرانی در جهت رشد و اعتلای فرهنگی کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: بی‌تردید جلسات علمی و کارشناسی را برای هم‌اندیشی به‌جهت یافتن سازوکاری برای انتخاب دانش‌آموزان در سال‌های آتی مد نظر قرار دارد.

گفتنی است، در این آیین رسمی، اعضای هیات انتخاب جایزه البرز دانش‌آموزی، ۵۹ نفر را در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم انتخاب می‌کنند تا برگزیدگان، جایزه فرهنگی البرز معروف به نوبل ایرانی را در نیمه آبان‌ماه ۱۴۰۰ دریافت کنند. 

دریافت گواهی حضور در میادین علمی ملی و جهانی، حضور در المپیادهای دانش‌آموزی، معدل علمی و آموزشی، فعالیت فرهنگی، فعالیت علمی و فعالیت ورزشی بخشی از شاخصه‌های اصلی تعیین‌شده برای انتخاب دانش‌آموزان برتر خواهد بود. 

قرار است در جایزه فرهنگی البرز ۱۴۰۰ در بخش دانش‌آموزی به برگزیدگان، مبلغ ۱۰۰‌میلیون ریال به‌همراه لوح افتخار تقدیم شود.

جایزه البرز -که به‌عنوان نوبل ایرانی نیز شناخته می‌شود و در بخش‌های مختلف اعم از دانش‌آموزان، دانشگاهیان، طلاب، دانشمندان و فرهیختگان، افراد حائز شرایط را انتخاب می‌کند- بیش از نیم‌قرن سابقه دارد و یکی از جوایز مهم علمی و ملی شمرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها