شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
مستندسازی تاریخ شفاهی چاپ در همایش چهره‌های ماندگار صنعت چاپ

آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران با هدف مستندسازی تاریخ شفاهی مصور و چگونگی سیر تحول و تکامل صنعت چاپ طی یکصد سال گذشته به‌زودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران صبح امروز (شنبه دهم مهر) با حضور اعضای هیات امنای این مراسم در محل ستاد اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، علی طارمی، نایب رئیس کمیته اجرایی چهره‌های ماندگار در سخنانی با اشاره به برگزاری این مراسم، گفت: این برنامه می‌‌تواند موجب همدلی و همیاری در میان صنف شود همچنین توانمندی‌ها و ظرفیت داخلی صنعت چاپ را نیز به نمایش می‌گذارد.
 
وی افزود: سال 1398 ایده برگزاری این نشست مطرح شد زیرا در سال‌های قبل در حاشیه روز صنعت چاپ فقط از افراد پیشکسوت تقدیر می‌شد اما تصمیم گرفتیم به عنوان صنف به این کار وارد شده و به مناسبت یکصدمین سالگرد ورود صنعت چاپ به کشور مراسم بزرگداشتی داشته باشیم.
 
طارمی با بیان اینکه در این زمینه نشست‌هایی در بدنه صنعت چاپ برگزار شد، عنوان کرد: آسیب‌شناسی کارهای قبلی انجام شد، نقاط قوت و ضعف آن بررسی و اساسنامه‌ای برای پیگیری و بهبود روند کار طی جلسات مشورتی با 14 نفر از صاحبنظران حوزه چاپ تدوین شد.
 
وی با اشاره به اهداف برگزاری آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، توضیح داد: تکریم و بزرگداشت بزرگانی که با تلاش بسیار سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌‌اند، مستندسازی تاریخ شفاهی مصور و زندگی‌نامه چهره‌های ماندگار صنعت چاپ و مستندسازی چگونگی سیر تحول و تکامل صنعت چاپ طی یکصد سال گذشته برخی از این اهداف هستند.
 
طارمی تاکید کرد: در کنار آن تدوین و ذخیره تلاش‌ها و موفقیت‌های بزرگان صنعت چاپ و پایمردی آن‌ها در برابر مشکلات و چار‌ه‌جویی برای آن‌ها، ایجاد بانک اطلاعات برای شناسایی ظرفیت و توانمندی‌‌های این حوزه همچنین معرفی محصولات و تولیدات ساخت ایران در سطرح بین‌المللی و منطقه از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌آیند.
 

وی با بیان اینکه تهیه فیلم، کتاب و راه‌اندازی سایت چهره‌های ماندگار از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه هستند، یادآور شد: ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در صنعت چاپ نکته مهمی است که در سایه این آیین محقق می‌شود و نقطه عطفی برای صنعت چاپ است تا به جای اینکه منتظر باشند دیگران کاری برایشان انجام دهند، خودشان پیشقدم شوند.
 
طارمی همچنین درباره تدوین معیارهای انتخاب افراد پیشکسوت، گفت: سن، سابقه کار، تحصیلات، رزومه کاری، نوع خدمت در سازمان، تربیت‌شدگان و شاگردان، تاسیس و راه‌اندازی واحد چاپ و بسته‌بندی، آثار نوشتاری و تالیفات، روزآمد بودن و پیشرو بودن در صنعت، خوشنامی و برجستگی اجتماعی و سوابق مدیریتی عناوین این معیارها است.
 
به گفته این پیشکسوتت صنعت چاپ، تلاش شده است تا در انتخاب چهره‌های ماندگار بر اساس معیارها و ضوابط مصوب، شاخص‌ترین‌ها گردآمده و حاصل کار در شان و جایگاه صنعت بزرگ چاپ باشد.
 
وی همچنین درباره برگزیدگان این آیین، عنوان کرد: این افراد با عناوین مفاخر، پیشکسوتان، پیشتازان، نوآوران، کارآفرینان و پشتیبانان طبقه‌بندی شده‌اند که طیف‌ها و افراد گوناگونی را از سراسر کشور در بر می‌گیرد.
 
طارمی در پایان درباره برگزاری مراسم این مراسم نیز توضیح داد: تاکنون دو – سه بار زمان برای برگزاری مراسم پیش‌بینی کردیم اما هر بار به دلیل موج کرونا به تعویق افتاد اما امیدواریم طی دو ماه آینده شاهد برگزاری مراسم باشیم.
 

در ادامه این نشست، داوود شایسته‌خصلت یکی از چهره‌های پیشکسوت صنعت چاپ نیز در سخنانی، گفت: صنعت چاپ با توسعه فرهنگی در کشور ارتباط مستقیم دارد و باید تلاش کنیم هرچه می‌توانیم صنعت را ارتقا دهیم تا توسعه فرهنگی نیز معادل صنعت چاپ کشور ارتقا پیدا کند.
 
وی افزود: در این میان باید موانع پیش روی فعالان صنعت چاپ با سعی و کوشش اتحادیه چاپخانه‌داران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت برطرف شود تا چاپخانه‌ها با نوسازی خود، جوابگوی خلأ ماشین‌های نو و جدید باشند.
 
شایسته‌خصلت همچنین به استفاده از ماشین‌های دست دوم در میان چاپخانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل نبود ارز و بالا بودن نرخ دلار بسیاری از چاپخانه‌ها به ماشین‌های دست دوم روی آورده‌اند و در این میان اتحادیه وظیفه دارد برای رفع مشکلات این حوزه اقدام کند.
 
به گفته وی، اتحادیه باید بتواند حالا که نمی‌توانیم از ماشین‌های نو و جدید استفاده کنیم لوازم یدکی ماشین‌ها را در تعامل با مراکز مختلف تهیه کرده یا زمینه ساخت آن‌ها را فراهم کند تا به دست مصرف‌کنندگان برسد تا جوابگوی کیفیت و سرعت چاپخانه‌ها شود.
 
شایسته‌خصلت همچنین درباره آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران نیز گفت: این مراسم برای تقدیر از کسانی است که سال‌ها در این صنعت زحمت کشیده‌اند و اعتبار و تجربه کسب کرده‌اند و برگزاری آن برای صنف ضروری است.
 
اسکندر خمسه‌پور، یکی دیگر از پیشکسوتان این حوزه و از اعضای هیات امنای آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران نیز گفت: همکاران ما در طول سالیان گذشته همواره گمنام بودند و با مشکلات زیادی به کار ادامه دادند، این مراسم فرصتی است تا یادگاری از آن‌ها برای آیندگان باشند و بدانند که در گذشته چه زحمتی برای صنف کشیده شده است.
 
وی تاکید: این مراسم با هزینه افراد و صنف جلو می‌رود وهیچ حمایت دولتی از این مراسم نمی‌شود.
 
احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در سخنانی گفت: صنایع زیادی در کشور هستند ولی چاپ به دلیل کمک به فرهنگ جایگاه ویژه‌ای دارد و تقدیر از پیشکسوتان این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها