پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
پرداختن به مسائل روز ویژگی بارز «نیوتون زیر درخت گردو»

آرزو اسلامی؛ نویسنده و منتقد ادبی، با اشاره به ویژگی‌های کتاب «نیوتون زیر درخت گردو»، گفت: این کتاب درون‌مایه فلسفی عمیقی دارد، بااین‌حال کاملا به‌روز بوده و به مسائل امروزی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «نیوتون زیر درخت گردو» عصر امروز با حضور لیلا صبوحی؛ نویسنده، افسانه ذوقی؛ نویسنده و مدیر کتابخانه «بر صفحه»، آرزو اسلامی؛ نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه ادبیات در مجموعه فرهنگی «بر صفحه» برگزار شد.
 
نویسنده کتاب در این نشست بیان کرد: قبل از این من دو کتاب دیگر با عنوان‌های «سیاوش نام بهتری است» و «پاییز از پاهایم بالا می‌رود» نوشته‌ام و در این کتاب‌ها به نوعی سعی کرده‌ام به تاریخ و جغرافیای شهر مادری‌ام (تبریز) وفادار بمانم. فضای داستان اولم در یکی یکی از روستاهای شهرستان اهر در آذربایجان‌شرقی جریان دارد، کتاب دومم را در دامنه‌های سهند نوشته‌ام و کتاب سومم در خراسان.

لیلا صبوحی ادامه داد: به عبارت دیگر سیر روایت در این سه داستان از قومیت به ملیت و از ملیت به سمت فراملیت حرکت می‌کند.

وی گفت: من تا اوایل جوانی در همین خیابان‌های تبریز زندگی کرده‌ام، در نتیجه طبیعی است که مردم استان از من سهم خواهی کنند و به همین جهت بر خود وظیفه دانستم که این کتاب را در شهر خودم رونمایی کنم.
 
خودسانسوری به پدیده غالب بین زنان نویسنده تبدیل شده است
 
افسانه ذوقی؛ نویسنده و مدیر کتابخانه «برصفحه» در این آئین با بیان اینکه رد پای زیست‌نگارانه در آثار خانم صبوحی کاملا مشهود است، افزود: در هر سه اثر او قسمت‌هایی از شرایط زندگی‌، مهاجرت از تبریز به مشهد و... نویسنده کاملا محسوس است.
 
وی با تأکید بر اینکه خودسانسوری نویسنده در کتاب «نیوتون زیر درخت گردو» مشخص است، اظهار کرد: این مسأله در آثار بیشتر نویسندگان زن در جهان دیده می‌شود.
 
ذوقی گفت: «نیوتون زیر درخت گردو» هم محتوامحور است و هم شخصیت‌محور. همچنین دارای یک پی‌رنگ قوی است. شخصیت‌پردازی این داستان از دیدگاه من تحت‌تاثیر کتاب «صد سال تنهایی» مارکز و روابط رومانتیک زن‌ها و پارتنرهایشان است.
 
وی با تأکید بر اینکه در این کتاب اخلاق به چالش کشیده شده و حتی در جاهایی شاید برخی توجیه‌ها در رفتار و دنیای زنانه هستیم، ادامه داد: در هر سه روایت شاهد بی‌مسئولیتی مردان و بی‌بندو‌باری در روابط عاطفی هستیم. همچنین زنان داستان، منفعل و قربانی هستند، که این با روحیات خود من سازگار نیست، بااین‌حال باید بگویم تمام اتفاقات داستان مهندسی شده و روایت منسجم منظم و خوبی را شاهدیم.
 
ذوقی اضافه کرد: هر سه کتاب این نویسنده در عین اینکه از همدیگر مستقل هستند، از طرفی کاملا به‌هم وابسته هستند. به‌عنوان مثال گره‌افکنی‌های موجود در کتاب اول در کتاب سوم گره‌گشایی شده است.
 
درون‌مایه فلسفی و پرداخت به مسائل روز، ویژگی بارز کتاب «نیوتون زیر درخت گردو»
 
 آرزو اسلامی؛ نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه نگارش داستان عاشقانه‌ در دنیای مدرنیته که عقل بر آن حاکم شده، سخت است، افزود: نویسنده با وارد کردن اخلاق در کنار عشق فضای خاصی به داستان داده است.
 
وی گفت: این کتاب درون‌مایه فلسفی عمیقی دارد، بااین‌حال کاملا به‌روز بوده و به مسائل امروزی پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها