پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
تشریح زندگی پیامبر در قالب داستان باب گفت‌وگو را با جهان مسیحیت باز می‌کند

حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب با تأکید بر اینکه باید نگاه متفاوتی به شخص پیامبر که شناسنامه، هویت و دین ماست داشته ‌باشیم، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد اگر اصول دینی و اخلاقی و انسانی پیامبر را برای غربی‌ها توضیح دهیم، تازه باب گفت‌وگو باز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آئین اختتامیه جشنواره «داستان پیامبر» با حضور حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب؛ مدیر مدرسه اسلامی هنر، حجت‌الاسلام سید احمد بطحایی؛ معاون آموزش آزاد مدرسه اسلامی هنر، یونس عزیزی؛ دبیر جشنواره «داستان پیامبر» و جمعی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی، به‌همراه نفرات برگزیده، عصر چهارشنبه (6 مردادماه) در سالن اجتماعات مدرسه اسلامی قم، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام نواب در ابتدای این برنامه، گفت: جهان مسیحی به‌خوبی توانسته ‌است اثبات کند که پیامبر رحمت و صلح حضرت مسیح است. اگر بخواهیم زندگی حضرت مسیح را بررسی کنیم اجمالا نکات برجسته‌ دیگری در زندگی وی بوده‌ است. او پیامبری بوده که در اوج مریضی بیمار‌های زیادی را درمان کرد و درمانگری حضرت مسیح در بخشی از زمانه‌ای بوده که مریضی شایع بود، اما جهان مسیحی توانسته ثابت کند، پیامبر صلح حضرت مسیح است.
 
وی اضافه کرد: مسیحیت کارهای زیادی کرده ‌است. وقتی در غرب تعدد زوجات مطرح می‌شود، اسم پیامبر اسلام همراهش می‌آید و آن‌ها این موضوع را اینگونه القا کرده‌اند. ما به‌عنوان جهان اسلام، به‌عنوان شیعیان و نخبگان جهان اسلام در این موضوع کاری نکرده‌ایم و اتفاقی را رقم نزده‌ایم.
 
مدیر مدرسه اسلامی هنر، تصریح کرد: در مسیحیت خود حضرت مسیح معجزه این دین است. بنابراین ما این دین را با عنوان با مسیحیت می‌شناسیم، اما در مورد اسلام نمی‌گوییم محمدیه چون در اسلام معجزه قرآن است.
 
وی ادامه داد: در مسیحیت معجزه «تجسد» حضرت عیسی بوده ، لذا هنرهای تجسمی هم رشد کرده‌ است، اما در اسلام معجزه قرآن است و طبیعی است ادبیات رشد کند. ادبیات هم اتفاقا رشد کرد، اما در دوران مدرن این اتفاق نیفتاد و آن ادبیات قدرتمندی از گذشته داشتیم، ادامه پیدا نکرد.
 
نواب بیان کرد: ما در دوره مدرن می‌بینیم اتفاقی نیفتاده و داستان دینی به آن معنا نداریم، داستانی که وقف پیامبر شده باشد و پیامبر اسلام را به دنیا معرفی کند.
 
وی زبان انتقال و معرفی پیامبر را در دنیای مدرن ادبیات و داستان معرفی کرد و افزود: طبیعتا اگر حرفی داشته باشیم مجالی به‌جز داستان نداریم. ما اگر بخواهیم با غربی‌ها صحبت کنیم باید در قالب رمان و داستان حرف بزنیم. صرف‌نظر از غرب حتی با بچه‌ها و نسل بعد از خودمان اگر بخواهیم گفت‌وگو کنیم و درباره پیامبر صحبت چاره‌ای نداریم جز اینکه از صدا و گلوی رمان و ادبیات داستانی صحبت کنیم.
 
رئیس موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شخصیت پیامبر  زندگی فوق‌العاده عجیب‌وغریبی دارد و این شخصیت در بین ما شیعیان به دلیل نزاعی که درباره اهل‌بیت با اهل‌سنت داشته‌ایم که البته آن هم جایگاه خودش را دارد، این شخصیت دیده نشد و اهل‌سنت هم داعیه‌ای برای انتقال شخصیت پیامبر نداشته ‌است، بنابراین من فکر می‌کنم این وظیفه سنگینی است که بر دوش ما و شما است و الحمدلله گام اولش برداشته ‌شده است.
 
نواب یادآور شد: اگر به سنت سلف خودمان پایبند باشیم و بخواهیم آن سنت قدرتمند که در جهان اسلام وجود داشت، ادامه پیدا کند باید نگاه جدی‌تری به ادبیات و داستان داشته ‌باشیم.
 

وی در پایان تصریح کرد: باید نگاه متفاوتی به شخص پیامبر که شناسنامه، هویت و دین ماست داشته ‌باشیم. من متأسفانه در دوران مدرن کار خاص و ممتازی ندیده‌ام که بگویم این یک بعد جدیدی از پیامبر را نشان می‌دهد. اگر بتوانیم این مهم را برای دنیا تبیین کنیم، باب گفت‌وگوی اسلام و غرب و مسیحیت باز می‌شود. اکنون زبان مشترک و گفت‌وگویی نداریم و اگر حرفی هم هست از باب مصلحت‌سنجی‌های سیاسی است. به نظر می‌رسد اگر اصول دینی و اخلاقی و انسانی پیامبر را برای غربی‌ها توضیح دهیم، تازه باب گفت‌وگو باز می‌شود.
 
در ادامه یونس عزیزی؛ دبیر جشنواره «داستان پیامبر» در سخنانی گفت: قرآن عزیز پیامبر خاتم را این‌گونه معرفی می‌کند: «لقد کان فی رسول‌الله اسوه حسنه». همان پیامبری که هدف از بعثت خود را به کمال رساندن مکارم اخلاق بیان می‌دارد؛ و تاریخ 63 ساله زندگی او بر این سیره و روش گواه است.
 
وی بیان کرد: اگر اندکی با تاریخ زندگی پیامبر آشنا باشیم خواهیم دید سراسر زندگی محمد(ص) از کودکی تا نوجوانی، از نوجوانی تا جوانی، از جوانی تا بعثت و از بعثت تا زمانی که در بستر افتاد و این حقیقت والا چشم از جهان فروبست، برای بشریت سراسر نور و رحمت و برکت به‌همراه داشت و به یادگار گذاشت. اکنون، در این جهانِ آشفته بیش از هر زمانی به شناخت ابعاد مختلف معنوی، اخلاقی، ارتباطی و سبک زندگی این «اسوه حسنه» نیاز داریم. از ارتباط او با خود تا خدا و همچنین ارتباطش با جامعه و مردم. گوشه‌گوشه‌ی زندگی پیامبر مهربانی برای زندگی امروز ما سراسر چراغ است و راهنما.
 
مدیر گروه داستان مدرسه اسلامی هنر، ادامه داد: این نیاز و مسئولیت انتقال این گنجینه گرانسنگ، برعهده صاحبان فکر و اندیشه و قلم است و کیست که نداند ادبیات و داستان تا چه اندازه می‌توانند این بار را به بهترین وجه به مقصد برسانند.
 
عزیزی درباره جشنواره «داستان پیامبر» توضیح داد: ما فکر کردیم برگزاری کلاس‌های آموزشی داستان‌نویسی که تنها به آموزش عناصر داستان بپردازد، هنرجو را به نقطه مطلوب نمی‌رساند، لذا در کارگاه‌هایی که در مدرسه اسلامی هنر تحت عنوان «مدرسه داستان» برگزار می‌شود علاوه بر آموزش مسائل نظری به این مهم توجه داریم که در پایان کار اثری از سوی هنرجویان به سرانجام برسد و چه بهتر که آن اثر شایسته چاپ و انتشار هم باشد.
 
دبیر جشنواره «داستان پیامبر» بیان کرد: 40 نفر از هنرجویان دست به قلم شدند و آثارشان را برای شرکت در این جشنواره برای ما ارسال کردند. در مرحله اول داوری 15 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد که از میان این آثار، یک داستان برگزیده و پنج داستان شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
یادآوری می‌شود زینب صابری برای داستان «گودال» به‌عنوان نفر برتر انتخاب و مصطفی سلیمانی، زهره دلجو، مینا سعادت‌پور، حسن مهاجرانی و زکریا فصیخی به‌عنوان نفرات شایسته تقدیر شناخته شدند.

در پایان این برنامه از کتاب مجموعه داستانِ «داستان پیامبر» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها