چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
مهم‌ترین ویژگی کانون در کنار کتابخوانی، کشف استعداد است

حامد حجتی مهم‌ترین ویژگی کانون پرورش فکری را در کنار کتاب و کتابخوانی، کشف استعداد کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حامد حجتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در نشست رسانه‌ای با موضوع «هفته ملی و روز جهانی کودک» در مرکز شماره 5 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با اشاره به برنامه‌های این کانون در هفته پیش‌رو، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم قدمتی نزدیک به 50 سال دارد و هم‌اکنون این کانون با دارا بودن 10 مرکز در سطح شهر قم به 2000 کودک و نوجوان عضو این کانون خدمات، فرهنگی، هنری و علمی عرضه می‌کند.
 
وی اضافه کرد: مرکز شماره 5 کانون یک کتابخانه اختصاصی کودک و نوجوان دارد و کلاس‌هایی که در آن برگزار می‌شود با محوریت کتاب است. یک امکان غیراجباری برای بچه‌ها در کانون جهت عضویت فراهم است اما بچه‌هایی که با ما ارتباط برقرار می‌کنند این ارتباط را ادامه می‌دهند.
 
حجتی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی در کنار کتاب و کتابخوانی کشف استعداد کودکان و نوجوانان است بعد از یک دوره کوتاه، استعداد آنها کشف و متناسب با آن ادامه مسیر می‌دهند.
 
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با اشاره به بزرگترین مجتمع این کانون در قم، بیان کرد: به‌جهت ساختار کنونی مجتمع بزرگی در پردیسان داریم که دومین مرکز پرورش فکری کشور محسوب می‌شود و تمام فعالیت‌ها در آن‌جا متمرکز است.
 
این مدیر فرهنگی شعار ملی هفته کودک امسال را «حال خوش کودکی رنگ خوش زندگی» عنوان کرد، یادآور شد: چند نقطه عطف در طول سال در فعالیت‌های کانون وجود دارد که یکی از آن‌ها «هفته ملی کودک» است. یک رخداد بسیار جذاب برای بچه‌ها که ظرف چند سال گذشته به خاطر همجواری با ایام محرم و صفر کم‌رنگ بوده اما امسال با تقارن با ماه ربیع‌الاول با حال و هوای شاد و متفاوتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌هایی که در سطح شهر برگزار می‌شود، واحد سیار کتابخانه‌ای کانون به بخش‌ها و روستاها مراجعه می‌کند و با فراهم آوردن محیطی مناسب، کودکان و نوجوانان را به خواندن کتاب تشویق می‌کند.
 
وی تاکید کرد: این واحد سیار کتابخانه در بخش سراچه که زادگاه شهید محمدحسین فهمیده است، برنامه ویژه خواهد شد.
 
حجتی به دیگر برنامه‌های این هفته اشاره کرد و گفت: تکریم ویژه از شهدای مدافع حرم، اجرای برنامه با نیروی انتظامی تحت عنوان «نه به اعتیاد»، مشارکت با بهزیستی و کمیته امداد برای میزبانی اعضاء کودک و نوجوان این نهادها، اجرای برنامه ادبی در بوستان شهید بنیادی و ‌هاشمی، شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر در بوستان علوی، اجرای سرود خیابانی، ویژه برنامه روز ملی حافظ و خوانش متون کهن در مرکز پردیسان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر برنامه‌های این هفته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره تولید آثار مکتوب گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بزرگ‌ترین قطب تولید کتاب در کشور است. این تولید از سازوکاری خاص پیروی می‌کند و در حال حاضر مراکز هزارگانه کانون از تولیدات خودش استفاده می‌کند. از آنجا که نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان استان قم جزء نویسندگان برتر کشورند و قم در تولید کتاب کودک و نوجوان سرآمد است بخشی از کتاب‌هایی که از سوی کانون به چاپ رسیده است، تالیف نویسندگان قُمی است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در مجتمع فرهنگی پردیسان چند کتابخانه داریم. کتابخانه‌ای برای کودکان که فعال است. کتابخانه نوجوان که تا حدودی فعال است و نیاز به فعالیت بیشتری دارد و یک کتابخانه فراگیر که شامل آثار کانون به خط بریل است. کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان هم در این مرکز دائر است، بخشی از کتاب‌های آن تامین شده است اما نیاز است این کتاب‌ها در سامانه و نرم‌افزارهای مربوط کتاب ثبت شوند تا مراجعین بتوانند از این امکانات هم استفاده کنند.
 
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم به آتش‌سوزی فروشگاه این کانون در خردادماه سال جاری اشاره کرد و گفت: فروشگاه «آفرینش» نماینده فروش کتاب کانون در قم بود. دلیل اصلی آن در دست بررسی است اما سازه ضعیف ساختمان این اتفاق را رقم زد و خسارتی نزدیک به 600 میلیون تومان به کانون پرورش فکری قم وارد کرد. مقدماتی فراهم کرده‌ایم که مجدد این فروشگاه برپا شود؛ چراکه این فروشگاه در قم به صورت انحصاری کتاب‌های کانون را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها