چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
جولان همه منابع حیاتی برای تداوم یک نظام سیاسی را در خود دارد

مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آئین رونمایی از کتاب «جولان» با تأکید بر ترجمه این کتاب به زبان‌های دیگر، گفت: در این کتاب اهمیت منطقه جولان به‌خوبی بیان شده، زیرا این منطقه هرچه به‌عنوان منابع حیاتی برای تداوم یک نظام سیاسی لازم است را در خود دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن»، چهارشنبه 19 خردادماه همزمان با پنجاه‌وچهارمین سالگرد اشغال فلات سوریه توسط رژیم صهیونیستی با حضور آیت‌الله محمدحسن اختری؛ رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست‌جمهوری، صلاح زواوی؛ سفیر فلسطین در ایران، شفیق دیوب؛ سفیر سوریه در ایران، سردار حسین دهقان؛ مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی شاکر؛ نویسنده کتاب و جمعی دیگر از مسئولان داخلی و خارجی در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.
 
آیت‌الله محمدحسن اختری در این برنامه درباره کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن»، گفت: کمیته فلسطین ریاست‌جمهوری با هدف حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و آزادسازی قدس شریف بیش از 30 سال است که در نهاد ریاست‌جمهوری مستقر بوده و یکی از فعالیت‌های این کمیته، حمایت از پایان‌نامه‌ها و فصل‌نامه‌هاست.
 
وی افزود: ملت ما در ماه رمضان و بعد از آن در برنامه‌های متعدد و اقداماتی که صورت گرفت و تشکیل اجتماعات مختلف، حمایت خود از مردم فلسطین را نشان دادند. انتشار این کتاب به قلم علی شاکری نیز اقدام مؤثر دیگری در این جهت است. البته این کتاب به زبان عربی نگاشته شده و امید است به زبان فارسی و زبان‌های دیگر هم ترجمه شود.
 
مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: منطقه جولان از مناطق حساس از نظر دیده‌بانی و جاسوسی برای اسرائیل محسوب می‌شود و اگر جولان از دست اسرائیل خارج شود، حداقل اسرائیل 50 کیلومتر باید عقب‌نشینی کند و این کتاب بسیار خوب به این مسأله پرداخته است.
 
آیت‌الله اختری گفت: مؤسسه ابناء‌الرسول(ص) با حمایت کمیته فلسطین ریاست‌جمهوری و دفتر سیاسی نُجباء عراق، این کتاب را با عنوان «أهمیة منطقة الجولان الإستراتیجیة من منظور أمن اسرائیل و بقائ‌ها» به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی منتشر کرده است.


صلاح زواوی؛ سفیر فلسطین در ایران نیز در ادامه این آئین با اشاره به پیروزی اخیر در غزه، اظهار کرد: آنچه شما در جنگ غزه مشاهده کردید، نه پیروزی حماس، نه جهاد و نه مقاومت است؛ بلکه برای اولین‌بار پیروزی تمام امت اسلامی است. کشور اسلامی ایران شهدایی را در راه مقاومت تقدیم کرده که روحشان قرین رحمت باشد. مقاومت مردم فلسطین و همه مسلمانان جهان به برکت امام خمینی(ره) است که جمهوری اسلامی را بنا نهادند، البته ایشان عمرشان کفاف نداد که این موفقیت‌ها را ببینند، اما رهبری این مملکت را به آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سپردند که ایشان نیز با ثبات به این راه ادامه دادند و جهان اسلام به برکت ایران و نظام اسلامی، توانست موفقیت‌هایی را به‌دست بیاورد.
 
وی ادامه داد: نظام اسلامی ایران مبتنی بر دو اصل است؛ اصل اول، ایجاد وحدت اسلامی و دوم آزادی فلسطین است. برای وحدت اسلامی باید پشت‌سر این نظام حرکت کنیم و انشاءالله روزی فرا خواهد رسید که پشت‌سر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در قدس نماز بخوانیم.
 
زواوی گفت: سوریه در واقع دوقلوی فلسطین است و از قدیم تاریخش مرتبط با فلسطین بوده است. مردم سوریه به‌خاطر موضع تاریخی که با فلسطین دارند، تاکنون بهای گزافی پرداخته‌اند. به خاطر دارم زمانی را که جوانان فلسطینی برای دریافت آموزش‌های نظامی به سوریه می‌رفتند و برمی‌گشتند تا در فلسطین با دشمن بجنگند.
 
وی در ادامه ضمن تبریک انتخاب مجدد بشاراسد به‌عنوان رئیس‌جمهور سوریه، افزود: ایشان کسی بود که در خط آزادی فلسطین باقی ماند و بهای گزافی هم پرداخت، اما تأکید می‌کنم که خداوند صابرین را تنها نمی‌گذارد.
 
سفیر فلسطین در ایران تصریح کرد: فلسطین در سال 1965 با حمایت سوریه حرکت خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون، به‌خاطر مواضع سوریه در زمینه مسأله فلسطین، منطقه‌ای در این کشور نبوده که تحت بمب‌های اسرائیلی قرار نگرفته باشد. سوریه شهدای بسیاری را تقدیم کرده و مطمئن باشید که پیروز می‌شود و فلسطین نیز پیروز خواهد شد و این افتخار برای همه مسلمانان است.
 

در ادامه نشست، شفیق دیوب؛ سفیر سوریه در ایران، ضمن تشکر از مؤلف کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن» و جنبش نجباء برای حمایت از انتشار این کتاب همزمان با پنجاه‌وچهارمین سالگرد اشغال فلات سوریه توسط رژیم صهیونیستی، گفت: اهمیت جولان بسیار زیاد است، اینقدر که در دور قبلی گفت‌وگوها با رژیم صهیونیستی، به‌خاطر 10 متر مربع، مذاکرات با شکست مواجه شد.
 
وی اظهار کرد: سوریه در آرامش به‌سر می‌برد و انشاءالله با حمایت‌های حامیان خود به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به پیروزی کامل خواهد رسید. تا آزادی جولان و فلسطین اشغالی به مقاومت خود ادامه خواهیم داد و در این مسیر هر بهایی لازم باشد، می‌پردازیم.
 
حسین دهقان؛ مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این آئین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، گفت: جا دارد که هرجا بحثی از فلسطین می‌شود از امام خمینی (ره) یاد کنیم و بر ایشان درود بفرستیم. همچنین جا دارد از مرحوم حسین شیخ الاسلام یاد کنیم که شاید پرسوزترین فرد در حوزه فلسطین بود و هر مجمع و هر موضوعی که ربطی به فلسطین داشت، فعالانه در آن حوزه حضور می‌یافت.
 
وی ادامه داد: جولان متعلق به فلسطین نیست و جزو سرزمین سوریه است، اما ذات قضیه جولان یک ذات فلسطینی است به این معنا که صهیونیست‌ها که با آرمان سرزمین موعود با حمایت انگلیسی‌ها شروع به اشغال سرزمین فلسطین کردند، در ادامه مسیر سعی دارند نفوذ خود را به جهان اسلام تحمیل کنند.

 
دهقان بیان کرد: اینکه ما اسرائیل را مشروع نمی‌شناسیم، چون مشروعیت نظام سیاسی به سرزمین مادری و حضور جمعیتی به نام ملت است که این ملت به این سرزمین تعلق دارد و در این سرزمین یک نظام سیاسی را به‌پا می‌کند. اسرائیل ملتی نداشته، اما آن‌ها با توسل به سلاح توانستند خود را در این سرزمین نگه دارند.
 
وی افزود: از زمان حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، باید بپذیریم که نظام سیاسی سوریه همواره خط مقدم مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها بوده است.
 
مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تشکر از انتشار کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن»، گفت: این کتاب به جنبه‌های واقعی و درستی پرداخته و اهمیت موضوع به‌خوبی بیان شده است. جولان از منظر ژئوپلتیکی، اقتصادی، نظامی و هرچه به‌عنوان منابع حیاتی برای تداوم یک نظام سیاسی لازم است را در خود دارد، ضمن اینکه اسرائیل هم به دنبال دسترسی به کمربند امنیتی است.
 
وی تصریح کرد: مقاومت امروز به نقطه‌ای از قدرت رسیده که رژیم صهیونیستی را دچار بحران هویتی کرده و قطعه کوچکی مثل نوار غزه 10 تا 12 روز مقابل این رژیم می‌ایستد و این‌ها نشانه ضعف و شکست رژیم صهیونیستی است.
 
علی شاکر؛ نویسنده کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن» نیز در سخنانی به بررسی موضوعات مطرح شده در این کتاب پرداخت و گفت: منطقه جولان جایی است که اگر دست دولت حاکم بیفتد و بخواهد اقدامی علیه فلسطین انجام دهد، قطعا می‌تواند رژیم را دچار مشکل کند، به همین دلیل هم سال 1967 مانیفست جنبش صهیونیست منتشر شد و برمبنای آن، این حق را از همه دولت‌های اسرائیل گرفتند که بخواهد این منطقه را بازپس گیرد.
 
وی ادامه داد: جایگاه جولان در رژیم صهیونیستی از نظر استراتژیکی به‌صورت صعودی بوده و در گذر زمان اهمیت بیشتری یافته است. یکی از ویژگی‌های آن این است که از نظر ژئوپلتیکی فاصله کوتاهی با مراکز سیاسی و امنیتی کشورهای همسایه خود ازجمله سوریه، لبنان، فلسطین و عمان دارد و دولتی که در این منطقه حضور داشته باشد می‌تواند تا حد زیادی نقش بازی کند.
 
شاکر تصریح کرد: 34 روز بعد از اشغال جولان، شهرک‌هایی احداث شد که شاید ما از نظر اجتماعی به آن نگاه کنیم، اما بحث کاملا استراتژیک است و در اصل منطقه قاره‌ای ایجاد کردند و از اقداماتی که انجام داده‌اند این منطقه را برای مجامع بین‌المللی و حقوق بشری غیر امنیتی‌سازی کرده‌اند و همچنین استرتژی دفاعی مبتنی بر اصل غافلگیری را طراحی کردند.


در پایان با حضور حاضران در مراسم از کتاب «اهمیت منطقه استراتژیک جولان از نگاه امنیت اسرائیل و بقای آن» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها