یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
اختتامیه سومین کنگره شعر محرم برگزار شد

سومین کنگره شعر محرم شامگاه روز یکشنبه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، سومین کنگره شعر محرم با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا در آذربایجان‌شرقی و جمعی از مسئولین استانی در محل کانون بسیج جوانان در تبریز برگزار شد.
 
نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی: شعر؛ مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ است
نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در آئین اختتامیه سومین کنگره شعر محرم گفت: شعر مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ بوده است که با ظهور اسلام از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل رسیده است.


حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم تاکید کرد: اگر شعر در خدمت مفاهیم عالی و  توحیدی قرار گیرد، روز به روز تاثیرگذاری‌اش بیشتر می‌شود.
 
وی شاعران حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانست و ادامه داد: زبان شعر زبانی تاثیرگذار، فاخر و ماندگار است و بهره‌گیری از این زبان برای تبیین ابعاد مختلف حماسه‌ حسینی می‌تواند در گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیایی شاعران جوان به شمار می‌رود، برگزاری این کنگره را اتفاق بسیار مبارکی دانست و افزود: برگزاری مستمر این رویداد طی سال‌های متمادی زمینه‌ساز تبدیل دوباره تبریز به مهد شعرای برجسته است.
 
وی با تاکید بر اینکه محرم و کربلا، فضایل اخلاقی، درس آزادی، وفا و عزت را به ما یاد می‌دهند، ادامه داد: محرم، ماه توبه، رونق بخشی به زندگی، بازگشت به سمت خدا، پیداکردن حقیقت، راه درست زندگی‌کردن و درست از دنیا رفتن به شمار می‌رود.
 
نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی‌ گفت: شعر محرم باید حاوی الهام‌بخشی، پیوند وثیق دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی، ‌‌مبارزه با ظلم و ستم، تسلیم‌ناپذیری، استقامت برای دفاع از آرمان‌ها در برابر ستمگران، عزت‌طلبی، دشمن ستیزی، غیرت دینی، امر به معروف و نهی از منکر باشد.
 
 
ارسال یک‌ هزار و۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره
فرمانده سپاه عاشورا در آذربایجان‌شرقی در این مراسم با اشاره به استقبال شاعران جوان از سومین کنگره شعر محرم گفت: در سال اول برگزاری این رویداد بیش از ۶۰۰ شعر، در سال دوم بیش از ۸۰۰ شعر و امسال بالغ بر یک‌ هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. 


سردار عابدین خرم تصریح کرد: سومین کنگره شعر محرم نسبت به سال‌های قبل پیشرفت چشمگیری دارد و قطعا برگزاری چنین رویدادهایی، به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ کهن شهر اولین‌ها ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه مداحی بدون شعر مفهومی ندارد، اضافه کرد: شعرهای آیینی هم دارای احساس بوده و هم منبعث از روایات حسینی هستند و ما هرچقدر در حوزه فرهنگ تلاش کنیم، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.
 
بیانیه هیات داوران سومین کنگره شعر محرم تبریز
هیات داوران سومین کنگره شعر محرم تبریز طی بیانیه‌ای بر تداوم برگزاری سالانه کنگره شعر محرم در تبریز در راستای شکوفایی اشعار آیینی و انقلابی تاکید کردند.
 
متن بیانیه به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
وقتی که ما شعرمان را در خدمت مفاهیم عالی اخلاقی، توحید، بیان فضایل اهل‌بیت، در خدمت سرفصل‌های منافع ملّی و انقلابی قرار می‌دهیم، این‌جور نیست که فقط به آن ارزش‌ها و معارف خدمت کرده باشیم؛ بلکه به شعر خودمان هم خدمت کرده‌ایم؛ شعر ارتقا پیدا می‌کند. (مقام معظم رهبری )
 
شعر آئینی و عاشورایی، جریانی ریشه‌دار در پهنه ادبیات آذربایجان است که با پیروزی انقلاب اسلامی، دور‌ه‌ای دیگر از حیات و شکوفایی خود را تجربه می‌کند.
 
 کنگره شعر محرم تبریز (ویژه چهار استان شمال‌غرب کشور عزیزمان ایران) در حالی سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که با نگاهی به آثار رسیده می‌توان به خوبی دریافت ضمیر پاک شاعران جوان این دیار همچون شعرای سلف، جویای مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی بوده و هرجا که زمینه‌ای برای بروز این استعدادها فراهم شده است، شاهد آثار زیبای جوانان در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم.
 
 تداوم برگزاری سالانه کنگره شعر محرم تبریز موجب شده است که زمینه‌‌ای مناسب  برای شکوفایی شعر آیینی و انقلابی فراهم شود. این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمال غرب به ویژه شاعران جوان روبرو شده، نشان می‌دهد که فراهم‌کردن زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه‌ اهمیت دارد.
 
از بررسی آثار شاعران جوان کنگره نخست، در سال ۱۳۹۸، با آثار رسیده به کنگره ۱۴۰۰ به‌روشنی سیر صعودی و تکامل ادبی آنان قابل درک است.
 
 شعر آیینی و عاشورایی بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که ریشه و تاریخی صدهاساله در آذربایجان دارد، شعر آیینی در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری سَبک زندگی و آموزش ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های فرهنگی در برابر آن احساس مسئولیت داشته باشند.
 
 سازمان بسیج هنرمندان سپاه عاشورا با درک این مسئولیت، تداوم برگزاری کنگره شعر محرم را به صورت سالانه  پی گرفته است.
 
هدف مهم دیگری که مدنظر برگزار کنندگان کنگره شعر محرم تبریز بوده، پیونددادن شعر عاشورایی و شعر محرم با وقایع جامعه و جهان اسلام است؛ چراکه عاشورا در سال ۶۱ هجری تمام نشده است. «کل ارض کربلا؛ کل یوم عاشورا» 
 
 کنگره شعر محرم تبریز به فضل الهی و عنایات ائمه اطهار (علیهم السلام) و با همت دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاری‌های انجام گرفته در شورای شعر انجمن بسیج هنرمندان و بهره‌گیری از همکاری شاعران پیشکسوت و جوان به یکی از کنگره‌های شعری تاثیرگذار در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و ارسال بیش از یک هزار و 200 شعر موید این  مطلب است..
 
هیئت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های بسیار ارزشمند بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی که با روحیه جهادی و بسیجی پیگیر امور اجرای کنگره بوده است، بعد از تشکیل جلسات متعدد و بررسی یک هزار و 200 اثر رسیده به دبیرخانه در نهایت آثار ۳۳ تن از شاعران را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کرد.
 
دو نکته درباره داوری آثار رسیده قابل ذکر است؛
 
 نخست اینکه همه آثار رسیده از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند است. از این منظر، تلاش همه شاعران که آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده‌اند، شایان هزاران تقدیر و تشکر است؛ لیکن به رسم همه همایش‌های ادبی، تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبانی شعر و همخوانی با محورهای موضوعی کنگره به عنوان برگزیده انتخاب شده است.
 
 دوم اینکه هیئت داوران با توجه به تاکید سازمان بسیج هنرمندان و استقبال شاعران جوان از کنگره، رویکرد جوانگرایی را مورد توجه خاص قرار داده است که حاصل آن تقدیر از جمعی از شاعران ذیل عنوان «برگزیدگان جوان» است.
 
اسامی شاعران منتخب، شایسته تقدیر و برگزیدگان جوان به شرح ذیل است:
 
آثار منتخب: علی نوروزی نوین، رضا غلامپور دلپاک، غلامرضا پروینی، محمد هوشمند( مدهوش)، ابراهیم غفاری آشفته، رقیه هژبری، لیلا حسین‌نیا، مختار وطن‌پرست، وحید طلعت، کیانوش سفری، احمد فرید، حسین رسولی و محمد موسوی ابراهیمی مونسی.
 
آثار شایسته تقدیر: حسین فتاحی اربط، مجید ابراهیم‌پور، عادل ممی‌پور، مهدی ولی، اکبر قنبری تیکمه‌داش، راحله عزیززاده، محمد ادریسی، کریم نصیری مقدم‌، حسین فرهادی مراغه‌ای و سامان فردکامی.
 
شاعران برگزیده جوان: میلاد حافظ، سعید بابایی، میرکاظم سیداکبری، مهدی رستمی‌، امیرحسین دوست‌زاده، مهدی سهندی، محمدرضا قربانی، امیرحسین زارعیان، آیسان محمدپور و بهزاد بیات فرد.
 
یادآوری می‌شود، در سومین کنگره شعر محرم به رسم دوره‌های قبلی، تنی چند از شاعران پیشکسوت آیینی از جمله حاج میرزا حسین کریمی مراغه‌ای، حسین حسنی افشرد، حاج محمد پرند، مجاهد تبریزی، محمد بوذری، ستار رزاقی و حاج علی حسین زاده  به پاس یک عمر فعالیت‌های ادبی و انقلابی مورد تجلیل قرار گرفتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها