شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
اسماعیلی: شعر شهریار روایت دغدغه‌های بشری است/ حداد عادل: سیاست ما درباره زبان ترکی همان الگوی شهریار است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار در تبریز، با بیان اینکه ما دوگانه‌ای به نام زبان ترکی و فارسی نمی‌شناسیم، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره زبان ترکی، همان الگوی شهریار است که هم به زبان ترکی به عنوان زبان آذربایجان و هم به زبان فارسی به عنوان زبان ملی، سروده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، آئین همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی، سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایحان‌شرقی و جمعی از مدیران کشوری، شمال غرب و استانی با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته در محوطه مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز در آئین همایش ملی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار گفت: سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، در کنار سایر نوابغ معاصر ایران توانست اشکال تازه‌ای از شعر معاصر را در ادبیات فارسی طرح و ارائه کند.
 
امام جمعه تبریز شهریار را شاعر بزرگ و محبوب روزگار دانست و گفت: هیچ ایرانی پیدا نمی‌شود که نام و اشعار این شاعر بزرگ را نشنیده باشد.
 
آل‌هاشم: شهریار از نظر مردمی‌بودن، محتوا و کیفیت اشعار جایگاه ویژه‌ای دارد
وی با تاکید بر اینکه استاد شهریار شخصیتی منحصر به فردی داشت، افزود: هر انسان منصفی بر اشتهار استاد پیش از انقلاب، تسلط بر ادبیات کلاسیک و سبک و شیوه‌های جدید ادبی اذعان دارد.


حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: شهریار از نظر مردمی‌بودن، محتوا و کیفیت اشعار جایگاه ویژه‌ای دارد و در شرایطی که همه گمان می‌کردند تمام سبک‌های شعری در غزل خلاصه می‌شود، استاد با تصویرگرایی و ایجاد روش‌های نوین، مکتب‌ساز شد.
 
وی شهریار را شاعری متعهد، انقلابی و ولایت‌مدار دانست و ویژگی دیگر او را عشق بی‌نظیر او به سرزمین مادری (آذربایجان) عنوان کرد.

حداد عادل: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره زبان ترکی، همان الگوی شهریار است
غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت استاد شهریار با تاکید بر اینکه نام تبریز در هر برهه‌ای از تاریخ می‌درخشد، افزود: شخصیت‌هایی چون ثقه‌الاسلام، ستارخان و باقرخان، ستارگان درخشان این شهر هستند.
 
رئیس فرهنگستان زبان فارسی با اذعان به اینکه در هیچ کجای جهان مقبره شعرایی به این غنا وجود ندارد، گفت: مقبره‌الشعرای تبریز سند اصالت آذربایجان بوده و گنجینه‌ای از بزرگان کشور را در خود جای داده است.
 
وی ادامه داد: شاعران بزرگی همچون اسدی طوسی، قطران تبریزی خاقانی، شمس‌الدین سجاسی، همام تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و بالاخره شهریار در این مکان کنار کوه سرخاب از دیرباز مدفون هستند.
 
حداد عادل با اشاره به جایگاه ویژه استاد شهریار گفت: شهریار هم با شعر کهن انس داشت و هم با جریان‌های معاصر شعری آشنا بود. او نه‌تنها دل در گرو حافظ و سعدی داشت، در زمان خود با بهار و نیما نیز مانوس بود.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: شعر و غزل شهریار سرشار از معنویت است و اشعار هیچ شاعری مانند او مردمی نیست.
 
وی گفت: حوادث مهم تاریخی کشور در دیوان شهریار جلوه می‌کند.

 

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با اشاره به جسارت شهریار گفت: او در زمانی به زبان ترکی شعر سرود که نوشتن روزنامه و مقاله و کتاب ترکی جرم محسوب می‌شد.
 
وی شهریار را نمونه بارز و کامل آذربایجان دانست و ادامه داد: شهریار به همان اندازه که به زبان مادری خود علاقمند بود، به همان اندازه به ایران و زبان فارسی نیز وابسته بود و اشعار فارسی زیادی سروده است.
 
حدادعادل با اشاره به اینکه ما دوگانه‌ای به نام زبان ترکی و فارسی نمی‌شناسیم، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره زبان ترکی، همان الگوی شهریار است که هم به زبان ترکی به‌عنوان زبان آذربایجان و هم به زبان فارسی به عنوان زبان ملی سروده است.
 
اسماعیلی: شعر شهریار روایت دغدغه‌های بشری است
بر اساس همین گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار پیامی را صادر کرد که به این شرح است:


«بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

به نام خداوند جان‌آفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده دستگیر/ کریم خطابخش پوزش‌پذیر

طوطی عشقم و عشق از پس آیینۀ غیب
با زبان دل من گاه سخن می‌گوید

زبان فخیم فارسی، همواره چون حلقه‌ای هویت ملی ایرانیان را به‌هم پیوند داده و رشته تمسک و وحدت ملی مردمان جغرافیای این سامان اهورایی را استحکام بخشیده است. از سوی دیگر، رشحات این زبان لطیف و عزیز از مرزهای ایران اسلامی نیز فراتر رفته و مشتاقان و دلدادگانش را در جای جای این عالم، مسحور خود ساخته است.
 
تردیدی نیست که در درازنای تاریخِ این مرز و بوم کهن، همه‌ اقوام و تیره‌های گوناگون در سایه لوا و لاله‌های آن، فرهنگ متعالیِ ایران را رقم زده‌اند و چشمه جوشان و خروشان شعر فارسی، تنوع و تکثر اقوام ایرانی و گویش‌های شیرین آنان را در زلال خود صیقل داده و چون گوهرهای گرانبهایی زینت این خاک زرخیز کرده است.
 
به‌راستی می‌توان گفت: شعر همچون پرتوی از مبشرات است که به‌سان طوفان واژه‌ها در روح متلاطم شاعر به جنبش درمی‌آید‌. شعر، همان مجمع فضائلی ‌است که با روح‌ و‌ روان شنونده در هم آمیخته و با جذبه‌ای عمیق، غوغای وجودی شاعر را که در دامن واژه‌ها به آوازی دلنشین مبدل گشته، در ملکوت اعلی منتشر می‌کند.
 
از همین روی، هر آن دلی که عاشق است، این نوا را به جان می‌خرد و از این رهگذر، شعر سیدالشعرای ایران، سیدمحمدحسین شهریار تبریزی مجموعه‌ای پرشور و دلکش را ارزانی می‌کند و هر بیتش ضرب‌آهنگِ دل‌هایی‌ می‌شود که برای شعر و ادب ایران می‌تپد و در جان و باطن خود معرفت و معنویت را به ارمغان می‌آورد.
 
شعر شهریارِ روشن‌ضمیر، روایت دغدغه‌های بشری است که فارغ از تعلق زمان و مکان جریان دارد و تجلی مکاشفات و دریافت‌های عمیق این شاعر عارف و جواهرکلام است که در کنار مردم با صفا و با وفای خود زیسته و از زبان آنان فریاد سخن سر داده است.
 
اینک بر ماست تا با همتی بلند، ستارگان درخشان آسمان شعر و ادب این سرزمین عظیم اسلامی را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون شهریار شیرین سخن که غزل گفته و دُر سفته‌اند، بیافشانیم.
 
بر خود لازم می‌دانم که از تبریز قهرمان و آذربایجان نیکومرام و مردمان دین‌مدار آن دیار هم که این روزها میزبان آیین گرامی‌داشت شعر فاخر فارسی و بزرگداشت منزلت عرفان و معنویت شهریار شعر ایران می‌باشند‌، صمیمانه سپاس‌گزاری نمایم و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته را به گرمی می‌فشارم.

توفیق الهی و عنایت ربانی همراه خادمان فرهنگ و هنر این سرزمین بزرگ اسلامی باد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها