چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
تشکل‌های چاپ مطالبات صنفی را پیگیری کنند/ ضرورت توجه دولت به بحث آموزش فعالان صنعت چاپ

کارشناسان و فعالان صنعت چاپ در نشست آنلاین «صنعت راهبردی چاپ کشور و راهبردهای دولت سیزدهم» خواستار توجه جدی دولت به بحث آموزش در صنعت چاپ شدند و بر لزوم پیگیری مطالبات فعالان این عرصه از سوی تشکل‌های صنفی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست آنلاین «صنعت راهبردی چاپ کشور و راهبردهای دولت سیزدهم» در قالب برنامه‌های هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران عصر امروز (چهارشنبه 10 مرداد) با حضور جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف صنعت چاپ کشور برگزار شد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با تبریک روز صنعت چاپ به همه فعالان این حوزه‌، گفت: روز صنعت چاپ از سال 1382 در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد. چاپ به‌عنوان یک صنعت بااهمیت و فراگیر شناخته می‌شد؛ اما متاسفانه در جایگاه خود قرار نداشت. تا قبل از تعیین این روز، جایگاه خاص و ویژه‌ای برای این صنعت نبود؛ اما پس از سال 1382 صنعت چاپ در روز یازدهم شهریور در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود.
 
شجاع با بیان اینکه در سال‌های اول، سران قوه در برنامه گرامیداشت این روز حضور داشتند، عنوان کرد: برای مراسم این روز اتاق‌های فکر پیش‌بینی می‌شد و صنف، نقش پررنگی در آن داشت؛ همچنین برنامه‌های متنوع مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شد اما در سال‌های بعد حجم این برنامه‌ها کاهش پیدا کرد.
 
وی تاکید کرد: امروزه وقت کوتاهی برای طرح مشکلات صنفی در نظر گرفته می‌شود اما باز هم معتقدم این روز می‌تواند یادآور خیلی از مسائل و دغدغه‌‌های این صنف باشد تا افراد و فعالان صنف بتوانند مشکلات خود را بیان کنند.
 
شجاع در ادامه با بررسی فعالیت مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ، گفت: در طول سال‌های مختلف تلاش شده است که مشکلات این صنعت حل شود اما گاهی صنف، تعلل کرد،‌ به یاد دارم چهارسال قبل وقتی وزیر ارشاد با همه فعالان حوزه فرهنگ جلسه گذاشت متاسفانه مسئولان وقت تشکل‌های صنفی فقط به طرح مشکلات قدیمی و تکراری پرداختند که وزیر خواستار طرح مسائل جدید و ارائه راهکار شد.
 
وی ادامه داد: امیدوارم در دیداری که با وزیر جدید فرهنگ و ارشاد داریم، مسئولان تشکل‌های صنفی و اتحادیه بتوانند مشکلات و دغدغه‌های اصلی و زیربنایی خود را بیان کنند و حالا که در ابتدای دولت هستیم پیگیر مطالبات خود باشیم.
 


لزوم توجه به موضوع آموزش
در بخش دیگری از این مراسم، حسین رضازاده، عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به بحث آموزش در حوزه چاپ، گفت: توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آموزش را همچون سال‌های گذشته انتظار داریم و طی دوره‌های مدیریتی مختلف، توجه ویژه و خوبی به این حوزه شده است.
 
وی افزود: روز گذشته معاون دفتر چاپ گفتند که هیچ بودجه‌ای برای حوزه چاپ در نظر گرفته نشده است، اما چطور در طول سال‌های قبل کلاس‌های آموزشی مختلف در سراسر کشور برای چاپخانه‌داران و اپراتورها برگزار می‌شد؟
 
رضازاده با بیان اینکه لازم است به بحث آموزش به‌صورت کلان فکر شود گفت: سال‌های قبل حتی تا مقطع کارشناسی هم دانشجو داشتیم اما الان فقط در مقطع کاردانی پذیرش داریم؛ البته به‌صورت محدود،‌در حالی‌که باید در مقطع کارشناسی‌ارشد در حوزه‌های این رشته را داشته باشیم اما متاسفانه پیشرفتی نداشتیم.
 
وی یادآور شد: به‌نظرم در دولت جدید باید به حوزه آموزش توجه شود و به این موضوع اهمیت بدهند هرچند ما هم باید به‌عنوان صنف و تشکل‌ صنفی این موضوع را مطالبه کنیم.
 
رضازاده با بیان اینکه می‌توان به مناسبت روز صنعت چاپ یک برنامه آنلاین در سراسر کشور پیش‌بینی کرد، گفت: در این زمینه در هر اتحادیه صنفی صنعت چاپ می‌توانیم یک سخنگو و میهمان داشته باشیم تا فعالان این حوزه علاوه بر ارتباط با یکدیگر به طرح مسائل خود بپردازند.
 
حدود صنعت چاپ باید مشخص شود
حمید فریور، کارشناس و فعال حوزه چاپ نیز در سخنانی گفت: مهمترین کاری که دولت سیزدهم باید برای صنعت چاپ انجام بدهد، تعیین‌تکلیف بحث متولی این صنعت و توجه به آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.
 
وی افزود: در این گزارش، شرح وظایف اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقیاس وسیعی در تضاد و منافی با وظایف وزارتخانه است، هیچ‌کس منکر لزوم نظارت بر هویت محصولات چاپی نیست اما معتقدیم باید حدود آن مشخص شود.
 
فریور با بیان اینکه برای آموزش در صنعت چاپ، یک متولی قَدر به‌عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم، عنوان کرد: چرا بحث آموزش باید به ارشاد سپرده شود، وقتی فقط مقطع کاردانی می‌تواند ایجاد کند. در بحث صادرات و ورود ماشین‌آلات صنعتی نیز این سوالات مطرح است و به نظرم این ساختار باید تغییر کند.
 
پیگیر مطالبات صنعت چاپ باشیم
عیسی خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران همدان طی سخنانی، گفت: همواره در تمام جلساتی که در حوزه صنعت چاپ برگزار می‌شود، موضوعات مختلف مطرح شده است اما در طول این سال‌ها که ساختار صنعت چاپ از سوی وزارت ارشاد تولی‌گری شده، به چه نتیجه‌ای رسیده است.
 
وی افزود: باید به دنبال راهکاری برای به نتیجه رسیدن مطالبات زمین‌مانده خود باشیم تا اینکه همه مطالبات را مجددا مطرح کنیم و ببینیم چرا این مطالبات نتیجه‌ای نداشته است.
 
خضریان با بیان اینکه باید ساختار‌های فعال در این حوزه هدفمند شوند،‌ یادآور شد: می‌توان با یک تشکل قوی با تکیه بر عقبه‌ای که پیش از این داشته است در حوزه‌های مختلف فنی، علمی، حقوقی و ... با مشورت کارشناسان مطالبات خود را پیگیری کند.
 
وی تاکید کرد: به‌نظرم در کنار مطالبه‌گری‌هایی که تاکنون انجام شده است باید پیگیری‌هایی وجود داشته باشد و فقط به طرح مساله ختم نشود و در کنار همه اقدامات به‌صورت جدی دغدغه‌ها را دنبال کنیم.
 
در ادامه عباس سرابیان،‌ نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان روی خط آمد و در سخنانی گفت: طی 18 سال قبل که روزی به نام چاپ نامگذاری شد، شورای سیاستگذاری صنعت چاپ تشکیل و بحث جدایی چاپ از وزارت ارشاد مطرح شد اما در مجلس گذشته، این موضوع رد شد.
 
وی افزود: فعالان و تشکل‌های صنف باید در کنار همدیگر به یک جمع‌بندی برسند و علاوه بر شناسایی و دسته‌بندی بخش‌های مختلف چاپ برای آینده و چگونگی سرمایه‌گذاری در آن برنامه‌ریزی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها